כך מופלים לרעה שומרי השבת במדינת היהודים

הפיתוי לעבוד בשבת לא פשוט. מדינת ישראל מעודדת חילול שבת ולא רק מאפשרת זאת. הרב אלי קפלן על שמירת שבת במדינה יהודית

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 14/09/16 19:27 יא באלול התשעו

כך מופלים לרעה שומרי השבת במדינת היהודים
Chen Leopold/flash90, צילום: Chen Leopold/flash90

בעקבות סערת העבודה ברכבת בשבת כאשר חברי כנסת דתיים החלו בקול תרועה רמה וגמרו בקול ענות חלושה כדאי להבין על מה המהומה והאם יש לה מקום ומה אפשר לעשות באמת כדי לצמצם את היקפי חילול השבת במדינת ישראל.

החוק קובע :

"שר העבודה רשאי להתיר העסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו".

חוק זה שחוקק לראשונה לפני עשרות שנים מגדיר באופן ברור כי השבת במדינת ישראל,גם זו המנוהלת על ידי המדינה איננו כפוף להלכה היהודית ולהגדרות של פיקוח נפש וכדומה. ברור אם כן שכל הרעש בסיב עבודות ברכבת בשבת היה חסר סיכוי ופגע ביכולת שלנו לקדם את שמירת השבת הציבורית במדינה היהודית. שהרי אף כולם מבינים שבמצב הנוכחי אין אפשרות לפגוע ב"סטטוס קוו" המקודש...

בראיון במקור ראשון השבוע של שר הרווחה והעבודה,חיים כ"ץ, הוא גילה באופן פתוח סוד הידוע לרבים.

ישנם יהודים רבים הבונים את השכר החודשי שלהם על עבודה בשבת וכפי שניסח זאת השר כ"ץ "האנשים האלה יכעסו מאוד אם ייקחו להם את עבודה בשבת,אני בא ממפעל בטחוני תעשייתי שממעט לעבוד בשבת והעובדים שם נלחמים על הזכות לעבוד בשבת בגלל המשכורת הכפולה . מי שלא עובד בשבת ראה בזה עונש. בישראל עבודה בשבת היא סוכרייה בשביל כל אחד שאינו חרדי או חובש כיפה..."

משמעות הדברים שמדינת ישראל מעודדת חילול שבת ואיננה רק מאפשרת זאת.

ישנם אנשים רבים החיים על קו התפר שבין שמירת שבת לחילולה והמציאות הכלכלית בישראל גורמת להם להיגרר לחילול שבת,גם אם הם אינם רוצים זאת,כי אין להם ברירה. כי הם חייבים לסגור את המינוס...כי הפיתוי גדול...

אם חברי הכנסת דואגים באמת לשמירת השבת ראוי לנהל מאבק על המצב החוקי הזה הדוחף אנשים הרוצים לשמור שבת -לחלל את השבת.

ברור שבמקצועות שהם בבחינת פיקוח נפש צריך להשאיר את המצב כמו שהוא ולפצות כראוי את מי שמוותר על מנוחתו והולך לעבוד בשבת,אבל במקומות שאינם כאלה כבתי מלון,רשות שדות התעופה,רשות השידור,מסעדות ובתי שעשועים וגם עבודות ברכבת..בין אם הם מותרים על פי החוק הקיים במדינת ישראל, ובין אם לאו ,אין סיבה לתגמל את מחללי השבת הללו ב150% או ב200% ,כי החוק הקיים לא רק שאיננו ממעט חילול שבת אלא מעודד אותו.

אני מכיר אישית אנשים מסורתיים רבים המתפתים לעבוד בשבת בגלל המשכורת הגבוהה. יכול להיות שיעד זה הוא בר השגה במצב הפוליטי הקיים כי יש בו הגיון ציבורי ומוסרי והוא באמת יגרום ליהודים רבים,הרוצים בכך- לשמור שבת.

הכותב הוא רב גרעין 'קרן קהילות' במעלה אדומים