כצל'ה מתריע: הרבנות עושקת את בעלי היקבים הקטנים

ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ טוען כי מדיניות התשלומים הנהוגה ביחס להשגחת הכשרות ביקבי יין, איננה פרופורציונאלית ומביאה לידי כך שיקבים רבים מוותרים על השגחת כשרות

חדשות כיפה אורי פולק 05/03/12 16:32 יא באדר התשעב

כצל'ה מתריע: הרבנות עושקת את בעלי היקבים הקטנים
daniel.edwins-cc-by-sa, צילום: daniel.edwins-cc-by-sa

ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ שיגר היום (ב') מכתב לשר לשירותי דת, יעקב מרגי, זאת בנוגע לעדכון אגרת הכשרות ליקבים ובטענה כי התשלומים הנדרשים מבעלי יקבים המעוניינים בכשרות, איננו תואם פרופורציונאלית את גודל בית העסק - זאת בניגוד למקובל ברוב תעשיית המזון.

כצל'ה הסביר כי "מדי שנה, מפרסמים משרד הדתות ומשרד האוצר עדכון תעריף עבור מתן כשרות על ידי הרשויות המקומיות. גובה התעריף מותאם לתחום העסק וגודלו, והסכום שבעל בית מלון קטן למשל צריך לשלם, שונה מאוד מהסכום שישלם בית מלון גדול". לטענתו, "בניגוד לרוב תחומי המזון, ביקבים אין חלוקה זו. כל יקב באשר הוא שרוצה לקבל תעודת הכשר מהרב המקומי נדרש לשלם כשבעת אלפים שקלים לשנה. בניגוד לסכום זה, בעל מזנון עשוי לשלם כמה מאות שקלים לשנה ובעל בית מלון בינוני ישלם סכום דומה לבעל יקב קטן".

(צילום: daniel.edwins-CC-BY-SA)

במכתבו טוען כצל'ה כי "מלבד הפגיעה בשם הטוב של הרבנות שיש במצב זה, הרי שהוא גם עשוי לגרום מכשול לרבים. בעל יקב קטן ששוקל להכשיר את היינות שלו, עשוי לוותר על הכשרות בגלל המחיר הגבוה יחסית לעסק שלו".

לדבריו, המציאות הקיימת מביאה לידי כך שיקבים רבים "עשויים רבים לוותר על הכשרות המקומית ולבקש כשרות פרטית בלבד, דבר שהוא מנוגד לחוק". לאור זאת, קורא כצל'ה "להסדיר את התעריף בתחום היין והיקבים. איני יודע איזו חלוקה עדיפה יותר, לפי רווחי היקב או לפי כמות הייצור, אך ברור שיש להתאים את התעריף לעסק כמו בשאר התחומים".