לביא לבנט: אל תתמוך ברב שמואל אליהו לרבנות הראשית

במכתב ששיגרה לו, שאלה ח"כ עליזה לביא את השר בנט: "האם על מנת להיות מועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי, מספיק לחבוש כיפה סרוגה, או שיש להזדהות עם תפיסותיה וערכיה של הציונות הדתית"?

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 02/07/13 09:53 כד בתמוז התשעג

לביא לבנט: אל תתמוך ברב שמואל אליהו לרבנות הראשית
ברוך גפן, צילום: ברוך גפן

ח“כ עליזה לביא (”יש עתיד“), יו“ר הועדה לקידום מעמד האישה, פנתה היום (ג‘) במכתב ליו“ר ”הבית היהודי“, השר נפתלי בנט, בבקשה שלא להריץ את מועמדותו של הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, לתפקיד הרב הראשי לישראל. המכתב נשלח על רקע דיווחים שונים על כך שהמפלגה שוקלת את מועמדותו של הרב אליהו, במקביל להרצת מועמדותו של הרב דוד סתיו.

לביא טענה במכתבה כי ”תפקיד הרב הראשי לישראל מסמל את פניה של היהדות בארץ ובעולם. הרבנים הראשיים משפיעים גם על הציבור הישראלי הכללי וגם על הקשר של העם היושב בציון עם יהדות התפוצות. אי לכך חיוני לבחור מועמדים ציונים, המקובלים על כלל החברה בישראל ועל הציבור היהודי ברחבי העולם“.

"התנצלות לא תשנה את תפיסותיו הבסיסיות", ח"כ לביא (צילום: יש עתיד)

”אינני צריכה להזכיר לך את שלל ההתבטאויות של הרב נגד נשים, נגד ערבים, בעד סירוב פקודה והמרדה נגד רשויות המדינה, ועוד התבטאויות רבות שנויות במחלוקת (וזאת בלשון המעטה). התנצלות כזו או אחרת של הרב, שנועדה אך רק לצורך התמודדות למשרת שררה, לא תשנה את תפיסותיו הבסיסיות והעקביות לאורך שנים“, ציינה לביא במכתבה.

לביא אף מתחה ביקורת על כך שהרב אליהו מסתייע, לדבריה, בגורמים חרדים המתנגדים לגיור. ”האם על מנת להיות מועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי, מספיק לחבוש כיפה סרוגה, או שיש להזדהות עם תפיסותיה וערכיה של הציונות הדתית“, שאלה לביא את בנט, ”אני תוהה אם כל האמצעים כשרים על מנת להיבחר לרבנות הראשית, לרבות שיתופי פעולה עם אנשים שהשפילו וביזו אלפי מתגיירים, את מנהיגי הציונות הדתית ואת החלטות המדינה? האם נציג המגדיר עצמו כמועמד "ציוני" יכול לחבור לגורמים שכל שאיפתם הוא לחסום את שערי הגיור עבור מאות אלפי חסרי דת שעלו למדינת ישראל מכוח חוק השבות? האם תפיסותיו והתבטאויותיו של הרב אליהו מייצגים את הקו אותו הובילה מפלגת הבית היהודי בבחירות ואת רוב בוחריה?“.

לדברי לביא, ”הרב אליהו מייצג במגוון נושאים תפיסת עולם חרדית קיצונית זוכה לתמיכת החרדים הליטאים. אני פונה אליך בבקשה לעשות ככל שביכולתך על מנת שמועמדי הציונות הדתית יהיו כאלה שמייצגים נאמנה את ערכיה, במטרה להאיר את פניה של היהדות בארץ ובעולם ולהסיר את היהדות לישראלים“.

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "שמחנו להתעדכן הבוקר מה עמדתנו בנושא הרבנות הראשית. נשמח שח"כ לביא תספר לנו על עמדתנו גם לגבי עליית מחירי העראק".