לא רק כדורגל: חילול שבת בפסטיבלי שירה

כפי שנושא חילול השבת בספורט עלה לתודעה, ניתן וצריך להיערך למנוע חילול שבת בפסטיבלי שירה. ד"ר יעל לוין מסמנת מטרה לנבחרי הציבור

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 05/06/16 09:42 כח באייר התשעו

לא רק כדורגל: חילול שבת בפסטיבלי שירה
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

באמצע חודש מאי הובאה לידיעת הציבור הרחב תוכנית הכנס של פסטיבל הסופרים הבינלאומי 2016, שהתקיים מטעם "משכנות שאננים" בתאריכים 25-28 במאי. התוכנית המפורטת התפרסמה בין היתר באתר של משכנות שאננים, וכן בחלק מעיתוני יום שישי, ה-13 במאי. תוכניית הפסטיבל כללה אותה שעה תוכנית נרחבת, והייתה אמורה להיפתח ביום רביעי, להתפרס על פני ימי חמישי ושישי עד הלילה וכן על פני יום השבת, עם מופע סיום במוצאי שבת. התברר גם שאחד מנותני החסות לפסטיבל הוא משרד התרבות והספורט.

קיום הפסטיבל במהלך יום שישי עד שעות הלילה ובשבת צרמו בעיניי מאוד, במיוחד על רקע העובדה שהפסטיבלים הקודמים המקבילים התקיימו בימות החול בלבד. נוצר אפוא תקדים בעניין קיום הפסטיבל השנה במהלך השבת.

ביום ראשון, ה-15 במאי, פניתי לחברי הכנסת של סיעת הבית היהודי על מנת שינסו להפעיל את השפעתם לביטול קיום התוכנית במהלך השבת שהיה כרוך בחילול שבת. יש לציין שהייתה הירתמות נאה מאוד לנושא מטעם הסיעה, שכללה פנייה לשרת התרבות והספורט מירי רגב. פניתי אף אני לשרת התרבות וכן לגורמים נוספים אחדים. התברר שחברי כנסת מסיעות אחרות נקטו אף הם בפעילות לביטול קיום התוכנית שהייתה מיועדת להתקיים בשבת, ובאו במשא ומתן עם השרה רגב ואנשי לשכתה.

והנה, ימים אחדים קודם הכנס התפרסמה תוכנית עדכנית. ניכר היה שינוי משמעותי ביותר והוא שהתוכנית של יום שישי עמדה להסתיים בשעה שתיים אחר הצהריים. אם כן הוברר שבוטלה התוכנית שהייתה אמורה להתקיים בהמשך היום עד הלילה, ואין ספק שהיה בכך משום הישג שיש לזקוף ליוזמות השונות שננקטו ושנשאו פרי. לעומת זאת, התוכנית ביום שבת עצמו הייתה מלווה בחילול שבת. כך בין היתר התקיימה, לפי הרשום בתוכנייה, סדנת כתיבה בהנחייתה של סופרת ומשוררת ידועה. כמו כן, הכנס היה כרוך בהצבת שמירה ובתפעול האולמות, וגם מההיבט הזה היה כרוך קרוב לוודאי בחילול שבת.

ביום רביעי, ה-1 ביוני, התקבל מענה לפנייתי ממנכ"ל משרד התרבות והספורט, מר יוסי שרעבי. במכתב נטען בין היתר כי "ההופעות המוסיקליות ופעילויות חוץ הכרוכות בחילול שבת נחתמו והופסקו טרם כניסת השבת. במהלך השבת התקיימו הרצאות של סופרים במשכנות שאננים, פעילות המותרת לשומרי שבת. פעילות זאת נערכה במבנים סגורים ואין בה בכדי לפגוע ברגשותיהם של תושבי המקום שומרי השבת". אולם השבתי והעמדתי דברים על דיוקם והראיתי כי שלא כנטען במכתב, היה בקיום הפסטיבל השנה משום חילול שבת מפורש, והצבעתי על כך ששומרי שבת לא יכלו ליטול חלק באירועי השבת.

דבר קיומו של פסטיבל הספרות הבינלאומי השנה בשבת הגיע לתודעה הציבורית בשלב מאוחר יחסית. מתוך הנחה זו ומתוך מחשבה שראוי להעלות תובנות לעתיד ולעורר את המודעות לנושא כבר עתה, פניתי ב-1 ביוני למנכ"ל משכנות שאננים, מוטי שוורץ, ושטחתי בפניו את רצף ההתרחשויות. עמדתי על כך שהפסטיבל השנה היווה תקדים מבחינת קיומו בשבת בהשוואה לכנסים הקודמים, וקראתי לשוב לתבנית המקורית של קביעתו במהלך השבוע בלבד. הבעתי את הדעה שהפסטיבל לא ייצא נפסד מכך, וכי קיום תוכניות בימות החול עשוי למשוך קהל רב יותר. עוד ציינתי שאפשר לפרוס את התוכנית על פני ימים רבים יותר, ולקיימה החל מהשעה שתיים אחר הצהריים ועד הלילה.

כן סברתי שראוי להיערך מראש לקראת הפסטיבל הבא, במקום לקבוע תוכנית שקמו לה מתנגדים אשר בסופו של דבר היה אילוץ לבטל חלקים ממנה, באופן שאפשר היה למנוע זאת. הבעתי לקראת סיום תקווה שחילול השבת בפסטיבל השנה היה מאורע חד-פעמי וחריג, וכי פסטיבל הספרות ב"משכנות שאננים" יתקיים מכאן והלאה באופן שלא יעורר מחלוקת בדבר קיומו בשבת. כאמור, מכתב זה נשלח לאחרונה ממש, באופן שאין לצפות עדיין למענה.

בתחילת יוני, ב-2-4 בחודש וב-8-9 בו, התקיים ומתקיים במקומות אחדים בארץ "פסטיבל 'תיקון' לשירה". גם הוא היה כרוך בחילול שבת בשבת האחרונה, שבת פרשת במדבר, אם כי החלק הירושלמי שלו אמור להתקיים ביום שישי הקרוב, ערב שבת פרשת נשא. פסטיבל חדש זה התגבש על רקע התנגדות מטעמים אחדים לפסטיבל המשוררים במטולה, המתקיים מדי שנה במשך מספר ימים, לרבות בחג השבועות, וממומן אף הוא באורח חלקי על ידי משרד התרבות והספורט. והנה, מתברר שרבים מאיתנו מקרב הציבור הדתי כבר השלימו עם קיום פסטיבל זה בשבועות, פסטיבל העומד להתקיים השנה בפעם התשע עשרה, ואני מפנה הערה זו אף כלפי.

כל עוד הפסטיבל אינו מתקיים בסמוך אלינו, בחצר האחורית שלנו, נוח להבליג ולהעלים עין, וקיים מקום להציב את השאלה כיצד לכאורה לא מצאנו לנכון, כציבור, לפעול כשהדברים היו עוד בשלבי התהוותם. נראה לומר כי כשם שישנו שיח על העתקת משחקי ספורט לימי החול, כך עדיין לא מאוחר לתת את הדעת ברמה העקרונית והציבורית להזזת פסטיבלי הספרות למיניהם למועד אחר ולפעול לטובת מטרה זו. זמן מתאים לקיומם עשוי להיות חודש אוגוסט, בשעה שקיימות חופשות מרוכזות במקומות עבודה רבים, ובזמן שתלמידים, סטודנטים ומורים נמצאים בחופשת הקיץ.