ליברמן ומנדלבליט דנו בפתרונות להסדרת עמונה

שר הביטחון והיועץ המשפטי לממשלה דנו במגוון הפתרונות וסוכם שהיועץ המשפטי לממשלה יגבש חוות דעת לפתרון. על כולם הוסכם: אם לא יימצא פתרון משפטי מהיר וקביל- היישוב ייהרס

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/16 10:00 א בתמוז התשעו

ליברמן ומנדלבליט דנו בפתרונות להסדרת עמונה
דוברות, צילום: דוברות

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דן השבוע עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במציאת פתרונות לפינוי עמונה, שאמור להיות מפונה עד סוף דצמבר בעקבות החלטת בג״ץ. כך פירסם היום ענבל תמיר בגלי צה"ל.

גורמים שנכחו בפגישה, שכללה גם את אנשי המנהל האזרחי ואנשי משרד המשפטים, סיפרו שישנה הסכמה בין הצדדים שפסיקת בג"ץ מחייבת וצריכה להתקיים - כלומר, כרגע, בהיעדר פתרון הפינוי עתיד לצאת לפועל. במקביל, בכירים במערכת הפוליטית, כמו השרים חיים כץ, זאב אלקין ויריב לוין מאיימים שפינוי כזה עלול להביא להפלת הממשלה.

חלק מהפתרונות שהועלו על השולחן הייתה הצעת חוק שתתן ארכה של שבע שנים לביצוע צו כזה של ח"כ מיקי זוהר אך הוסכם שההיתכנות לחוק כז היא מזערית. אופציה נוספת היא "חוק ההסדרה" שהועלתה כבר בימי הדיבורים על מגרון שמשמעותו- להסדיר את המקום ובתמורה לפצות בעלי קרקע פלסטיניים שיכילו זיקה, הצעה שהוגדרה כבעייתית מאוד מבחינה משפטית.

הצעה נוספת שמגיעה דווקא מכיוון משרד המשפטים היא התייחסות אל הקרקעות כאל נכסי נפקדים ו"החכרה" שלהן למתנחלים. גם זהו פתרון שטומן הרבה סימני שאלה משפטיים. דרך נוספת שמי שדוחף אותה הוא מזכ"ל 'אמנה' זאב חבר 'זמביש' וגם חלק מאנשי משרד הביטחון עוד מתקופת יעלון. לדבריהם, אין דרך לחמוק מפינוי, ולכן יש להקים התנחלות חדשה אליה יעברו המפונים. התושבים התבטאו כבר מספר פעמים שהפתרון הזה לא מוסכם עליהם.

בשלב זה מה שיכריע יהיה חוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי מנדלבליט לגבי הפתרונות. בכל אופן, אותם גורמים שהיו בפגישה אומרים שכל הצדדים - ובכלל זה גם מנדלבליט - לא דבר מובן מאליו - הסכימו שיש צורך דחוף למצוא פתרון מהיר.