כרוזי אזהרה מפני מסעדות לא כשרות – אינם לשון הרע

כך קבע בית משפט השלום בירושלים, שדחה תביעת לשון הרע שהגיש בעל מסעדה בעיר נגד הרב אביגדור נבנצל, לאחר שזה פרסם כרוזים המזהירים את הציבור כי מדובר במסעדה שאינה כשרה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 28/06/12 16:05 ח בתמוז התשעב

כרוזי אזהרה מפני מסעדות לא כשרות – אינם לשון הרע
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

בית משפט השלום בירושלים דחה תביעת לשון הרע שהגיש בעל מסעדה בירושלים נגד הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה, לאחר שהרב נבנצל פרסם כרוזים המזהירים את הציבור כי מדובר במסעדה שאינה כשרה.

דורון אביטל, בעלי מסעדת "שווארמה בר" ברחוב תפארת ישראל שבעיר העתיקה, טען בתביעתו כי פרסום הכרוזים שטענו כי המסעדה שלו איננה כשרה מהווה עבירה על לשון הרע ופגיעה בשמו ובעסקיו. אביטל דרש מהרב נבנצל לפרסם התנצלות לכרוזים ולשלם לו פיצויים בגובה של 50,000 שקלים.

בעל המסעדה טען כי הוא הפסיק את ההתקשרות עם הרבנות הראשית, ולכן אין בידיו תעודת כשרות על אף שהמסעדה כשרה, אך לטענת הרב נבנצל הכשרות במסעדה הופסקה לאחר שנתגלו בה בעיות כשרות.

בית המשפט אמנם קבע כי "אין ספק שפרסום מודעה כפי שפורסמה לגבי בית העסק של התובע מהווה לשון הרע כהגדרתה בחוק איסור לשון הרע, שכן, אין ספק שהפרסום עלול לפגוע בנתבע ובפרנסתו", אולם הוסיף בפסיקה כי "עסק שאין לו תעודת הכשר אינו כשר לפי הוראות הדין ולא יכול להציג עצמו ככשר לפיכך עומדת לנתבע ההגנה שבחוק איסור לשון הרע. הפרסום שנעשה היה אמת".

בסיכומו של דבר החליט בית המשפט לדחות את התביעה על הסף. ברבנות הראשית טוענים כי מדובר בפסיקה משמעותית אשר תחזק את מעמדו של אגף הכשרות ותאפשר לו להמשיך ולהזהיר את הציבור, ביתר שאת, מפני בעלי עסקים שאינם כשרים.