כל פוסט שלישי בפייסבוק משמיץ את המתיישבים

כך עולה ממחקר חדש של חברת "יפעת", המדרגת את המתנחלים כקבוצה הרביעית המושמצת ביותר בישראל. לפניהם: השמאלנים והמסתננים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 04/11/12 16:10 יט בחשון התשעג

כל פוסט שלישי בפייסבוק משמיץ את המתיישבים
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

מחקר חדש של חברת "יפעת" מגלה כי המתיישבים ביהודה ושומרון היא הקבוצה הנמצאת במקום הרביעי בכמות ההשמצות ברשת החברתית. הקבוצות שקודמות למתנחלים במדד מספר ההשמצות ברשת הם "השמאלנים" ובמקום הראשון - "הערבים".

המחקר החדש בחן 3,000 פרסומים ברשתות החברתיות, בחצי השנה האחרונה, על מנת לבדוק את אופי ההתבטאויות ברשת ומידת האלימות כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית, ביניהם "ערבים", "חרדים", מתנחלים, אנשי הון ועוד.

מהמחקר עולה כי-95% מהשיח האלים ברשת מופנה כלפי קבוצות ומגזרים ו- 5% בלבד כלפי גולשים באופן פרטי. המחקר מראה כי 30% מהשיח האלים ברשת מופנה כלפי המתנחלים. המחקר אף בדק את הכינויים המודבקים לכל אחת מן הקבוצות, הכינוי הנפוץ ביותר למתנחלים וימניים ברשת החברתית הוא "מטומטמים" ומתוארים ככוחניים ופרימטיביים.

הערבים הם הקבוצה הפגיעה ביותר ברשת 50% מכלל נפח השיח האלים מופנה כלפיהם, "טרוריסטים" הוא הכינוי הנפוץ ביותר כלפיהם. במקומות השני והשלישי נמצאים הפליטיםמסתננים וה"שמאלנים" עם 43% גילויי אלימות כלפי כל אחת משתי הקבוצות ברשת. השמאל זוכה לכינויים כמו כגון "אוהבי ערבים", "בוגדים", "חתרנים" והוא נתפס כאליטיסטי ואנטי-חרדי; כנגד הפליטים/מסתננים מרבים להשתמש באמירות "מסריחים" ו"מפיצי מחלות" והם מזוהים כמי שמאיימים לפגוע באיכות החיים וכאיום דמוגרפי. במקום האחרון החרדים עם 19% בלבד נתפסים כאנטי-דמוקרטים, מורמים מהחוק ומופלים לטובה בתקציבי מדינה.

המחקר מגלה כי ישנם אמנם רק 17% פוסטים בעלי קריאה מפורשת לאלימות אולם אלה תוקפים ברובם את ציבור המתנחלים והפליטים. 25% מהפוסטים ברשת הם גזעניים ומרביתם מופנים כלפי ציבור הערבים (50%) וכל השאר כלפי הפליטיםמסתננים בישראל. מהשוואה בין ימין ושמאל במדינת ישראל עולה כי כי האלימות מהצד ימני בשמטרס הפוליטי ישיר ובוטה יותר וכלל שימוש נרחב באמירות גזעניות, ביטויי שנאה ובאיומים. לעומת זאת, האלימות משמאל מתאפיינת בעיקר בקללות ובביקורת נגד הרשויות והממשלה.

השיח האלים ברשת מושפע באופן ישיר מאירועים אקטואליים, כך קובע המחקר של "יפעת". הדיווחים בתקשורת על מקרי אונס בדרום ת"א, בהם נחשדו פליטים, העלו ב-20% את היקף האלימות כלפי קבוצה זו. דוגמה נוספת היא אירוע היריקה על הילדה נעמה מרגוליס מבית שמש - אירוע שהעלה את היקף הביטויים האלימים כלפי חרדים ב- 12%. בולטים בחריגותם הם אירועי "תג מחיר", המעלים את נפח האלימות ברשת כלפי מתנחלים ב- 4% בלבד.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il