כשהיטלר גויס למלחמה נגד האפליה

סרטון סאטירי חדש מתאר את שארע כשבנו של היטלר לא התקבל לישיבה, מפני שחשדו כי הוא ממוצא מזרחי. היוצר: ניסיון להעלות למודעות את האפליה בישיבות

חדשות כיפה אורי פולק 17/07/11 08:27 טו בתמוז התשעא

כשהיטלר גויס למלחמה נגד האפליה
צילום מסך, צילום: צילום מסך

סרטון חדש המופץ באינטרנט מבקר באופן סאטירי את תופעת האפליה העדתית ברישום לישיבות השונות בציונות-הדתית. בסרטון, הלקוח מהסרט "הנפילה" המתאר את ימיו האחרונים של הצורר הנאצי אדולף היטלר, מתורגמת שיחה של היטלר, הקובל על כך שבנו לא התקבל לישיבה אשכנזית, זאת בשל העובדה כי הוא נחשד במוצא מזרחי.

את הסרטון ערך מתן, תלמיד אחת מישיבות ההסדר הגדולות בישראל וזאת לא הפעם הראשונה שהוא כותב סאטירה. "אני מאמין שהסרטון די מצחיק", הוא אומר בשיחה עם כיפה, אך מבהיר כי הכוונה המרכזית שלו היא "להעלות למודעות ציבורית את התופעה של האפליה בישיבות ולעורר עליה דיון. לדעתי היא קיימת, וקשה להתעלם ממנה. ברוב ישיבות ההסדר, בחור ספרדי לא ירגיש "בבית"".

מתן מספר כי הוא אמנם לא חווה את האפליה באופן אישי, על אף שהוא חצי ספרדי, אך הוא בוודאי מרגיש כי היא קיימת. "שיטת הלימוד ברוב הישיבות היא אשכנזית, הספרים הנלמדים שייכים יותר לבתי המדרש האשכנזיים. השירים ששרים בשבתות בעלי נטייה אשכנזית מובהקת - השירים הספרדיים היחידים ששרים הם "נגילה", "חביבי" - שהתקבלו בכל קהילות ישראל. לא שרים שירים ספרדיים מובהקים", מציין מתן.

מתן מוסיף כי גם מבחינת התפילה בישיבות הגדולות, נוסח התפילה קבוע הוא בדרך כלל "ספרד", ללא שום שינוי בזהותו של החזן. "בחור ספרדי שמגיע לישיבה צריך "להתאים" את עצמו, ולא יכול לבוא ולהתפתח לפי מה שאולי יותר מתאים לו, לפי מסורת אבותיו או לפי ההלכות שאבותיו הולכים לפיהן.

התופעה בוודאי מאפיינת גם את הציבור הדתי לאומי רק שהיא יותר שקטה. זה לא שלא יקבלו ספרדים לישיבות, אלא שיקבלו אותם אבל הם בסופו של דבר יתאימו את עצמם לאווירה הכללית של הישיבה", מוסיף .

מתן מקווה כי הסרטון החדש יתפוס תאוצה באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות, לקראת היציאה לחופשת "בין הזמנים", כדי להביא את הנושא החשוב למודעות התלמידים וסגלי הרבנים. וגם, כמובן, להצחיק אותנו, על הדרך.