לא רק כריזה: בכותל ישמיעו שיר וקריאה לכבד את השבת ביום שישי

לצפירה המסורתית של כניסת השבת ברחבת הכותל המערבי תצטרף נעימת השיר שלום עליכם וקריאה לתיירים לכבד את השבת והמקום ולהימנע לצלם ולהשתמש בטלפון ברחבה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/03/15 09:38 כח באדר התשעה

נעימת השיר "שלום עליכם" וקריאה לשמור על קדושתה של השבת במתחם הכותל המערבי, יציינו את כניסת השבת החל מיום שישי הקרוב. מערכת הכריזה החדשה תצטרף לצפירה המסורתית המושמעת בכותל בזמן הדלקת נרות השבת כך דווח ב-YNET.

במערכת הכריזה תושמע ההודעה הבאה: "אורחים יקרים, ברוכים הבאים לכותל המערבי. בעוד דקות ספורות יחל יום השבת", האורחים יתבקשו שלא להשתמש במהלך השבת במכשירים חשמליים ברחבה: "אנא כבדו את מסורתנו והימנעו מצילום תמונות ושימוש בטלפונים ניידים ברחבת הכותל. שבת שלום!"

הקריאה תושמע ברצף, בשפות עברית, אנגלית ורוסית - ולדברי "הקרן למורשת הכותל המערבי" המפעילה את האתר, היא תופנה בעיקר לתיירים ולמבקרים, "שאינם מודעים למנהג שמירת השבת היהודית", כדבריהם. "הם יתבקשו לכבד את האתר הקדוש, ולהימנע משימוש פומבי בחפצי 'מוקצה' האסורים בשבת, ופוגעים בקדושת המקום".

המנהג להכריז על כניסת השבת בזמן הדלקת הנרות, ביום שישי - מקובל בריכוזים חרדיים ודתיים ברחבי הארץ. בתחילה הוכרזה השבת בזמן הדלקת הנרות על ידי צפירה ממושכת בת כמה שניות, אך בשנים האחרונות החלו להפעיל במקומות שונות אף שירי שבת ברמקולים כששיר אחד מושמע כעשר דקות לפני זמן הדלקת הנרות בכדי להזכיר ושיר אחר מושמע בסמוך לצפירה.

ב"קרן למורשת הכותל המערבי" מסבירים את המהלך בכך ש"יש להחיל את קדושת השבת בכותל, כראוי למקום קדוש, וזאת בדרכי נועם וכבוד". הם מוסיפים, כי אף יחלקו דפי הסבר למבקרים אודות כבודה של השבת. בקרב המתפללים בכותל במהלך השבת הובעה שביעות רצון מהמהלך, "זה לא נעים להתפלל תפילת שבת כשלצדך עומדים אנשים ומצלמים אותך" אמר ל'כיפה' משה המקפיד להגיע בכל ליל שבת לתפילה בכותל המערבי.