לאחר מאבקים רבים: אושר חוק ההונאה בכשרות

הסוף לכשרות קהילתית? בש"ס יכולים להיות היום מרוצים לאחר אישור חוק ההונאה בכשרות בוועדת השרים לענייני חקיקה זאת לאחר דחיות חוזרות ונשנות בשל מחלוקות על ניסוח החוק

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/07/15 17:32 ג באב התשעה

לאחר מאבקים רבים: אושר חוק ההונאה בכשרות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

המאבק על הכשרות הקהילתית: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את חוק ההונאה בכשרות של הסיעות החרדיות ש"ס ו'יהדות התורה' שימנע את הצגת בתי העסק שנמצאים תחת ההשגחה הפרטית כ"כשרים", זאת לאחר שההצבעה על החוק נדחתה פעם אחר פעם בעיקר בשל התנגדות סיעת 'כולנו'.

שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי והשר זאב אלקין מהליכוד נמנעו מלהצביע על הצעת החוק שצפוי כרגע לעלות לקריאה טרומית ולאחר מכן לחזור לוועדה לדיונים נוספים כך שלא מדובר בחוק שאמור להיכנס לתוקפו בתקופה הקרובה ממש.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, מיהר לברך על האישור הראשוני של החוק ואמר: "הצלחנו לשמור על מעמד הרבנות וגם נוכל להוזיל את יוקר המחיה".

ח״כ רחל עזריה (כולנו) מהמתנגדות העיקריות לחוק הכשרות עוד מימיה במועצת העיר ירושלים הגיבה היום ואמרה, ״אני שמחה שהצלחנו למנוע את חוק הכשרות המקורי שהוצע על ידי ש״ס, כיוון שהיה דרקוני ופוגעני לעסקים ולאוכלי הכשרות. רוב הציבור בישראל רוצה לאכול כשר, גם אני ביניהם, אבל אין סיבה שנשלם על כך יותר בגלל מונופול של הרבנות הראשית. בוודאי שאין סיבה לפגוע בבתי קפה ומסעדות שבוחרים לשמור על כשרות ללא תעודה של הרבנות. נמשיך לעקוב אחרי החוק ולוודא שלא יפגע ביבואנים ובמסעדות כפי שסוכם עם השותפים הקואליציוניים לאחר מו"מ שנמשך למעלה מחודש".

יצוין, כי במתווה הפשרה של דרעי ושר האוצר משה כחלון, הוחלט בין היתר כי החוק לא יחול על יבוא מחו"ל ובכך לא יפגע ברפורמת הקורנפלקס שמקדמים במשרד האוצר, כדי לא לחייב את היבואנים בהכשר של הרבנות הראשית ובכך להעלות את מחירי המזון. גורמים ברבנות הראשית לא מתלהבים מהרעיון וטוענים כי בכך יגיעו מוצרים רבים לארץ שכשרותם אינה ברורה ואינה תחת שום פיקוח.

כזכור, בימים אלו נמצא נושא ההשגחה הפרטית בדיונים בבג"צ והצעת החוק החדשה אמורה לייתר את הדיונים ולמנוע מאנשי ההשגחה הפרטית להשתמש במילה כשר בכל הנוגע לפעילותם.