כנס חירום בנושא עמונה: שרים וח"כים מהליכוד נפגשו עם נציגי ההתיישבות

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "נמשיך לחפש פתרונות אחרים במקביל לקידום חוק ההסדרה". יריב לוין: "יש להציב את נושא שינוי פניה של מערכת המשפט בראש סדר העדיפויות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 03/11/16 08:26 ב בחשון התשעז

כנס חירום בנושא עמונה: שרים וח"כים מהליכוד נפגשו עם נציגי ההתיישבות
מירי צחי מועצת ישע, צילום: מירי צחי מועצת ישע

חברי הכנסת ושרי הליכוד נפגשו אתמול בכנסת עם ראשי הרשויות ונציגי ההתיישבות ביהודה ושומרון בכנס חירום בנושא עמונה תחת הכותרת "הסדרה ולא החרבה". עיקר הדיון נסב סביב הגרסה המחודשת לחוק ההסדרה, שזכתה לתמיכה רחבה בכנסת נכון לעכשיו. כמו כן התקיים שיח רחב בנושא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה לשנות את החלטות הכנסת.

נציגי ההתיישבות הדגישו כי עתירות נוספות, נגד עוד בתים ושכונות ביהודה ושומרון, מוגשות לבג"צ על בסיס קבוע. בהעדר תיקון בחוק ההתשייבות נותרת חשופה להרס, חורבן ופינוי. עמונה, עפרה ונתיב האבות מצטרפות לגבעת האולפנא ומגרון. בהמשך, על פי הערכת אנשי מקצוע, צפויים להתקבל בכל שנה שלושה פסקי דין לפינוי "העמונות שבדרך" כלשון ראש הממשלה, בנימין נתניהו. יש לפתור את הלקונה בחוק, גם בלי להכריע כעת על ריבונות ביו"ש, אמרו יוזמי הכנס.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שיזם את הכנס יחד עם המטה הלאומי בליכוד, אמר כי "בדצמבר אולי עמונה ועפרה יפונו, אבל אנחנו רואים שזה כבר גם עלי ובית אל ועוד ועוד ישובים. כעת, גורמים משפטיים מקצועיים מדברים על 2000 יח' וזה דומינו- מצאו דרך להפיל את ההתיישבות וזו ההצגה הנכונה של הדברים".

"ביוזמתי נשיאות הכנסת אישרה במשאל טלפוני נוסחה שונה של חוק ההסדרה. כעת, כולי תקווה שהיא תעלה לוועדת שרים ואין שום ספק שבזמן שהיא תידון בוועדה כזו או אחרת, גם ימשיכו לחפש פתרונות אחרים. לסיכומו של דבר, אם נפעל נכון לא נגיע למראות של פינוי עמונה ואני אעשה כל מה שאוכל לעשות כדי לקדם זאת". אדלשטיין הוסיף כי "אני לא מאמין שיש מטרה לח"כים רבים בקואליציה וגם באופוזיציה להפיל את ההתיישבות כולה. כולם כולל כולם בקואליציה מבינים שאסור לנו להגיע לאותן תמונות של פינוי. אנחנו לא סובלים ולא שורדים את התמונות הללו".

"הגיע הזמן שנציב את נושא שינוי פניה של מערכת המשפט בראש סדר העדיפויות" אמר שר התיירות, יריב לוין. "אם נעשה סדר, לא נצטרך להתמודד כל פעם מחדש עם בעיות ואתגרים - כפי שאנו עומדים בפניהם כעת. האחריות של מי שיצר את הבעיה היא למצוא את הפתרון. אם לא, אין ברירה אלא ללכת לשיטה של חקיקה - ולבצע אותה ללא מורא וללא פחד".

"חייבים ללכת לחקיקה" אמר שר התחבורה, ישראל כץ, והוסיף כי "יותר מדי פעמים מפחדים מראש לחוקק כדי שבג"ץ לא יפסול. מנהיגות צריכה לקבל החלטות. אני מבין שיש מגבלות מדיניות - אבל למה לא מסיימים את מסקנות ועדת אדמונד לוי? חייבים חקיקה ואני אופטימי". כץ תקף את הקפאת הבנייה ואמר "זה שורש כל הרע. לא יכול להיות שלא נבנה ביהודה ושומרון ובירושלים".

שבח שטרן, יו"ר המטה הלאומי בליכוד הדגיש כי יש בעייתיות רבה בהתנהלות מול היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, "נימוקי היועץ חמורים במיוחד ונגועים בפוליטיקה ולא מקובל שהיועמ"ש יקבע עבור הכנסת מה לחוקק ומה לא. תפקידו לייעץ, והכנסת יכולה לשקול אם לקבל או לא- זו דמוקרטיה".

יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה, אמר כי: "הסוגיה הזאת נוגעת לכל ההתיישבות כשארגוני שמאל מנסים לפגוע בנו דרך המערכת המשפטית. אנו הנהגת ההתיישבות מבינים כי האחריות על הטיפול בכל הסדרת ההתיישבות היא על ראש הממשלה. אנו מצפים ממנו לפעול בכל דרך אפשרית לפתור את המשברים האלו".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון אמר בכינוס "אני באתי לפה כי נמאס. נמאס לנו מהעוול. נמאס לנו שתושבי יהודה ושומרון הם סוג ד. בתחתית שרשרת המזון. נמאס לנו לראות יהודים נגררים על הרצפה" עוד הוא הוסיף: "כל הצבועים שלא יטיפו לנו על דמוקרטיה. דמוקרטיה היא שלטון העם. והעם בחר בממשלה לאומית. דמוקרטיה היא שוויון בפני החוק. וכאן מתבצעת אפליה. מכיוון שרק מתנחלים מפנים במקום לפצות את הבעלים של הקרקע. אני מאוד מכבד את ראש הממשלה הוא מנהיג שצריך להמשיך להוביל את המדינה. אך ממשלה שתעשה התנתקות שניה בכלים כאילו משפטיים עלולה לא לשרוד. לפני 11 שנה אנחנו היינו במצב אחר לגמרי. כעת הציבור לא ייתן לזה לקרות. גם ברמה הפוליטית מי שינסה להתייחס לישוב כמו עמרי שרון אנחנו נתייחס אליו פוליטית כמו עמרי שרון"

בכנס החירום הייתה נוכחות גבוה של חברי הליכוד, השתתפו בו השרה מירי רגב, השר ישראל כץ, השרה גילה גמלאיל, השר יובל שטייניץ, השר אופיר אקוניס, השר חיים כץ, השר יריב לוין, השר זאב אלקין, סגנית השר ציפי חוטובלי, סגן השר ירון מזוז, סגן השר איוב קרא, אמיר אוחנה, דוד אמסלם, אברהם נגוסה, מיקי זוהר, נורית קורן, אבי דיכטר, יהודה גליק, נאוה בוקר, אורן חזן, יואב קיש ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ דוד ביטן.

ראשי הרשויות ביהודה ושומרון שהגיעו אתמול להכנסת והשתתפו בכנס היו אבי רואה יו"ר מועצת יש"ע ומוא"ז בנימין, דוד אלחייני, אבי נעים, אלי שבירו, ישראל גנץ, אסף מינצר, יוחאי דמרי, בני כשריאל, יוסי דגן ראש מועצת שומרון, שילה אדלר מנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני סמנכ"ל מועצת יש"ע.