לאחר 25 שנות עגינות: הבעל היהודי אותר באורוגוואי ככומר

שנים לאחר שנטש את אישתו, אותר הבעל כשהוא משמש ככומר באורוגוואי לאחר שהתנצר. לאחר משא ומתן ארוך הסכים לספק לה גט

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/10/15 11:29 יג בחשון התשעו

לאחר 25 שנות עגינות: הבעל היהודי אותר באורוגוואי ככומר
shutterstock, צילום: shutterstock

זוג עולים מדרום אמריקה, הגיעו לישראל והשתקעו בערד עם שתי בנותיהן. לאחר שנה של ניסיונות קליטה בארץ במהלכן כשלו עסקיו של הבעל ומערכת היחסים בין בני הזוג עלתה על שרטון, החליט הבעל לטוס לחו"ל כדי לבקר את משפחתו, אך הוא מעולם לא חזר. האישה שנשארה לבדה עם הבנות נותרה ללא אגורה, נוצר נתק חמור בין בני הזוג ואף הניסיונות הרבים שעשתה לדבר אל ליבו ולבקש את הגט דרך הוריו וכשלו.

לפיכך החליטה האישה לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני, כאשר במשך תקופה ארוכה נעשו ניסיונות רבים על מנת לסדר גט בין הצדדים, אולם הבעל לא שיתף פעולה והגט לא סודר.

לאחר מספר שנים החליטו בנות בני הזוג לטוס ולבקר את אביהן שהתגורר בדרום אמריקה, כדי לדבר אל ליבו ולנסות לשכנע אותו לתת לאימן גט. להפתעתן הציג בפניהם את אשתו החדשה והציג בפניהן גט אזרחי שניתן לו. הבנות נדהמו וביקשו ממנו שייתן לאימן את הגט הדתי והמיוחל אך הוא סרב. בני משפחתה של האישה שמתגוררת באורוגוואי פנתה לרבני המקום וביקשה את עזרתם בשכנוע הבעל למתן גט דתי, אך הוא התנה את מתן הגט בכיסוי חובות ישנים. ולאחר תקופה נוצר נתק והבעל נעלם והאשה ובני משפחתה לא הצליחו לעלות על עקבותיו.

לאחר שהתיק הועבר לאגף עגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, בניהולו של הרב אליהו מימון, שכר הרב מימון את שירותיהם של חוקרים פרטיים שיאתרו את הבעל. במהלך פעילות האיתור מצאו שהבעל מתגורר בכפר נידח באיזור באורוגוואי, ואף גילו כי התנצר והפך לכומר באזור מגוריו. מיד החלו לנהל עימו משא ומתן לטובת מתן גט ולאחר שיחות חוזרות ונשנות הסכים לבסוף הבעל להיפגש עם נציג מטעם הקהילה היהודית באורוגוואי, הרב גבריאל דוידוביץ.

הרב דוידוביץ נפגש עם הבעל והסביר לו את חשיבות מתן הגט בסבלנות רבה, לאחר משא ומתן מתיש שארך מספר חודשים נעתר הבעל לבקשת הרב דוידוביץ והודיע כי מוכן לתת גט. הבעל שניסה עד הרגע האחרון להקשות על בית הדין הרבני הודיע כי הוא רוצה לקבל את כל מסמכי הגט מתורגמים לספרדית ואף לקבל אישור רשמי של התרגום מנוטריון. לאחר שכל המסמכים תורגמו נתן הבעל את הגט שהובא לישראל לבית הדין. במעמד מרגש קיבלה האשה את הגט והותרה מעגינות של 25 שנה.

מנהל אגף עגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון: "מדיניות אגף עגונות היא שאין תפוגה לתיקי עגינות והם נותרים פתוחים ופעילים גם אם הקשר בין בני הזוג ניתק לפני שנים רבות. אנו רואים לעצמנו זכות גדולה לסייע במקרה זה בהבאת הקץ לסיבלה של אשה שניטשה בידי בעלה עם בנותיה ללא אמצעי מחייה וללא עבודת האגף היתה נמנעת ממנה הזכות הבסיסית לחירות ולזוגיות. בהזמנות זאת אני מבקש להודות לרב גבריאל דוידוביץ על סבלנותו הרבה ופעילותו המסורה ללא כל תמורה לסיים פרשייה עגומה זו".