כמחצית מצביעי הבית היהודי: העניים אשמים במצבם

במדד הדמוקרטיה שמתפרסם היום עולה כי מחצית ממצביעי הבית היהודי טוענים כי העניים עצמם אשמים במצבם. מדובר בנתון הגבוה ביותר מבין מצביעי כל המפלגות מלבד בל"ד

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/01/15 16:08 יד בטבת התשעה

כמחצית מצביעי הבית היהודי: העניים אשמים במצבם
Cylonphoto / Shutterstock.com, צילום: Cylonphoto / Shutterstock.com

על רקע פרסום מדדי העוני בשבועות האחרונים, עולים נתונים מפתיעים במדד הדמוקרטיה של 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' שמתפרסם היום (ב') באשר לציונות הדתית. מצביעי 'הבית היהודי' נשאלו האם הם מאשימים את העניים באחריות למצבם, 47% מתוכם, קרוב למחצית המצביעים, קבעו כי העניים הם האשמים במצבם ולא הממשלה. 53% קבעו כי אין להטיל על העניים את האחריות למצבם.

מדובר בנתון הנמוך ביותר בקרב כל מצביעי המפלגות בישראל מלבד 'בל"ד'. לעומת זאת, מצביעי 'מרצ' ו'קדימה' הם המתנגדים הראשיים להטלת האחריות על העניים, כש-100% ממצביעי 'קדימה' סבורים כי אין להטיל את האחריות על העניים. חשוב לזכור, עם זאת, שבכנסת האחרונה מפלגת 'קדימה' עברה בקושי את אחוז החסימה, כך שלא מדובר בכמות מצביעים גדולה.

במדד עולה עוד כי מצביעי 'הבית היהודי' חשים שמצבם הכלכלי טוב יותר ממצביעי כל מפלגה אחרת בישראל. 97% ממצביעי 'הבית היהודי' הצהירו כי הם אינם חשים עניים. לשם ההשוואה, ב'ליכוד', ב'יש עתיד' וב'התנועה', אחוז המרוצים ממצבם הכלכלי עמד על כ-85% בלבד.

שלא במפתיע שביעות הרצון של מצביעי 'הבית היהודי' ממצבם הכלכלי מביא גם לתוצאה הבאה 58% בלבד סבורים שיש טעם לחידוש המחאה החברתית, בנושא זה זוכים מצביעי 'הבית היהודי' לתמיכה ממצביעי 'הליכוד' ש-55% בלבד סבורים שיש טעם בחידוש המחאה החברתית.

נתון זה יכול להיות מוסבר במספר דרכים - הן בחוסר האמון לכך שמחאה ציבורית תוכל לשנות דברים באופן משמעותי לנוכח כישלון המחאה ב-2012 והן התחושה של מצביעי 'הליכוד' ושל מצביעי 'הבית היהודי' שהם שייכים למפלגת שלטון ולכן ההזדהות עם הממסד גדולה יותר והתחושה היא אנטי מחאתית. חשוב לציין כאן שהציונות הדתית ידועה במהלך השנים ב'ממלכתיות' שלה, כך שעצם הזדהותה עם הממסד אינו דבר מפתיע.

בהקשר זה ניתן לציין כי למרות ששר האוצר האחרון היה יאיר לפיד מנהיגה של 'יש עתיד', מצביעי המפלגה לא הגדילו את אמונם במשרד האוצר במהלך שליטתו של לפיד שם ותחושות האמון שלהם נותרו כפי שהיו בטרם הוא היה בתפקיד.

עוד עולה במדד כי הדתיים והמסורתיים דתיים סבורים בשיעור הגבוה ביותר מבין האוכלוסיות שמצב המדינה טוב. 50% מהדתיים ו45% מהמסורתיים דתיים ציינו שמצבה של המדינה טוב מאד , לעומת, 38% מהחילונים ו-35% מהחרדים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן