כל הסימנים מראים: הציונות הדתית נכנעה לווטו של ש"ס ויהדות התורה

אף אחד מבין המועמדים שעליהם הטילו החרדים ווטו לא ייבחר. הדיל בין הבית היהודי לש"ס יכלול מועמדים שכל אחד יוכל להתפאר שהביאו למינויו. חברת הוועדה רחל לב מור ל-'כיפה': "אני מאוכזבת וכואבת את הכאב של הציבור"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 12/07/16 10:44 ו בתמוז התשעו

כל הסימנים מראים: הציונות הדתית נכנעה לווטו של ש"ס ויהדות התורה
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

על פי המסתמן היום בוועדה למינוי דיינים אף אחד מבין המועמדים שעליהם הוטל ווטו חרדי לא יתמנה לדיין בבית הדין הגדול או האזורי. ככל הנראה ייתמנו מועמדים שכל צד יוכל להציג כהישג.

הוועדה למינוי דיינים תתכנס היום (ג) בשעה 19:00 (ולא אחה"צ כפי שפורסם) וככל המסתמן 7 דיינים עומדים להתמנות לבית הדין הגדול. שניים לחרדים האשכנזים, שניים לש"ס, שניים לבית היהודי (אחד מהם, הרב איגרא, מונה כבר לפני כחודש וחצי) ואחד מוסכם.

כך יוצא, שהציונות הדתית יכולה לבחור בישיבה הקרובה רק דיין אחד ולנסות להגיע לדיין מוסכם. הדיין האחד יהיה אחד מהשניים: או הרב ציון לוז אב"ד בבאר שבע שמונה לפי חצי שנה, או הרב שלמה שפירא, אב"ד בנתניה, נכד אחיו של הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא. מקורות בוועדה סיפרו כי הרב אלי בן דהן נמצא עם הרב שפירא בחברות עמוקה ושלא על דעת חברי הוועדה ניסה לפני חודשים ארוכים לקבל את הסכמת הרב הראשי, הרב יצחק יוסף למינוי של הרב שפירא.

למרות זאת, רוב ההערכות מדברות על כך שהדיין שייבחר יהיה הרב לוז. באופן הזה תוכל להציג ש"ס כיצד גם בדיינים של הציונות הדתית היא הביאה לבחירת הספרדי שרצו ולא את הרב יאיר בן מנחם.

המועמד המוסכם עומד להיות ככל הנראה הספין המשותף של הציונות הדתית וש"ס: הדיין מיכאל עמוס בוגר ישיבת הכותל התחנך בשנות חייו המוקדמות במוסדות הציונות הדתית. מקורות בוועדה ומחוצה לה מספרים כי בחלוף השנים 'התחרד' הרב עמוס והפך חרדי לכל דבר ועניין: "ילדיו לומדים במוסדות חרדים, הוא חרדי בכל אורחות חייו ואמונותיו. הוא יהיה המועמד המוסכם ואז הציונות הדתית תספר שהוא התחנך אצלה והחרדים יגידו שהוא היום חרדי. 'המועמד המושלם'". זה הציניות בהתגלמותה". מקור אחר בוועדה הדגיש כי "שיכול להיות שהוא דיין טוב אבל הוא בטח ובטח לא מייצג את הציונות הדתית. כל הצגה אחרת של הדברים היא ספין נמוך".

בבית הדין האזורי מבין הדיינים שהעמידה הציונות הדתית ועליהם הוטל ווטו לא יבחרו ככל הנראה גם כן: בין השמות עליהם הוטל ווטו למינוי לבתי הדין האזוריים ניתן למצוא את הרב דוד בס, הרב בניהו ברונר והרב ניר ורגון.

מבין ארבעה דיינים שאמורים להתמנות מסתמנת החלוקה הבאה: 1 לחרדים האשכנזים, 2 לש"ס ועוד אחד שמוגדר מועמד הליכוד (שיוצג גם ככל הנראה כמועמד הציונות הדתית) הרב משה חביב, דיין בבית הדיין המקומי בבית אל ומלמד בישיבה ביישוב. חביב, הוא אחיו של חבר הפרלמנט הצרפתי, מאיר חביב שמקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו ולכן הליכוד הטיל את כובד משקלו כדי שייבחר.

חברת הוועדה למינוי דיינים, הטוענת הרבנית רחל לבמור מאוכזבת וכואבת את הדיל המסתמן עם ש"ס ואומרת ל'כיפה':

"אני תומכת ברב יאיר בן מנחם מפני שהוא בדיוק סוג הדיין שהציל ויכול להציל את העשוקים בבית הדין הרבני מתוך מסורת אבותיו רבני מרוקו. שהמסורת שלהם הומאנית, ויודעת להיות יצירתית בתוך מסגרת ההלכה. בכך הרב יאיר בן מנחם הדגים את זה בעשרות פסקי דין ומאות הישגים שעזר למסורבות גט. חוץ מהגדלות שאנחנו מחפשים שגורמת לו להיות המועמד המוביל של הציונות הדתית שהוא דבק בציווי התורה לא תגורו מפני איש שלא כמו דיינים אחרים".

כידוע לך הוא בן 40. מה לגבי הטענה שהוא צעיר מדי?

"הטענה כנגדו שהוא צעיר מדי כדי להיות בבית הדין הגדול כיון שככה לא עושים שמדלגים על דיינים שמחכים 20 שנה, אני דוחה את הטענה בשתי ידיים כיון שאף דיין לא נכנס לבית הדין בשל גילו אלא בשל כישרונו והראיות שהוא דיין גדול. בדיוק הטענה הזו מוכיחה שזה יהיה הישג להכניס דיין צעיר לבית הדין הגדול. כשמכניסים דיין שיש לו עוד 30 שנה עד יציאתו לפנסיה גיל 70, החרדים לא יוכלו להוציא אותו משם".

לבמור גם שולחת רמז עבה לאיילת שקד ולפוליטיקאים הנוספים בוועדה ואומרת: "הרב בן מנחם יהיה דיין מצוין עם ראייה ממלכתית למשך 30 שנה. זה ההישג שיכול להיות. ואני מאוכזבת וכואבת את הכאב של הציבור הכללי במדינת ישראל שהפוליטיקה ערבבה אינטרסים אחרים והפוליטיקאים של הציונות הדתי עדיין לא השכילו להבין שככה הם משרתים את הציבור".