לא תיפתח חקירה נגד מארגני תצוגת האופנה בבית הכנסת

הפרקליטות הודיעה שלא תפתח בחקירה נגד מארגני תצוגת האופנה החושפנית שערכה לפני שלושה חודשים בבית הכנסת בית אל בתל אביב. התנועה למדינה יהודית: פרקליט המדינה הופך, ללא סמכות, את הוראות חוק העונשין לאות מתה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/03/15 12:14 ה בניסן התשעה

פרקליטות המדינה הודיעה כי לא תפתח בחקירה נגד מארגני תצוגת האופנה שנערכה בבית הכנסת 'בית אל' בתל אביב לפני כשלושה חודשים ועוררה זעם רב ומחאה ציבורית בשל ביזיון בית הכנסת.

לדעת הפרקליטות, מוסכם כי מדובר בפגם בשיקול הדעת ובבעיה מוסרית מבחינה ציבורית ומוסרית, וכי לא היה מקום לקיימה בתוך בית הכנסת. אולם ראש תחום פלילי בפרקליטות, עו"ד רחל מטר, החתומה על התגובה קובעת שאין בכך כדי להצדיק חקירה פלילית. תשובת הפרקליטות נמסרה ל'תנועה למדינה יהודית', באמצעות עו"ד אורי ישראל פז.

בנימוקים להחלטת הפרקליטות נאמר, כי העמדה לדין בגין עבירת פגיעה ברגשות דת היא נדירה ביותר, והמדיניות התביעתית לגביה דווקנית ומצמצמת במיוחד. לדברי מטר, הטעם לכך הוא ש"יש באכיפת עבירה זו משום פגיעה משמעותית בחופש הביטוי, שהינו נשמת אפה של שיטת הממשל הדמוקרטית".

"בנסיבות העניין, לא מצאתי כי עוצמת הפגיעה ברגשות הדת, אשר אינני חולקת על התרחשותה, נופלת בגדרי אותם מקרים נדירים המצדיקים החלטה בדבר פתיחה בחקירה פלילית" טוענת מטר ומוסיפה כי ספק האם תצוגת האופנה נכללת בגדרי אחת החלופות הקבועות בסעיף העבירה.

הנימוק השני להחלטת הפרקליטות הוא שסעיף עבירת מהומה ועלבון במקום ציבורי, עבירה מסוג חטא, מעלה, כי תכליתו היא שמירה על הסדר הציבורי, ולא הגנה על רגשות הדת והציבור. "לפיכך", כתבה מטר, "אינני סבורה כי נסיבות המקרה מגבשות חשד ממשי לביצוע עבירה זו".

לסיכום טוענת הפרקליטות: "אכן מדובר באירוע שנוי במחלוקת, אשר עלול להתפרש על-ידי חלק מבאי בית הכנסת והקהילה כיחס של העדר כבוד מספיק למסורת ישראל. עם זאת, כאשר משקיפים על מכלול הנסיבות, דרך נקודת המבט הפלילית - לא נראה כי נסיבות המקרה עולות בגדרי אותם מצבים נדירים ומובחנים המצדיקים נקיטה באמצעי של פתיחה בחקירה פלילית".

יצוין, כי הידיעה על התצוגה עוררה תגובות ומחאה מקרב גורמים רבים כולל ארגון רבני צוהר שרב בית הכנסת, הרב אריאל קונסטנטין משתייך לשורותיו.

בתנועה הגיבו לדברים: "פרקליט המדינה הופך, ללא סמכות, את הוראות חוק העונשין לאות מתה. בכוונתנו לנקוט בכל האפיקים המשפטיים העומדים לרשותנו כדי להביא את ניצן לאכוף בפועל את העבירה של איסור פגיעה ברגשות הדת - לא רק כשמדובר בפגיעה ברגשות הדת המוסלמית או הדת הנוצרית, ממניעים פוליטיים מובהקים של גורמי אכיפת החוק, אלא בפרט כשישנה פגיעה צורמת ברגשות הדת היהודית, כמו במקרה זה של תצוגת אופנה חושפנית בבית הכנסת".