כנס ניצחון לטובלות: "המאבק התחיל מלמטה"

נשים רבות שהיו שותפות למאבק הגיעו אמש לחגוג את החלטת בג"ץ לאפשר לטובלת לטבול ללא נוכחות בלנית. הרב ד"ר פרבר: "בשורה חשובה לזכויות אדם ולצנעת הפרט וליהדות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/17 12:12 כב באדר התשעז

כנס ניצחון לטובלות: "המאבק התחיל מלמטה"
עידית וגנר, צילום: עידית וגנר

מאות נשים התכנסו אמש (ראשון) בכדי לחגוג את ניצחון בג"ץ המקוואות בכנס מיוחד שנערך ע"י ארגון 'עתים' בשיתוף עם 'קולך - אדוות' ו'ירושלמים'. "הנשים כאן היום מאושרות מכך שניתנה להן הזכות להמשיך ולקיים את מצוות הטבילה באופן הטהור והכנה ביותר" אמר בכנס הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים'.

הכנס אשר נערך בבית מת"ן בירושלים נועד לציין את ניצחון בג"ץ המקוואות, המאפשר לנשים טובלות במקווה לטבול כפי רצונן - בנוכחות או ללא נוכחות של בלנית. בכנס נשאו דברים: ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו ומסיעת ירושלמים לשעבר, הגברת קרן חדד-טאוב, בלנית בירושלים וממובילות מאבק המקוואות מטעם ארגון 'קולך - אדוות' וכן הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', שהוביל יחד עם ארגונו את המאבק בזירה המשפטית והביאו לסיומו המוצלח.

מטרת הערב, שכלל גם מופע סטנד-אפ נשי ותיאטרון פלייבק, הייתה, בין היתר, להוקיר תודה לכל אותן נשים שהובילו את המאבק וחשפו את סיפוריהן האישיים בפני בית המשפט כמו גם את מצוקתן הגדולה בזמן שהן נוהגות לקיים את מצוות הטבילה, וכן לעורר מודעות לפסיקת הבג"ץ בקרב הנשים, בעיקר במקומות שבהן הפסיקה אינה מיושמת.

קרן חדד-טאוב סיפרה בכנס כי "שיתוף הפעולה בין ארגונים שונים מאפשר לייצר אדוות של שינוי. למאבק על זכות הטבילה כבר יש תוצאות. כדי להמשיך את התהליך של בניית האמון המחודש בשירותי הדת, אנחנו צריכות וצריכים להתמקד ביעד הבא והוא ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות מה שיאפשר לשינוי לחלחל לשטח".

ח"כ רחל עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות, אשר נאמה אמש גם בשם ארגון 'ירושלמים', ציינה כי "המאבק לטבילה ללא בלנית הצליח כי הוא התחיל מלמטה - מהנשים הטובלות בירושלים. נשים דרשו שהאחריות על הטבילה תהיה עליהן וללא התערבות של בלנית או רב שמחייב אותן לטבילה מסוימת. בית המשפט הבין את זה וגם חברי וחברות הכנסת הבינו את זה. אני שמחה שכעת בכל הארץ נשים יכולות לטבול כרצונן ולפי אמונתן."

(צילום: עידית וגנר)

הרב ד"ר שאול פרבר הוסיף עוד בנאומו אתמול כי "ניצחון מאבק המקוואות הוא בשורה חשובה לזכויות אדם ולצנעת הפרט, אבל בראש ובראשונה הוא בשורה ליהדות ולתורת החיים. אנחנו מתקרבים לחג החירות וכבר למדונו חז"ל כי 'אין הדורות נגאלים אלא בזכות נשים צדקניות שבדור'. הנשים שחירפו את נפשן וסיפרו את סיפורן בריש גלי הן הן הנשים שבזכותן יכולות היום כלל הנשים בעם ישראל לבחור כיצד לטבול יחד עם קיום מדוקדק ומוקפד של ההלכה ותורת ישראל. בזכות המאבק הזה חג החירות הקרב אלינו מקבל טעם נוסף וחשוב המשלב את זכויות האדם והפרט יחד עם קיום המצוות".

מאבק הנשים בכל הנוגע לזכותן לטבול כרצונן נמשך כשלוש שנים והגיע לשיאו ביולי 2015, אז הוגשה העתירה לבג"ץ על ידי ארגון 'עתים' בשם 13 נשים. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אלעד קפלן ועו"ד שרה וינברג מהמחלקה למדיניות ציבורית בארגון, ובשיתוף פעולה עם הארגונים 'ירושלמים' ו'קולך - אדוות'. העותרים דרשו כי בג"ץ יורה למשרד לשירותי דת לחייב את המועצות הדתיות בקיום "נוהל שמירה על צנעת הפרט של ציבור הטובלות" שפורסם לפי דרישת הארגון באפריל 2014 וכן להורות למועצות הדתיות לאפשר טבילה ללא בלנית, במקרה שנשים דורשות זאת.

ביוני 2016 הגישה פרקליטות המדינה בשם מועצת הרבנות הראשית ובשם המשרד לשירותי דת מסמך בו יצאה הוראה מפורשת המאפשרת לטובלת להחליט עבור עצמה כיצד תרצה לטבול.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן