כלי המקדש לא בוותיקן? תוכיחו

בעקבות הכתבה שפורסמה ב´כיפה´ אומר הרב שטנצל כי נכון לתחילת המאה ה-20 כלי המקדש אכן היו בוותיקן. לאחרונה פנה במכתב לאפיפיור בדרישה להוכיח כי הכלים לא במרתפי הכנסייה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/08/14 18:29 כח באב התשעד

כלי המקדש לא בוותיקן? תוכיחו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני כשנה, כשישב הרב יונתן שטנצל בשיעור תורה ולמד שיעור במסכת מגילה, הוא לא חשב שכעבור שנה יהפוך לימוד זה לסנסציה בין לאומית, ושעיתונים מובילים בעולם יהפכו את נושא כלי המקדש לנושא מרכזי בכתבות מגזין.

בשבוע שעבר התייחס אחד העיתונים המובילים בעולם - הוול סטריט ג'ורנל - למכתבו של הרב שטנצל לאפיפיור בדרישה להחזרת כלי המקדש. הכתבה, אשר הובאה ב'כיפה' דנה בשאלה האם כלי המקדש נמצאים בוותיקן או כפי שטוען פרופסור סטיבן פיין מהישיבה יוניברסיטי אינם נמצאים שם.

"נחשפתי לעדותו של רבי אלעזר ברבי יוסי שמעיד שראה את כלי המקדש ברומא וגמרא זו עוסקת בפרוכת של קודש הקודשים", מספר הרב שטנצל ל'כיפה' ומצטט : "אמר רבי אלעזר ברבי יוסי אני ראיתיה ברומי והיו עליה כמה טיפי דמים של פר העלם דבר של צבור ושעירי ע"ז" רש"י מסביר במקום: " "אני ראיתיה ברומי - במסכת מעילה (דף יז:) גבי בן תלמיון נעשה נס לר' אלעזר ברבי יוסי שריפא את בת מלך רומי שנכנס שד בגופה ששמו בן תלמיון והכניסוהו לאוצר המלך ליטול כל מה שירצה ולא היה חפץ אלא ליטול משם איגרות שכתבו גזירות שגזרו על ישראל ומצאם וקרעם ושם ראה כלי בית המקדש באוצר".

(צילום: צילום עצמי)

לטענת הרב שטנצל, בעקבות אותו לימוד, הוא החל לחקור את העניין, וגילה שבמאה השנים האחרונות כלי המקדש עדיין נמצאו בוותיקן. “שוחחתי עם הרב ישראל מילר, בנו של ניצול השואה הרב ברוך מילר ז"ל שהעיד שכלי המקדש עדיין נמצאים שם מעדות של חברו הקרוב שהיה איתו בגטו, וראה כלים אלה לפני המלחמה, גם הרב בוקובזה ראה כלים אלה בעת שהגיע לביקור ברומא בשנת 1929 נפגש רבה הראשי של לוב הרב יצחק חי בוכבזה עם מלך איטליה ויטוריו אמנואלה השלישי, בעת ביקורו בלוב ולאחר מכן הזמין אותו מלך איטליה לחתונת ילדו באיטליה, והסדיר לו כניסה למרתפי הוותיקן והוא ראה בעיניו את כלי המקדש".

"בשנת 1882 נסע לנאפולי רבי גרשון ליינער הרבי מראדזין מחשובי אדמורי פולין ורכש את הידע להכנת צבע תכלת עבור ציציות שלובשים העם היהודי בהתאם לציווי הקדוש ברוך הוא. הרב ליינר ביקר בוותיקן ושם ראה את כלי המקדש ואת הפרוכת שהייתה בבית המקדש על מנת ללמוד על צבע התכלת שהיה בבית המקדש. מדובר על אירועים של 130 שנים אחורה”, הוא מוסיף ומספר.

לאחר שהבין הרב שטנצל שכלי המקדש עדיין נמצאים בוותיקן שכוללים, פרוכת שהייתה בקודש הקודשים, עמודי נחושת מבית המקדש של שלמה המלך, ציץ של הכהן הגדול, מכתשת של הקטורת, שלחן הפנים כתב מכתב אל האפיפיור פרנציסקוס, ואל שגריר הוותיקן בירושלים, בדרישה להחזרת כלי המקדש לידי העם היהודי.

הוותיקן כהרגלו התחמק מדרישות אלה, והעביר את נטל ההוכחה לידי הרב שטנצל, :"תוכיח שכלים אלה נמצאים אצלינו ואז נערוך בדיקה"

הרב שטנצל לא יכול היה לייצר הוכחה משפטית עכשווית ללא מפתחות מרתפי הוותיקן החסויים ולטענתו הוא הבין, כי הוותיקן לא מוכן לשנות את מדיניותו ולהחזיר לידי העם היהודי את כלי המקדש. לאחרונה החל במסע תקשורתי בין לאומי, ומאות כלי תקשורת בספרד, ארה"ב פורטוגל, איטליה, החלו להתפרסם כתבות בנושא, ונושא זה נהפך לנושא החם של העולם הנוצרי. לדבריו הוא מקווה, שבעקבות כך ולחץ בין לאומי הוותיקן אולי ישנה את דעתו.