כמה זה עולה לנו: סוכה

תירוצים לא חסרים, וכל זוג צעיר אמר בנקודת זמן כזו או אחרת שהוא לא מתכוון לרכוש השנה סוכה בגלל שאין לו את הכסף. אך כמה באמת עולה לנו סוכה? יצאנו לבדוק

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/09/15 00:24 ה בתשרי התשעו

כמה זה עולה לנו: סוכה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עם דפנות בד מקושט או דפנות בד לבן, עץ או ברזל, סכך לנצח או ענפי דקל. מדובר באחת הרכישות הגדולות ביותר של אדם דתי, אך בניגוד לטלית, תפילין או כיפה, יש לא מעט משפחות בציונות הדתית אשר מוותרות או דוחות את הרכישה במשך שנים ארוכות. במשך שבוע בלבד עומדות הסוכות על תילם, וזוגות צעירים מעדיפים להימנע מקנייה סוכה, ומסתמכים על הורים, חברים, שכנים או מוותרים על המצווה לשנה אחת או יותר.

רגע לפני בניית הסוכות במוצאי יום כיפור, יצאנו לבדוק כמה בדיוק עולה סוכה, והאם ניתן לרכוש סוכה במחירים הוגנים. בניגוד למוצרים בסיסים אחרים בחברה הדתית, כאן מדובר לרוב על מינימום של כ-1000 שקלים, ורשתות שיווק וחברות המציעות מבצעים במאות שקלים בלבד לסוכה, מתייחסים לרוב לסוכה קטנטנה ללא סכך. אכן, ניתן לרכוש סוכה גם בכ-600 ש"ח, אך בדרך כלל מדובר בפועל בניסיון למשוך אתכם לרשת שיווק כזו או אחרת, שם כבר ישכנעו אתכם לרכוש סוכה בעלות הרבה יותר גבוהה.

(צילום: חנן גרינווד)

שלד הסוכה

"מה שקובע במחיר של הסוכה זה בעיקר הגודל", אמרו לנו כשפנינו לאחת מחברות ייצור הסוכות הגדולות ביותר, וסיכמו את סוגיית המחיר בשורה אחת. הכל תלוי בגודל הסוכה, או יותר נכון, באורך המוטות.

סוכות לנצח, כפי שמכונות אותן סוכות הבנויות משלד ברזל או אלומיניום, דפנות בד וסכך, נמכרות ברשתות השיווק השונות ובנקודות מכירה ברחבי הארץ במידות שונות, המתחילות מגודל של מטר וחצי על שתיים, שיספקו לזוג מקום נאות לשבת ולאכול אך לא יותר מכך, ועד סוכות ענק המגיעות לאורכים של שישה מטרים ואף יותר, ועל כן מנעד המחירים גבוה. על מנת שלא להעמיס מידע על הקוראים נעסוק בכתבה זו במחירים של סוכה סטנדרטית המתאימה ל-4-5 נפשות, שגודלה הוא שני מטרים על שלושה מטרים (2X3)

למרות שישנן חברות אשר מספקות את כל חלקי הסוכה בחבילה אחת, רוב החברות מעדיפות לתת לקונה להרכיב את הסוכה בעצמו, כשהיתרון מבחינת הלקוח הוא שניתן לרכוש סוכה על פי העדפות שונות, ומבחינת המוכר, כמובן, היתרון הוא האפשרות למכור יותר פריטים לקונה הפוטנציאלי, ולנסות לשכנע אותו לשדרג את סוכתו החדשה במגוון אפשרויות שונות ומשונות שיקפיצו את המחיר.

ראשית, עליכם לבחור שלד. החברות השונות המייצרות את הסוכות מספקות סוגים שונים של שלדים, כשחלקן מוגדרות 'מהדרין', כלומר בתוספת של מוטות שימנעו תזוזה של הבדים ברוח חזקה, וחלקן אף מחזיקות בכשרות בד"צ.

מחיר שלד ברזל סטנדרטי בחברת 'סוכות ירושלים' יעלה לרוכשים 720 ₪, ואם תרצו להוסיף מוטות חיזוק בדפנות תיפרדו מ-175 ש"ח נוספים. בחברת 'סוכות נחלים' המוכרת יגבו מכם 627 ש"ח לסוכה בגודל סטנדרטי, כשמוט חיזוק נוסף יעלה את המחיר ל-777 ש"ח. בחברת 'סוכות נצרים' סוכת 'מהדרין' תעלה לכם 628 ש"ח, סוכת 'מהדרין מחוזק' תעלה לכם 778 ש"ח ומחירה של סוכת 'מהדרין ברזל' עומדת על 1079 ש"ח. ההבדל במחיר נובע מכמות מוטות החיזוק במרכז הסוכה. ב'סוכות ברנר' מציעים שלד במחיר 700 ₪.

(צילום: אילוסטרציה. למצולם אין קשר לידיעה. Miriam Alster, פלאש 90)

דפנות בד

לאחר מכן הגיע הזמן לרכוש בדים, ואם אתם לא מהמשפחות שתולות סדינים כדפנות מאולתרות, מדובר גם כאן על לא מעט כסף. בחברות השונות משווקים סוגים שונים ואיכויות שונות של בדים. כך, ב'סוכות נצרים' תוכלו לרכוש בדי 'קלבד' במחיר 321 ש"ח לסוכה, בד כותנה מודפס ב-445 ש"ח לסוכה, בד כותנה חלק ב-440 ש"ח לסוכה, בד מאויר ב-522 ש"ח לסוכה ובד מצנח ב-321 ש"ח לסוכה. ב'סוכות ברנר' תרכשו בד מצנח ודלת, בתוספת 3 חלונות ב-200 ש"ח.

ב'סוכות נחלים' תוכלו לרכוש בד כותנה מודפס עם חלונות ודלת במחיר 445 ש"ח, בד כותנה חלק עם חלונות ודלת במחיר 440 ש"ח, ובד מאויר הקפי הכולל חלונות ודלת במחיר 522 ש"ח. בנוסף הם מציעים בדים לדופן בודדת במחירים שונים. ב'סוכות ירושלים' מציעים מגוון רחב של בדים, המתחילים מ-140 ש"ח לבד יוטה פשוט, ומטפסים עד יותר מ-800 ש"ח בבדים מעוצבים ומאויירים. ב'סוכות השלום' מציעים לרכוש בדים לדופן של 2 מטר ב-149 ש"ח ולדופן באורח של 3 מטר במחיר 179 ש"ח. ב'סוכות השלום מאפשרים גם לרכוש בד מצנח לכל הסוכה ב-299 ש"ח.

(צילום: Shutterstock)

סכך

ומה לגבי סכך? גם כאן כמובן ישנו מגוון רחב של מחירים. ב'סוכות ירושלים' מציעים סכך פשוט, אותו הם מכנים 'סכך איש מצליח' במחיר 195 ש"ח לסוכה סטנדרטית, וסכך במבוק איכותי יותר במחיר 270 ש"ח. 'סוכות נחלים' מציעים סכך 'רפיה מהודר במחיר 304 ש"ח או 'נחלים קני סוף במחיר זהה. ב'סוכות ברנר' מציעים סכך קנים ב-140 ש"ח, או סכך במבוק עבה ב-220 ש"ח. ב'סוכות נצרים' מציעים סכך 'קני סוף דק' ב-152 ש"ח, סכך 'קני סוף נחלים' או 'רפיה מהודר' ב-304 ש"ח ו'סכך איתן' ב-358 ש"ח. ב'סוכות השלום' מציעים סכך במבוק ב-106 ש"ח, וסכך קנה סוף ב-259 ש"ח.

אם אתם מעוניינים לרכוש כפות תמרים כסכך לסוכתכם, תוכלו לעשות זאת בנקודות מכירה שונות, כשהמחיר לרוב עומד על כ-5 ש"ח לענף, ויש צורך בכמה עשרות ענפים, תלוי בגודל הסוכה. עם זאת יש לזכור כי בניגוד לסכך לנצח, העלות של כפות התמרים הינה שנתית, ובכל שנה תאלצו להיפרד מ-50-100 ש"ח לפחות.

(צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. Gershon Elinson, פלאש 90)

לצד סוכות הבד, ניתן בהחלט לרכוש סוכות עץ מלא, אשר ישמרו עליכם חמימים ונעימים אם מזג האוויר סגרירי, ובהחלט ישוו תחושה של בית למבנה הארעי שלכם. ב'סוכות נצרים' מציעים למעוניינים לרכוש פלטות ברוחב של 100 ס"מ במאה שקלים או 80 ס"מ ב-80 ש"ח. דופן עם חלון באורך של 80 ס"מ יעלה לכם 130 ש"ח. כך, בחישוב גס, אם תרצו לרכוש סוכה בגודל הסטנדרטי תוציאו כ-1000 שקלים ללא סכך. יש להזכיר גם כי אם מזג האוויר בסוכות יהיה חם, מומלץ יהיה להוסיף למחיר גם מאוורר או שניים כחובה לצינון האווירה.

השורה התחתונה

אם הגעתם עד לכאן, כנראה שהבנתם שזול זה לא יהיה. חישוב מהיר מלמד כי גם סוכה זולה תעלה לכם בין 1000 ל-1200 ש"ח, ואם אתם מעוניינים להשקיע מעט יותר ולשוות לסוכה שלכם מראה קצת יותר יוקרתי הדבר יעלה לכם במאות שקלים נוספים. הסוכה הזולה ביותר של 'סוכות ירושלים' תעלה לכם כ-1055 ש"ח, סוכה של 'סוכות נחלים' תעלה 1371 ש"ח, וסוכה של 'סוכות נצרים' תעלה 1101 ש"ח. ב'סוכות ברנר' מצהירים כי תוכלו לרכוש סוכה הכוללת שלד, בדים וסכך ב-1150 ש"ח.

יש לציין כי ניתן בהחלט למצוא מחירים זולים יותר, אם אתם מוכנים לוותר על ההרכבה העצמית, ולרכוש סוכה המגיעה בחבילה. במהלך חיפושינו אחר מחירים זולים לסוכה, נתקלנו באתרי קופונים אשר מציעים סוכה כולל סכך במחיר 649 ש"ח בלבד, מחיר נמוך משמעותית ביחס לחברות השונות, ואשר מספק סוכה הכוללת שלד, דפנות בד, סכך ואפילו קישוטים בהנחה מכובדת. החיסרון, כך נראה, הוא שמדובר בסוכה באיכות נמוכה יחסית, הכוללת בדים פשוטים, וללא עמודים מחזקים.

רק באחת החברות, 'סוכות השלום', הצלחנו לקבל מחיר נמוך מ-1000 ש"ח. בחברה זו מציעים לרוכשים לקנות סוכה סטנדרטית הכוללת בד מצנח, 3 חלונות ודלת במחיר 699 ש"ח, כשהמחיר אינו כולל סכך, אך רכישה של סכך זול בחברה זו תעלה 106 ש"ח. סוכה מחוזקת כולל בד תעלה 818 ש"ח, כשבתוספת סכך ניתן לרכוש סוכה שכזו בפחות מ-1000 ש"ח. באופן אירוני למדי, במהלך החיפושים אחר מבצעים שונים, הבחנו כי חברות שונות משווקים את אותה הסוכה אותה מציעים ב'סוכות השלום' במאות שקלים נוספים, או במקרים אחרים, במחירים זולים אף יותר מהמבצע המקורי.

באתרי קופונים נוספים מציעים מחירים הנעים בין -690 ש"ח ללא סכך ל-850 ש"ח כולל סכך, אך ניכר כי מדובר בסוכות הזולות ביותר הקיימת, ואינן איכותיות במיוחד. כך, אם מחיר הוא מה שמעניין אתכם, ואתם מוכנים להתפשר על איכות, בהחלט ניתן לרכוש סוכות בזול, כשמחיר המינימום עומד על כ-600 ש"ח לסוכה מושלמת. אם אתם מעוניינים בבדים מצוירים, בדפנות 'מהדרין' מחוזקות, או בסכך איכותי יותר, המחירים יזנקו ויגיעו לעיתים לקרוב ל-2000 ש"ח לסוכה סטנדרטית.