כתב אישום: רשת מקדונלד'ס מחללת שבת

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ערך תחקיר ממושך, בסיומו הוגש כתב אישום נגד רשת מקדונלד'ס בישראל, זאת בשל העובדה כי היא מעסיקה עובדים יהודים בשבתות

חדשות כיפה אורי פולק 16/05/11 00:00 יב באייר התשעא

כתב אישום: רשת מקדונלד'ס מחללת שבת
אילוסטרציה - jglsongs-cc-by, צילום: אילוסטרציה - jglsongs-cc-by

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה הגיש השבוע כתב אישום נגד רשת מקדונלד'ס בישראל, זאת מפני שחיללה שבת והעסיקה נערים ביום המנוחה השבועי - נגד החוק. על פי כתב האישום, הרשת הפרה את החוק בסניפיה הפועלים ברעננה, כפר סבא והרצליה. לפני כשבועיים דחה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את בקשת הרשת לעיין בחומר החקירה.

כידוע, על פי חוק שעות העבודה והמנוחה, נאסר על חברות להעסיק עובד ביום מנוחתו השבועית, בהתאם לדתו. מאז הקמתה, למעשה, הפעילה רשת מקדונלד'ס ישראל את מרבית הסניפים. כבר לפני כשנה הורשעה הרשת בהעסקת נער ביום שבת - ונגזר עליה קנס של 30 אלף שקל.

(צילום: andresmh-cc-by-sa)

ואולם במשרד התמ"ת לא הסתפקו בכך וערכו עבודת פיקוח ממושכת בין השנים 2007-2008, במסגרתו הגיעו הפקחים את סניפי הרשת ועברו על דוחות הנוכחות של העובדים. על פי המשרד, בשמונה מקרים סירבה הרשת לשתף פעולה ולהעביר לידי הפקחים את המסמכים. הפקחים דיווחו, בכל זאת, על נוכחותם של עובדים יהודים במהלך השבת.

בסך הכל כולל כתב האישום התייחסות ל-11 מקרים נוספים, כולל סעיף של העסקת נער ביום המנוחה השבועי. נציגי הרשת טענו בדיון בנערך בבית הדין לעבודה כי "משרד התמ"ת נוקט מדיניות אכיפה בררנית, מכיוון שאינו נוקט הליכים דומים כנגד רשתות אחרות המעסיקות נערים בשבת".

מהנהלת רשת מקדונלד'ס נמסר בתגובה כי "בימים אלה אנו ממשיכים לפעול כדי לקבל חומר אשר עשוי להוכיח את טענתנו שמדובר באכיפה בררנית. בין היתר, לשם כך, אנו מנהלים הליכים בבית המשפט לעניינים מנהליים, ולאחרונה ניתן פסק דין המורה למדינה להעביר לנו מסמכים בהקשר זה. עוד יצוין כי יש לנו טענות נוספות ורבות נגד ההליכים נגדנו ואלה יועלו ויפורטו במהלך הדיון המשפטי".