כשלמשטרה אין חוש הומור, זה נגמר במעצר

ועד מתיישבי בנימין יזמו תעלול פרסומי שנועד לעודד נהיגה זהירה ביהודה ושומרון, באמצעות שלטים בצורת מצבות עליהם נכתב "תג מחיר". המשטרה לא הבינה את הקטע ועצרה חלק מהפעילים לחקירה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/01/13 14:40 כא בטבת התשעג

כשלמשטרה אין חוש הומור, זה נגמר במעצר
ועד מתיישבי בנימין, צילום: ועד מתיישבי בנימין

משטרת מחוז ש“י עצרה לחקירה מתיישבים על רקע תעלול פרסומי, שבכלל נועד לעודד את הנהגים ביהודה ושומרון לשמור על זהירות בדרכים. ה“גימיק“ שעורר סערה הוא הצבת שלטים בצורת מצבות שעליהם נכתב "תג מחיר" לצד סימון של מגן דוד וסהר.

(פרסום מבריק, או מסוכן? המודעות בשטח. צילום: ועד מתיישבי בנימין)

התעלול הפרסומי החל יום קודם על רקע מעצרם של שלושה חשודים בביצוע פעולות "תג מחיר" באזור חברון, כשפעילי הוועד שלחו בעילום שם שלחו הודעות טקסט ואי-מיילים לכתבים המסקרים את השטחים והצהירו כי "למרות המעצרים, 'תג מחיר' בבנימין נמשך ויימשך". האלמונים אף הודיעו כי בכוונתם להציב היום שלטי ענק בכביש בנימין, כאזהרה לפני ביצוע פעולות "תג מחיר" נוספות. להודעות גם צורפו תמונות של השלטים ולעיתונאים נמסר כי מיקום הפעולות יימסר להם בהמשך.

השלטים הראשונים שהיו אמורים להיתלות ללא סימני זיהוי והיכר נועדו למשוך תשומת לב ולגרות את המחשבה מבלי שיהיה ברור מה המוצר שאותו מפרסמים. המהלך נועד למשוך תשומת לב תקשורתית לקמפיין, אולם לצערם של יוזמיו, הוא גם לא חמק מעיני המשטרה. בשעות הצהריים הגיעו לאזור בנימין ארבעה פעילים של הוועד וזמן קצר לאחר שהחלו לתלות את השלטים - נעצרו על-ידי שוטרי מחוז ש"י שהבחינו בהם, בחשד שהם אכן חלק מהתארגנות שמטרתה לבצע פעולות "תג מחיר". השוטרים לא התרשמו מטענות הצעירים כי מדובר בסך הכול במהלך פרסומי, והם נלקחו להמשך חקירה תוך כדי החרמת השלטים.

תגובת המשטרה הכתה בהפתעה את ועד מתיישבי בנימין, שיזם את הקמפיין, והם נאלצו לשלוח נציג מטעמם על מנת להסביר לשוטרים כי העצורים לא התכוונו להרע. כמו כן, הציגו נציגי הוועד לשוטרים את מה שתוכנן להיות השלב השני במסע הפרסום - החלפת השלטים שעליהם נכתב "תג מחיר" בעברית ובערבית, בשלטים שמעודדים מודעות לנושא הזהירות בדרכים. העצורים צפויים להשתחרר לאחר שהמשטרה תוודא את זהותם.

"מטרת הקמפיין הייתה להתריע מפני המחיר בחיי אדם שיכולה לגבות נסיעה מסוכנת", הסביר מנכ"ל ועדי המתיישבים בשומרון ובבנימין, קייזלר שגיא. "זהו כביש מסוכן, שנוצרים בו גם פקקים ארוכים, והערבים מנצלים זאת על מנת לתקוף את כלי הרכב מהגבעות הסמוכות. כמובן שלא התכוונו שהדבר יגיע לכדי מעצר. כל כוונתנו הייתה לעורר את המודעות לנושא הזהירות בדרכים באזור בצורה שתמשוך את תשומת לבם את הנהגים".

מסתבר כי התקלות במשטרה לא נגמרו במעצר המיותר. כאמור, יחד עם המעצר של תולי השלטים הוחרמו שלטי הענק. מספר ימים לאחר המעצר הגיע פעיל של הוועד לאסוף את השלטים המוחרמים אולם התברר לו כי השוטרים השליכו את השלטים לפח. היועמ"ש של הוועד, עו"ד דורון ניר צבי שלח מיד בקשה לפיצוי כספי על השלטים שאבדו ויכול להיות שבאופן אבסורדי המשטרה היא זו שתממן את השלטים החדשים.