כל האמת על גיוס הבנות הדתיות לצה"ל

אמנון שפירא טוען כי הרב שמואל אליהו, שתקף בכיפה את הבנות הדתיות המתגייסות לצה"ל, "הוציא בכך לעז על אלפי בנות בישראל", שכן המציאות בפועל - לדעתו - הפוכה לחלוטין. דעה

חדשות כיפה אמנון שפירא 24/11/13 11:00 כא בכסלו התשעד

כל האמת על גיוס הבנות הדתיות לצה"ל
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הצטערתי לקרוא באתר "כיפה", כי לדעת הרב שמואל אליהו "הניסיון מורה, שרוב הבנות שהלכו לצבא יצאו פגועות".

צערי נובע מכך, שכאדם דתי אני אמון על הכלל ש"חותמו של הקב"ה - אמת", וכל יהודי מחוייב באמירת אמת, ומי שפוגע באמת, פוגע בהקב"ה. בדורנו, דור תחייה, יש הרבה אור, אבל, גם כמה פגמים. לכן רב אחד מעליל בפומבי על רב אחר, דיין וחסיד, שהוא "רשע"; רב אחר, ממקורבי הראשון, אומר על ציבור יהודי יקר של שומרי תורה, שהוא "עמלק", ועכשיו הולך הרב שמואל אליהו ומוציא לעז על אלפי בנות בישראל, בפרסמו דבר שהוא ההיפך מהאמת.

"אלומה", שהיא אגודה תורנית המסייעת לבנות בעת שירותן, הן הצבאי והן הלאומי, תומכת מזה עשרים שנה ויותר באלפי בנות דתיות המשרתות בצבא (ודוק, אנחנו עקרונית לא מנהלים תעמולה לא בעד ולא נגד, אלא רק מסייעים לבנות שהחליטו מעצמן לשרת). מניסיון מוכח ומתמשך אנו יודעים, שהשירות הצבאי שלהן בעיקר מחזק אותן, וגם רואים, שמדי שנה גדל בהתמדה מספר הבנות הדתיות הרציניות, כולל מהאולפנות, המשרתות בצבא. ועם זאת, פנינו השנה גם לסקר מקצועי חיצוני (חברת "טל כהנא, הערכה, מדידה ומחקר שוק"), שבחן את התייחסותן של מאות רבות של בנות לגבי שירותן הצבאי. הסקר מלמד, שהמניע העיקרי של הבנות לגיוס (לפי הגדרת הבנות עצמן) היה כדי "לתרום", "למלא חובה אזרחית", "להשפיע" (מה שאני רואה כהצלחה של החינוך הדתי, המחנך ללקיחת אחריות על עם ישראל).

באשר לשאלה, איך השפיע השירות הצבאי על זהותן הדתית של הבנות, התקבלה תשובה משמחת: הרוב המכריע של הבנות התחזק בעת השירות הצבאי, ורק לאחוזים בודדים ממנו הייתה השפעה שלילית. בדעתנו היטב מה המצב בכל האלטרנטיבות שבמערכות האחרות, מהשירות הלאומי ועד אלה שאינן משרתות כלל (כולל אלה שנשארות לשבת בבית, כביכול), הרי תוצאות אלה הן מצויינות, גם באופן מוחלט וגם יחסית, ואשרינו שזכינו.

יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים כיום היא תא"ל רחל טבת (אישה דתית, בוגרת "בני עקיבא", בתו של יצחק טבת ז"ל, לשעבר, מפעיליה המרכזיים של תנועת "בני עקיבא"), והיא עושה הכול כדי להקל את שירות הבנות הדתיות בצבא (כולל, למשל, את דאגתה לכך, שבת דתית לא תשרת לבדה, אלא תמיד עם חיילות דתיות נוספות, לחיזוק הדדי). אנו גם יודעים, שמאות רבות של רבנים בימינו מסכימים לשירות הבנות, וכי נשותיהן, או בנותיהן, משרתות בצבא היהודי. הבנות גם זוכרות כי "מִשְנָה ראשונה לא זזה ממקומה", והיא קובעת, כידוע, כי "במלחמת מצוה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" (משנת סוטה, פ"ח מ"ז), ולא לחינם הרב הראשי לישראל לשעבר, הגאון הרב גורן זצ"ל, בתו, ועל דעתו, שירתה שירות סדיר בצה"ל, וכמוה, עוד מאות ואלפים.

מכאן באתי להציע לכבוד הרב שמואל אליהו, כי יודה בטעותו, וכי יחזור בו מהעלילה שטפל על בנות ישראל הכשרות (גם הקשר כביכול בין גיוס בנות לצבא ובין השמאל הפוליטי, מופרך מעיקרו: גם הרב גורן קשור לשמאל? במשך עשרות שנים התגייסו אלפי חברות בני עקיבא לנח"ל, בידיעת הרבנות הראשית ובהסכמתה; גם הן קשורות לשמאל?).

פרופ' א' שפירא מלמד תנ"ך באוניברסיטת אריאל; היה בעבר מזכ"ל "בני עקיבא", והוא חבר ההנהלה הארצית שלה כיום; הוא גם חבר בעמותת "אלומה" (מיסודה של "מדרשת תורה ועבודה"), המסייעת לבנות דתיות במהלך שירותן, הן הצבאי והן הלאומי.