"כשנשים שרוצות להתגייר נכשלות ומושפלות - אנחנו אשמים"

הועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון בנושא קשיי הגיור בישראל וקראה לציבור לסייע בליווי אישי של מתגיירים. הרב ישראל רוזן: "אנשים עם לב היו חוסכים למתגיירים הרבה דמעות"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 13/05/13 19:55 ד בסיון התשעג

"כשנשים שרוצות להתגייר נכשלות ומושפלות - אנחנו אשמים"

"כשנשים שרוצות להתגייר נכשלות ומושפלות, אנו כישראלים - כשלנו", כך טוענת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, בדיון שהתקיים היום (ב‘) סביב הקשיים בהליכי הגיור בישראל.

במהלך הדיון סיפרה ח“כ לביא כי ”לפני כמה חודשים ראיתי ברחוב מולי את רוקסנה, שהייתה בת בית בביתי שנה וחצי במהלך תהליך הגיור הממושך שעברה. היא הייתה תלמידה חכמה ולמדה במהירות ובשקדנות , אבל יום אחד אמרה 'אני לא יכולה יותר', לאחר ששמעה על חברה שעברה גיור צבאי אבל כשרצתה להירשם לנישואין, לא הכירו בגיור שלה. רוקסנה אמרה ברוב ייאושה: 'אבא שלי יהודי. אמא שלו גידלה אותי כיהודייה וזה מספיק לי'. אם רוקסנה מגדלת היום את ילדתה הלא יהודייה, אנחנו כשלנו, כי לא השכלנו כבועז לחפש מענה הלכתי לאנשים האלה".

הרב ישראל רוזן, מייסד מנהל הגיור, השתתף בדיון וטען כי "התקנות היום מחייבות בקנס מכון שלימד יהדות אדם שטרם קיבל אישור להתחיל ללמוד לגיור. הם יכולים לבקש אישור כזה רק אם נישאו נישואין אזרחיים. המדינה בפועל מכריחה אנשים לחיות בחטא על מנת שיוכלו להתחיל בהליך גיור. אם היו מכהנים אנשים עם לב, שמסתכלים בפניו של המתגייר, היינו חוסכים הרבה דמעות“.

לדברי הרב רוזן, ”כל מי שמתגייר בגיור פרטי, היה אמור בקלות לעמוד בכל הקריטריונים המחמירים ביותר, אבל משרד הפנים אינו מכיר ביהדותם. האשמה איננה ברבנים. הרבנים היושבים בבתי הדין לגיור הם רבנים בקונצנזוס עם נטייה לכיוון הליברלי“.

עו"ד אלעד קפלן ממכון ”עתים“ טען בדיון כי העדר נהלים להכרה בגיורים אורתודוקסים שנערכו בחו"ל גורם לכך שמתגיירים עברו בלשכת משרד הפנים חקירות מבזות על האופן בו הם שומרים מצוות. ”חייבים גם לבטל את תנאי הסף בהם גרים צריכים לעמוד על מנת שעניינם יידון בוועדת החריגים“, טען עו“ד קפלן, ”קיומם של תנאי סף מאפשר לוועדת החריגים לדחות בקשות בלא שנפגשו בכלל עם המועמדים לגיור. יש לקבוע קריטריונים אחידים להכרה בגיורים לצורך שבות ומרשם, בין אם הם נערכים בבתי דין ממלכתיים לגיור ובין אם הם נערכים בבתי דין עצמאיים ומוכרים“.

”הוועדה קוראת לציבור ללוות מתגיירים“, אמרה לביא בדיון, ”תמיכה אישית בהם תביא לעלייה במספר המתגיירים. הוועדה פונה לשר הפנים ולשרת המשפטים לבחון את תנאי הסף של ועדת החריגים ולהודיע לוועדה על החלטתה בעניין. מדינת ישראל נכשלה וחובה עליה לטפל בכל הכשלים על מנת שמספר המתגיירים יעלה ולא ימשיך לרדת“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן