לאחר מחלה קשה נפטר השר אורי אורבך

בעקבות הסתבכות של מחלה קשה ממנה סבל, נפטר היום השר, הסאטיריקן, ואחד מאנשי התקשורת הבולטים של הציונות אורי אורבך בגיל 54. בין היתר הקים וערך את עיתון הילדים הדתי אותיות והגיש את התכנית המילה האחרונה. לוויתו תתקיים בשעה 16:30 במודיעין

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/02/15 12:33 כז בשבט התשעה

לאחר מחלה קשה נפטר השר אורי אורבך
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחר מאבק במחלה קשה ממנה סבל בשנים האחרונות, ולאחר הסתבכות במצבו הבריאותי בחודש האחרון, נפטר היום (ב') השר לאזרחים גמלאים ואחד מאנשי התקשורת הבולטים והאהובים בציונות הדתית אורי אורבך בגיל 54.

הלוויתו תתקיים היום בשעה 16:30 בבית העלמין במודיעין. משפחתו תשב שבעה בביתם שבעיר.

אורבך נולד ב-28 במרץ 1960 בפתח תקווה. למד בישיבה התיכונית נחלים והוא בוגר ישיבת ההסדר בקריית שמונה. שירת כלוחם בחיל השריון ולחם במלחמת לבנון הראשונה. היה אב לארבעה ילדים והתגורר במודיעין.

לפני כניסתו לפוליטיקה, היה מאנשי התקשורת הבולטים של הציונות הדתית. היה ממקימי עיתון הילדים הדתי 'אותיות' ועורכו הראשון, ערך את ביטאון בני עקיבא 'זרעים', את המדור הסאטירי 'פסיק' בשנות ה-80 ואת מדור 'הלחי השנייה' בשנות ה-90 בעיתון 'נקודה', היה ממקימי רדיו קול חי, ושידר בו. לאחר שמנהל התחנה מנע שידור של שיר ובו קול אישה, בתוכנית של אורבך ושל מנחם מיכלסון - עזבו השניים את התחנה‏‏‏.

עד הצטרפותו לפוליטיקה, היה אורבך חלק מפאנל המנחים של תוכנית הרדיו "המילה האחרונה", בגלי צה"ל, בהגשה משותפת עם גידי גוב, עירית לינור ואחרים. יחד עם גוב זכה בפרס מפקד גלי צה"ל על הגשת התוכנית, שאף זכתה בשנת 2005 בתואר 'תוכנית השנה ברדיו' ב"טקס אנשי השנה" של ערוץ 2.

כמו כן היה אורבך בעל טור שבועי העוסק בעיקר בענייני פוליטיקה ואקטואליה במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", וכן כתב טורים נוספים בערוץ היהדות של האתר ynet ובעיתון נקודה. הוא גם שימש כ"אחראי על גיוון חברתי ורב-תרבותיות" בזכיינית ערוץ 2, רשת.

אורבך פעל רבות בתחום התקשורת, ואף טבע את המשפט המוכר 'הטובים לתקשורת' בעקבותיו הגיעו מאות צעירים ציוניים דתיים אל תחומים שונים בתקשורת שהיו בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי שמאל ואנשי רוח חילוניים. הוא ביקר את הממסד והתקשורת ביחסי דתיים חילוניים, ביקר את החברה החילונית על התנכרותה לשורשיה היהודיים, דבר המתבטא לדעתו בנכונות לוותר על חלקי מולדת. מאידך, ביקר אורבך את החברה הדתית והחרדית על היותה לדעתו חברה שמרנית יתר על מידה.

"אני רוצה שהזרם המרכזי, שהוא תשעים אחוז מהציבור הדתי, יבוא לידי ביטוי", אמר אורבך בראיון האחרון שלו, שנערך לפני כחודשיים במשרדי 'כיפה'. "יש גם חרד"לי בתוכי. אני לא עוין את החרד"לים. אני פשוט לא מפחד מהם".

במקביל כתב מספר ספרים הומוריסטיים המיועדים לילדים, שזכו כמעט למעמד של קאלט בציונות הדתית. בין היתר כתב את הספרים מה שקרה או-שלא למשה-או-ש, מתקן החלומות, הצל של צילה, הצלצול נועד למורים, אסור להפוך תנין בשבת, שירים שטותיים לילדים דתיים, מעבר להרי החדשות, מוקצה, אולי בשבת יזרקו סוכריות, בגלל ילד אחד, ילדה כמוני, באיזה שבט אתה?, מבטיח, בלי נדר, ילד רע ירושלים, מה מברכים על גלידה? לקסיקון לילדים, חכמינו לימינו, אגדות חז"ל בלבוש קל. בנוסף כתב את הספר למבוגרים סבא שלי היה רב - לקסיקון דתי-חילוני, וכן שלושה ספרים עם חגי סגל: כבשה טרפה זאב - סיפור מהג'ונגל, והיום עוטפים בזה דגים - נבואות חורבן ומעשיות 1967-1992, והבטיחו יונה - לקט נבואות שווא של עיתונאים בשנים האחרונות. את מרבית ספריו אייר שי צ'רקה.

אורבך זכה על ספרו "ילדה כמוני" בציון לשבח במסגרת פרס זאב בשנת 2000. ספר אחר שלו, "מתקן החלומות", נבחר לרשימת הספרים האהובים ב"מצעד הספרים הארצי" של ילדי ישראל לשנת 2010, מטעם משרד החינוך והתאחדות המו"לים‏. ספרו "מה מברכים על גלידה? - מושגים ביהדות לילדים וגם להורים" תורגם לרוסית, ובתחרות שנערכה במוסקבה זכה בפרס הראשון בקטגוריית ספרים לילדים בנושאי דת.

כשנכנס לפוליטיקה, בשנת 2008 לכנסת ה-18, הוביל אורבך את הציונות הדתית למקום ליברלי ופתוח יותר. בין היתר הוא נחשב כאחד מאדריכליה של מפלגת הבית היהודי במתכונתה הנוכחית כמפלגה כלל ישראלית בדגש על רוח הציונות הדתית, ויזם את הכנסתו של נפתלי בנט לפוליטיקה, ואת פתיחת המפלגה לפריימריז. במפלגה נחשב אורבך לסמן ליברלי, אך יחד עם זאת זכה לאהדה רבה מכלל חלקי הציבור.

בכנסת ה-19 כיהן אורבך כשר לאזרחים וותיקים, תיק שנחשב איזוטרי ולא משמעותי, אך תחת הנהגתו של אורבך הפך למשרד פורח ומשמעותי. בין היתר הנהיג את 'שלישי בשלייקס' שהפך למותג בפני עצמו, וקידם רבות את נושא האזרחים הותיקים במדינת ישראל.

בינואר 2015 חלה הידרדרות פתאומית במצבו של אורבך, שלקה לפני מספר שנים במחלה המטולוגית, זאת בעקבות דלקת ראות בה לקה בזמן הפריימריז לבית היהודי. בסטטוס אחרון שכתב אורבך הוא כתב "יקיריי, כעת אני חייב להקדיש את הזמן לטיפול דחוף ומשמעותי למען בריאותי. תודה על תפילותיכם ודאגתכם. הימנעו נא מביקורים ומהפצת שמועות. בעזרת ה' ושלוחיו הרופאים אני מקווה לחזור לבריאות איתנה בתוך כל שאר חולי ישראל".

היום כאמור, הוא נכנע למחלה הקשה ונפטר בגיל 54. בציונות הדתית אבלים על לכתו של גדול אנשי התקשורת של המגזר. יהי זכרו ברוך.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן