לאחר 75 שנה: ספר תורה הרוס נמצא מתחת לספה בפולין

לפני גירושם של יהודים בפולין לטרבלינקה הם הפקידו בידי משפחה פולנית ספר תורה. 75 שנים מאוחר יותר נמצא ספר התורה כשהוא הרוס בחלקו. בין היתר עשו בספר שימוש כסמרטוטים ומדרסי נעליים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/09/14 09:51 ט באלול התשעד

לאחר 75 שנה: ספר תורה הרוס נמצא מתחת לספה בפולין
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ספר תורה הרוס נמצא לאחרונה במפתיע בכפר בפולין, לאחר שהובא למשמרת בידי יהודים. בזמן השואה הפקידו מספר יהודים את ספר התורה בידי שכניהם הפולנים, לפני שנסעו לדרכם האחרונה בטרבלינקה, והספר נשאר בידי הפולנים עד מציאתו לאחרונה בידי ארגון מעמקים.

הספר נמצא בידי מספר סטודנטים באוניברסיטת ורשה שהולכים מדלת לדלת ושואלים את התושבים האם הם יודעים על מצבות יהודיות, על מנת לשחזרם. כשהגיעו לכפר קטן בפולין, ענו לדלת שני קשישים בשנות ה-70 לחייהם. הבעל, רועה לשעבר בשן רובלסקי, הכחיש כי ידע על מצבות אך אישתו הציעה להראות לסטודנטים את הפריט היהודי שברשותם.

הקשיש הפולני הרים מספר כריות מהספה וגילה ספר תורה עטוף נייר חום שהיה חבוי שם מאז 1939, כשאשר האוכלוסייה היהודית במקום גורשה ונרצחה. מסתבר כי השכנים ממול היו יהודיים דתיים, שביקשו מהשכנים הגויים לשמור על ספר התורה בטוח. “היהודי היה משוכנע שיחזור בשלום מהמחנות", אמר רובלסקי.

לסטודנטים נגלה ספר התורה כשהוא במצב קשה ביותר. מחצית מהקלף שימש את המשפחה הפולנית בשבעים השנים האחרונות כסמרטוטים וכמדרסים לנעליים.

במעמקים אומרים כי הם מקווים לשחזר את הספר, אות אחר אות, על ידי ניצולי שואה. לאחר תיקונו מתכוון מנכ"ל הארגון ג'ף דניאלס לתרום את המגילה לכנסת בטקס חגיגי בהשתתפות פוליטיקאים וניצולי שואה מכל רחבי העולם.