כשר אבל מסריח

ברחבי הארץ נמכרים עופות תחת מותג הכשרות 'אורות אליהו' של הרב עזרא שיינברג. מבדיקה של כיפה עולה כי אין מי שמעניק לעופות את הכשרות המהודרת שלהם מאז מעצרו של הרב

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/11/15 18:27 יט בחשון התשעו

כשר אבל מסריח
הרב שלמה הכט, צילום: הרב שלמה הכט

הרב שלמה הכט, מנכ"ל איגוד רבני בית הלל, פרסם בשבוע שעבר בעמוד הפייסבוק שלו, כי נתקל בעוף עם כשרות של ארגון בראשו עומד הרב עזרא שיינברג, החשוד בהטרדה מינית ובמעשים מגונים במספר נשים. הרב הכט סיפר ל'כיפה', כי ראה בסופר 'יינות ביתן' בפתח תקווה עופות רבים שעליהם מתנוססת חותמת כשרותו של הרב מהצפון. "מדובר ב'כשרות מהדרין', והיו שם מספר מוצרים תחת החותמת שלו", סיפר.

הרב הכט ציין, כי בעיניו אין בעיה עקרונית עם הכשרות וכי הבעיה היא בעיקר תדמיתית. "הבעיה היא שמפרסמים את הכשרות עם שם של רב שנמצא עדיין במעצר", הסביר.

באתר של בד"ץ 'אורות אליהו' הגוף שבראשו עומד הרב שיינברג, נכתב, כי אישורי הכשרות ניתנים בפיקוחו של הרב עזרא שיינברג ושתהליך הכשרות הוא בהשגחה צמודה של הרב שמעון ועקנין, רב מועצה איזורית מבואות חרמון ומעלה יוסף.

בשיחה עם אתר 'כיפה' מכחיש הרב ועקנין כי המוצרים נמצאים תחת השגחתו וטוען, כי הפרסום הנ"ל שגוי ומטעה. "ההכשר עצמו אינו נמצא יותר באחריותי. עבדתי איתם בתחילת הדרך, אך הם לא רצו להתנהל על פי הכללים שקבעתי ולכן עכשיו הם פועלים אך ורק מטעם עצמם", אומר הרב ועקנין בתוקף וזועם על פרסום שמו באתר של 'אורות אליהו', "הייתי איתם בפגישה אחת בגלל היותי רב של משחטה אחרת בצפת אך הקשר בינינו לא המשיך וזה אכן לא בסדר ששמי עדיין מופיע באתר. למיטב ידיעתי הם מינו רב אחר שעשה עבורם את העבודה".

הרב ועקנין מסביר, כי למרות המופיע באתר, בד"ץ אורות אליהו אינם עומדים תחת השגחת הרבנות והם נחשבים כיום לכשרות פרטית. "הם עובדים עכשיו בירושלים, אך מוכרים בכל הארץ את העופות. ייתכן שהכשרות אינה תקפה יותר". לטענתו, האחראית על כשרות העופות היא משחטה בירושלים שנקראת "משחטת עוף עטרות בע"מ".

(צילום: צילום מסך)

מהמשחטה הירושלמית מסרו לאתר כיפה, כי ייצור העופות תחת השגחתם של "אורות אליהו" הופסק כבר בראש חודש אב האחרון, בעקבות הוראתו של הרב שמואל אליהו. כזכור, הודיע רבה של צפת כי לרבנות המקומית אין כל אחריות על בד"ץ אורות אליהו, בעקבות פרסום החשדות נגד הרב עזרא שיינברג. במכתב שפורסם ונשלח לאגף הכשרות ברבנות הראשית, מצהיר הרב שמואל אליהו כי "גוף זה (אורות אליהו) אינו פועל מטעמנו".

אחד המשגיחים במקום סיפר ל'כיפה', כי העופות שנמצאים כעת בסופרים, הם עופות קפואים וכשרים, שטריותם נשמרת בטמפרטורה קפואה לפחות לשנה, לכן ניתן למכור אותם גם בימים אלו. עם זאת, מדובר במהלך שנראה מעוות, שכן שמו של הרב שיינברג, עדיין מתנוסס על אריזות העופות הקפואים. "זו סחורה שהיא עדיין טובה, ואם אנשים ראו אותה, כנראה שנתקלו בה במקפיא של הסופר", הסביר המשגיח.

לשאלה מדוע עדיין מספקים את העופות עם שמו של הרב החשוד מסביר המשגיח, כי הסחורה כבר נמכרה ולא ניתן למנוע את מכירתה בחנויות. "הסחורה כבר אינה שלנו. אני לא יכול לבקש מהספקים לזרוק עופות שכבר שחטנו לפח. בלתי אפשרי לספוג נזק כזה. מה שאני יכול לומר זה שהשחיטה במפעל עם 'אורות אליהו' נעצרה מיד עם פרסום החשדות נגד הרב שיינברג".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן