לא מאמין בימין

הרב חיים נבון מוטרד מאלו שהופכים את העמדה הפוליטית שלהם לדת. האם לא יכול להיות דתי שהוא איננו ימני?

חדשות כיפה הרב חיים נבון 23/11/09 00:00 ו בכסלו התשע

לא מאמין בימין

בתקופת הטירונות, ישבתי פעם שעתיים עם כל חיילי המחלקה בהמתנה למטווח. בניגוד למנהג הצה"לי לדבר בהזדמנויות כאלו על כדורגל, אנו דווקא בילינו בנעימים בוויכוח תיאולוגי. מולי עמד בן ישיבה אחר, שדרכו הרוחנית הייתה שונה מאוד מדרכי. במשך זמן רב התווכחנו בלהט על דרכים שונות בעבודת ה. לבסוף, בן הפלוגתא שלי התבונן בעיניי, ואמר לי: תגיד, לפחות אתה ימני? הודיתי באוזניו שאכן כך הוא. הוא נאנח אנחת רווחה, ואמר: נו, אז מה כל זה חשוב? אני התפוצצתי: בקושי אפשר לומר שאנחנו מאמינים באותו אלוקים, אמרתי לו בהפרזה מסוימת, והדבר היחיד שחשוב הוא האם אני ימני?


בן שיחי דאז אינו היחיד שהפך את עמדתו הפוליטית לדת בפני עצמה. לפני כמה שבועות נתקלתי בביטוי קיצוני של התופעה הזאת. באחד מעלוני פרשת השבוע התפרסם ראיון עם אמן מסוים. בפתח הראיון נכתב שאותו אמן הוא "מעין בעל תשובה": אמנם הוא לא הפך לשומר מצוות, אך הוא הפך לימני. אינני בא לשפוט אותו אדם באופן ספציפי, וייתכן שהוא צדיק וגומל חסדים. אך לא זה מה שעניין את הכתב, אלא עמדותיו הפוליטיות של האמן. כדאי לזכור ש"בעל תשובה" אינו אדם שהחליט להצביע למפלגה אחרת, אלא אדם שבחר להתמסר לעבודת ה. המושג הזה קדוש מכדי שנפזר אותו בכזו נדיבות.


כאנשים מאמינים, עמדותינו הפוליטיות צריכות לתפוס מקום משני ביחס לעמדותינו הרוחניות. יש החושבים שהפוליטיקה צריכה להיגזר מן העולם הרוחני; יש אחרים השואפים להפריד בין העולמות. אך אלו וגם אלו צריכים להודות שהבכורה היא של עולם הרוח וההלכה. בין אם הפוליטיקה ניזונה מן הרוח וההלכה ובין אם מדובר בעולמות נבדלים, צריך להיות ברור שבראש מעייננו עומדת עבודת הא-לוהים.


בתקופה האחרונה אני שומע שמועות מטרידות, על הזנחת ההלכה בשם המאבק על ארץ ישראל. אני שומע על צעירים שאינם מהססים לגזול את רכושם הפרטי של ערבים, בעוד ההלכה קובעת: "כל הגונב אפילו שווה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו... אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של גויים" (שו"ע חו"מ שמ"ח, ב; ועיין ש"ך שם). מי שגונב ממון מנוכרים עובר על ההלכה (ועל המוסר, ועל השכל הישר). אני שומע אפילו על צעירים שמוכנים לחלל שבת למען הפגנות ומחאות למיניהן. אני מקווה שמרבית השמועות אינן נכונות. ברור לי שרוב יושבי המאחזים והגבעות הם אנשים יראי שמים באמת. אך עלינו להוקיע את המיעוט הקטן שבתוכנו, שימניותו אמונתו.

המאמר המלא עומד להתפרסם בגיליון הקרוב של כתב העת "נקודה".