כך נראים חייהם של הסטודנטים הדתיים בטכניון

הטכניון חורט על דגלו א-פוליטיות וא-דתיות אך בפועל תקציבים ייעודיים מופנים למגזר הערבי ומנגד כלפי הדתיים ננקטת מדיניות של חוסר תקצוב וטענות על אי מימון פעילות דתית. סטודנטית דתיה: "הם משקרים לנו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 20/12/16 17:11 כ בכסלו התשעז

כך נראים חייהם של הסטודנטים הדתיים בטכניון
shutterstock, צילום: shutterstock

בתחילת השבוע נחשף ב'כיפה' כי בבניין בית הסטודנט בטכניון הוצב עץ אשוח ונתלו קישוטי חג מולד. סטודנטים מהטכניון מגלים כי זהו רק מקרה אחד בשרשרת אירועים בהם הסטודנטים הדתיים בטכניון מופלים לרעה בעוד מגזרים אחרים זוכים לתקציב ולאירועים בחסות אגודת הסטודנטים.

מיכל (שם בדוי) אחת הסטודנטיות הדתיות הפעילות בקמפוס, מספרת כי המקרה שאירע בתחילת השבוע אינו יוצא דופן. "באופן כללי אגודת הסטודנטים מגדירה את עצמה כא-פולטית וא-דתית. מאמינה באחידות. מצד אחד זה נכון, יפה ואמיתי. מצד שני אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אנחנו משלמים דמי אגודה כמו כולם אבל האגודה פחות מטפלת בצרכים של הציבור הדתי בקמפוס". לפני בערך עשר שנים הוקם גוף בשם "יח"ד- יהדות חברה ודת בקמפוס" שמטרתו לאגד את הסטודנטים הדתיים ולדאוג שגם האוכלוסייה הדתית בקמפוס תקבל מענה.

מיכל מספרת כי על אף פעילות ענפה וגידול מתמיד במספר הסטודנטים הדתיים בטכניון, שבשנים האחרונות הכפיל את עצמו, הציבור הדתי לא מקבל פתחון פה בקמפוס. בשנה שעברה התחלפה ההנהגה באגודת הסטודנטים והסטודנטים הדתיים ניסו ליצור שיתופי פעולה עם ראשי האגודה החדשים. "ניסינו לדחוף לכמה שיותר אירועים משותפים, לא אירועים רק לדתיים, יותר אירועים של תרבות יהודית שפתוחים לכל הקהל, בהתחלה זה עבד כי הם היו חדשים ולאט לאט הבנו שבאמת רוב האנשים באגודה פחות מעוניינים בשיתוף פעולה, פחות דואגים לזה".

אחד האירועים המרכזיים בקמפוסים בכל שנה הוא יום הסטודנט, על אף שהטכניון מצהיר כי הוא לא עושה אפלייה בין מגזרים וכי הוא נמנע מהבעת עמדה פוליטית או דתית, בכל שנה מקצה אגודת הסטודנטים כספים לבמה והופעות למגזר הערבי, ולדתיים? אפילו לא אוטובוס. "יום הסטודנט בטכניון נמשך יומיים כאשר ביניהם יש במהלך היום מסיבת בריכה. הציבור הדתי שלא מעוניין לקחת בה חלק חיפש אלטרנטיבה" מספרת מיכל "אנחנו ביקשנו משהו שהיה קיים בעבר- סיבסוד לאוטובוס לטיול, אנחנו ארגנו הכל, לא ביקשנו תרבות ארגונית, למדנו עם השנים לארגן לבד. לצורך העניין ביקשנו אוטובוס אחד בשביל הטיול ואמרנו שזה יהיה פתוח לכל מי שלא יכול להגיע למסיבת הבריכה. לא הגבלנו את זה רק לדתיים. לא איפשרו לנו את זה בטענה שהם לא רוצים להפלות, למרות שביום הסטודנט עצמו יש במה למגזר הערבי ואף פעם לא יצאנו נגד זה, זה איזשהו סטטוס קוו שנשמר, אין לנו מה לעשות עם זה".

(צילום: שרון ורנר)

עץ אשוח בבית הסטודנט בטכניון

"בגלל שיש גוף מאוד מאוד חזק לדתיים פה" אומרת מיכל ומחמיאה לארגון יח"ד. "ובנוסף כמות הדתיים הוכפלה בשנה האחרונה בטכניון, בעיקר בזכות הרבה פעילויות שעשינו שנה שעברה, לאט לאט באנו בדרישות שאין מה לעשות- צריך גם לדאוג לנו יותר. נתקלנו הרבה פעמים בסירוב והטענה היא שהם לא רוצים להפלות איזושהי אוכלוסייה. אבל ברגע שראינו את מה שקרה בבית הסטודנט, זה היה מאוד מביך לנו. הם משקרים לנו בעצם- ככה ראינו את זה, הם אומרים לנו כל הזמן שהם א-פוליטיים וא-דתיים".

מיכל מסבירה כי לכתחילה הייתה אמורה להיות רק מסיבה לציון הסילבסטר "אין לזה פן דתי כי קוראים לזה סילבסטר- זה מסיבה וזה בסדר, זה חלק מסטטוס קוו שנשמר פה שנים, למסיבה אנשים יגיעו בלי קשר לדת. אבל ברגע שאתה מגיע ושם ממש סממן דתי שבוע מראש זה כבר מעבר לזה. אם היו נותנים לנו יותר דריסת רגל, יותר אפשרויות לעשות דברים- אולי לא היינו רואים לנכון להגיד כלום, אבל בגלל שהם אומרים לנו כל הזמן 'לא' על אירועים שלנו אז זה קצת הדליק אצלנו נורה אדומה. דיברנו עם ראשי האגודה והם גוננו על העניין". מיכל מספרת כי לטענת ראשי האגודה אין בהצבת עץ אשוח במקום מרכזי בקמפוס תמיכה בדת כלשהי.

"אנחנו לא באנו בטענות כשאמרו לנו לא, רק שלא ילכו אחר כך למגזר אחר ולהם כן יתנו, זה לעבוד עלינו" אומרת מיכל בכעס. אתמול, לאחר שרב הקמפוס פסק כי יש בעייתיות הלכתית לאכול בתוך בית הסטודנט כאשר מוצב בו עץ אשוח, ערכו עשרות סטודנטים דתיים ארוחת צהריים מחוץ לבית הסטודנט כמחאה.

עד לרגע זה לא התקבלה תגובת הטכניון בחיפה. נעדכן אותה כשתגיע

(צילום: שרון ורנר)


הרב חיים נבון כתב לפני זמן קצר בעמוד הפייסבוק שלו כי "
מדינת ישראל סובלת מהקצנה מסוכנת: הקצנה חילונית". הרב נבון מסביר כי "רוב היהודים בישראל הם חרדים, דתיים או מסורתיים. האגף הקיצוני של המיעוט החילוני האדוק מתרחק מהם יותר ויותר. לפני עשרים או שלושים שנה, לא היו בישראל כמעט חנויות שמכרו בשר חזיר. איש לא העלה אז על דעתו להגדיר קשר של שני גברים כנישואין. ואף אחד לא דמיין שאוניברסיטאות בישראל יקושטו באביזרים נוצריים לרגל חג הולדתו של ישו. אתם מדמיינים עצי אשוח מקשטים מוסדות ציבור בישראל בימי בן גוריון או בגין?"

"אין לי כמובן שום התנגדות לכך שהנוצרים עצמם יחגגו את חגיהם. אדרבה; כאדם דתי, אני מעריך חגים דתיים. אבל כל אדם צריך לחגוג את חגיו שלו. האנשים שאומרים שחשוב להיות פתוחים לתרבויות של אחרים, ולחגוג את חגיהם הדתיים של אחרים, הם אנשים שבעצם לא אכפת להם מכל העסק. כל ענייני הדת נראים להם כפולקלור חסר חשיבות. בדברים שחשובים להם - הם לעולם לא יחגגו את חגיהם של אחרים. לא ראינו אותם חוגגים בנדיבות עם שכניהם הליכודניקים את ניצחונם בבחירות. כשהם מציבים אשוח לחג המולד, הם לא חושבים על יום ההולדת של משיח הנוצרים, כפי שרואים זאת הנוצרים המאמינים עצמם. הם בסך הכול חוגגים עוד איזה קיטש חסר ערך, כמו שראו בטלוויזיה. עד כאן מגיעה הפתיחות שלהם: הם מוכנים לחגוג חגים שלא חשובים להם, גם על חשבון ערכים וזיכרונות וסמלים לאומיים, שגם הם לא חשובים להם".

הרב נבון חתם את דבריו בדרישה להקים קול מחאה על הסממנים הנוצרים באוניברסיטאות. "עץ אשוח הוצב באוניברסיטה העברית. קול זעקה לא נשמע. אשוח הוצב גם בטכניון. שם לפחות הרב זועק. סטודנטים, איפה אתם?".

(צילום: הרב חיים נבון. צילום: מירי צחי)

הרב איתי אליצור הגיב גם הוא בעמוד הפייסבוק שלו לנושא ואמר כי "רב הטכניון, פסק שאסור להכנס לאולם בטכניון שהוצב בו עץ אשוח. תגובת הטכניון: אבל הצבנו שם גם חנוכיה. כלומר: למה אתה לא אוכל את הכריך עם החזיר? שמנו שם גם פרוסה של בשר כשר. לא סתם בשר כשר, בשר של מצוה. געפילטע של שבת. תאכל".

"גם היונים שהציבו פסל של זאוס במקדש, לא סלקו משם את הסממנים היהודיים. הם כנראה היו פתוחים לגמרי. פלורליסטים וליברליים. אצלנו הכל יהיה. אצלנו יהיה חופש לכל. כולם יהיה חיבים לציית לכל הדתות. נגד זה לחמו המכבים. אי אפשר להיות יהודי פלורליסט וליברל. צריך לבחור בין היהדות לבין הפלורליזם והליברליזם".

"מי שאכן מאמין, לא יוכל לאפשר חופש דת" מדגיש הרב אליצור. "מי שרואה את ידו של ה' בכל מקום, באותה ודאות שבה הוא רואה את הקנה של הנשק שבידי הערבי שמולו, לא יוכל להסכים לתת חופש לאמונות אחרות. כשם שאי אפשר להושיב בממשלה אחת את הרב כהנא ואת אורי אבנרי, ולתת לכל אחד מהם חופש מלא לפתור את הבעיה הערבית על פי אמונתו".