כישלון לציונות הדתית: הרבנים הראשיים - הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף

12 מנדטים לא עזרו לבנט למנות ולו רב ראשי ציוני אחד: הרב יוסף - 68 קולות, הרב לאו - 68, הרב סתיו - 54, הרב אליהו - 49, הרב בוארון - 25. הרב סתיו בירך את הזוכים והבטיח: "צהר" תמשיך לפעול

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 24/07/13 12:16 יז באב התשעג

כישלון לציונות הדתית: הרבנים הראשיים - הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף

21:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם הרבנים הראשיים הנבחרים יצחק יוסף ודוד לאו. ראש הממשלה נתניהו בירך אותם ואמר להם: "זאת העת לפעול להגברת האחדות בעם ישראל, ולהרבות באהבת ישראל. ראש הממשלה הזמין את שני הרבנים להצטרף לחוג התנ"ך שהוא מקיים בביתו על שם חמיו שמואל בן-ארצי ז"ל".

20:53

השר בנט מגיב לתוצאות הבחירות: ”אני מברך את הרב יצחק יוסף ואת הרב דוד לאו, ומאחל להם שיפעלו ויביאו לקרוב לבבות בעם ישראל. מערכת הבחירות הנוכחית הבליטה את הצורך בשינויים מהותיים במוסד הרבנות, והתחלנו לפעול לשם כך בחודשים האחרונים. הרבנים הנבחרים יהיו חלק מהמפכה שהבית היהודי מוביל במשרד הדתות, ושכבר החלה במהפכת "בחר לך רב", בצמצום מועצות דתיות ובביטול מינויים פוליטיים במועצות הדתיות. בפעם הבאה יהיה רב ראשי אחד לישראל, כמו שיש רמטכל אחד ונשיא אחד לישראל.

שוחחתי לפני מספר דקות עם הרב דוד סתיו. הרב סתיו --בעל נשמה גדולה-- פרץ דרך בהקמת ארגון צהר, והוא מביא קול חשוב בעם ישראל. אני משוכנע שהוא עוד יוביל כאן מהפכות גדולות בקירוב לבבות בעם ישראל. אני מאחל המשך מסירות נפש לרב שמואל אליהו ולשאר המתמודדים“.

20:50

ארגון רבני ”צהר“ והרב דוד סתיו מברכים את הרבנים הראשיים לישראל ”ומאחלים להם שיזכו לשנות את הרבנות ולהצליח לחבר אותה מחדש אל כלל הציבור הישראלי - הציבור אותו הרבנות נועדה לשרת“. בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי ”צהר מתחייבת לשתף פעולה עם הרבנים הנבחרים בכל התחומים החיוניים לעתיד היהודי המשותף במדינת ישראל. במקביל, צהר מתחייבת כלפי הציבור הישראלי וכלל המפלגות הציוניות שתמכו ברב סתיו, ומיליוני הישראלים אותם הם מייצגים, שהיא תמשיך להיות שם בשבילם ותמשיך להיות חומת מגן יהודית מול מגמות של בדלנות, הקצנה, עסקנות ושררה“.

”רצה הקב"ה שלא נעשה את המהפכה של צהר מתוך המערכת, אך ליבנו אמונה ואנחנו נמשיך להשתדל לחבר את היהדות לעם ישראל כולו כהלכה ובאהבה כדי שחלילה לא נתפצל לשני עמים. מי יתן וכפי ששינינו את האג'נדה של כל המועמדים בבחירות האלו, שבגלל צהר דיברו בראש ובראשונה על קירוב לבבות ואחדות עם הציבור החילוני והמסורתי, כך נוכל גם להמשיך להשפיע על גישת הממסד הרבני בנושאים הבוערים של ברור יהדות, כשרות, שמיטה, גיור ונישואים כהלכה“, נמסר.

20:45

סגן השר לענייני דת, הרב אלי בן דהן: "כאיש הבית היהודי אני בהחלט מאוכזב שלא הצלחנו במשימה להעמיד לפחות רב אחד מטעם הציבור הדתי- לאומי. עשינו את מירה המאמצים ולצערי זה לא הצליח. אני מקווה שהחילונים לא יבעטו במוסד הרבנות, הם צריכים להבין שחשיבותו של מוסד הרבנות חשוב הרב יותר מהרבנים הראשיים".

20:30

הרב חיים נבון: ”אכן, יריבי הרב סתיו - הצלחתם להכשיל את בחירתו. אבל אולי אינכם מכירים את הרב לאו. בבחירות הללו התחרו שני מועמדים מצוינים, שאינם שונים זה מזה כפי שניסו לתארם. גם הרב לאו הוא מתון ונוח לבריות. מהיכרות מתמשכת אני יכול לומר, שבפסיקתו הוא אינו מחמיר יותר מהרב סתיו. הוא נערץ על תושבי עירנו - דתיים וחילוניים כאחד. הוא אוהב את עם ישראל בפשטות; את עם ישראל האמיתי, זה שצופה בערוץ 2, ולא רק את עם ישראל מספרי הקודש. בהצלחה לרב עירנו, הרב דוד לאו, במשימתו הקדושה“.

ח“כ עליזה לביא: ”אני מברכת את הרבנים החדשים על בחירתם ומקווה כי הם יבינו את גודל האתגר המונח על כתפיהם. על הרבנים החדשים להבין כי הרבנות הראשית זקוקה לשינוי יסודי ומיידי וכי עליהם להחזיר את אמון כלל הציבור הישראלי במוסד הרבנות ובשירותי הדת. אם לא יפעלו ברוח זו, אלה עלולות להיות הבחירות האחרונות לרבנות הראשית“.

20:15

ב“נאמני תורה ועבודה“ הגיבו לתוצאות ואמרו כי ”הבחירות האחרונות לרבנות הוכיחו מעל לכל ספק את הצורך בחשיבה מחודשת על האופן שבו פועלת הרבנות הראשית, על הצורך בהפרדת הדת מהפוליטיקה ובחיוניותה של רפורמה מבנית במוסד הרבנות הראשית ובשירותי הדת. ללא שינויים משמעותיים דוגמת המודל הקהילתי שהציגה התנועה, הרבנות הראשית תלך ותדרדר ותאבד את הרלוונטיות שלה למדינת ישראל, לאזרחיה, ולציבור היהודי בכללו“.

השר אורי אריאל אמר: ”אני מאחל הצלחה רבה לרבנים הראשיים הנבחרים. כולנו תפילה כי יצליחו במשימה הקשה לחבר יחד את עם ישראל אל מוסד הרבנות ולגלות את פניה הנעימות של התורה לכל אחד ואחד בעם ישראל“.

ח“כ אריה דרעי: ”טלטלות רבות עברה הרבנות הראשית, זכינו ב״ה שנבחרו שני רבנים שקיבלו את הגיבוי של כל גדולי ישראל שהבינו שלתפקיד הזה צריך שייבחרו רבנים אשר יתרומם לאמון הציבור במוסד היקר הזה. מוסד הרבנות הראשית צריך שיהיה אבן שואבת לכלל הציבור בחירתו של הרב יצחק יוסף איש מתון גאון בתורה ונעים הליכות לצד הרב דוד לאו שהוא נצר לשושלת רבנים מפוארת תענה ללא ספק על הצורך הזה“.

20:00

בתום ספירת קולות 147 מחברי האסיפה הבוחרת, הכריזה ועדת הבחירות על הרבנים הראשיים לישראל: הרב יצחק יוסף יכהן כרב הראשי הספרדי לאחר שזכה ב-68 קולות. הרב הראשי האשכנזי הנבחר הוא הרב דוד לאו עם 68 קולות. הרב דוד סתיו זכה ל-54 קולות. יתר התוצאות: הרב שמואל אליהו קיבל 49 קולות, הרב ציון בוארון 28 קולות, הרב יעקב שפירא 25 קולות.

18:50

באופן תקדימי, הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, יתראיין הערב למהדורת החדשות של ערוץ 10.

18:00

ההצבעה ננעלה. התוצאות יתפרסמו עד השעה 20:00. בסך הכל הצביעו 147 מתוך 150 מחברי הגוף הבוחר. לא הצביעו: רב העיר נתניה הרב דוד שלוש, הדיין הרב מאיר מאזוז וראש עיריית רמת גן צבי בר.

17:30

עד כה הצביעו 100 מתוך 150 בעלי זכות בחירה מהגוף הבוחר. ההצבעה תנעל בעוד כחצי שעה.

15:30

לפני דקות אחדות נפתחה ההצבעה לבחירות לרבנים הראשיים לישראל, במעמד סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן וועדת הבחירות לרבנים הראשיים לישראל. מאה וחמישים חברי הגוף הבוחר יגיעו בין השעות 15:00 - 18:00 לקלפי שהוצבה במלון "לאונרדו" בירושלים, ויצביעו עבור מועמדם לרב הספרדי הראשי והרב האשכנזי הראשי לישראל.

בקלפי נמצאים חברי ועדת הבחירות לרבנים הראשיים לישראל וכן שלושה משקיפים.

ההליך ההצבעה יתבצע באופן הבא: במקום יוצבו שתי קלפיות נפרדות. האחת לרב הספרדי הראשי והשנייה לרב האשכנזי הראשי. כל חבר בגוף הבוחר ייכנס לבד לחדר הקלפי, ייקח מעטפה, ייגש אל מאחורי הפרגוד ויצביע עבור מועמדו לרב הראשי הספרדי. לאחר מכן הוא ישלשל את המעטפה לקלפי וייגש על מנת לקבל מעטפה נוספת לבחירת הרב האשכנזי הראשי. בכל פעם יכנס חבר גוף בוחר אחד להצביע בקלפי. בגמר ההצבעה ייכנס בעל זכות ההצבעה הבא.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן: "הליך הבחירות הדמוקרטי לרבנים הראשיים לישראל החל. אני מקווה שהערב נוכל להכריז על בחירתו של רב ציוני דתי אחד לפחות. מדובר כאן ביכולת מחודשת להחיות את מוסד הרבנות ולחבר אותו בחזרה לעם ישראל במטרה שכל ישראלי ירגיש חיבור ורצון לבוא ולעבור דרך מוסד הרבנות ולא להתנתק ממנו כפי שקורה היום".

14:17

הרב רצון ערוסי פרש מהמרוץ לרבנות הראשית, זאת לאחר שבחן את סיכוייו הנמוכים באסיפה הבוחרת.

הרב ערוסי בהודעה רשמית: ”אמנם, ב"ה, צברתי תמיכה ניכרת מאוד מחברי הגוף הבוחר, בגלל רצונם ברב ראשי נקי מרבב, עם ניסיון רב, רב שאינו קשור עם גוף פוליטי. רבים רצו לפתוח דף חדש ברבנות, שתתחבר עם העם ותחבר בין התורה ובין עם, ועל כן, תלו תקוותם בי. יישר כוחם! אך בדקתי היטב היטב, ומשראיתי שהתמיכה הניכרת הזאת, שהיא מאוד מכובדת וחשובה, אין בה להבטיח ניצחון ודאי להשגת המשרה, החלטתי לפרוש, כי אין לי כל עניין בהתמודדויות סרק. ולכן הנני מודה לכל התומכים בי, ומתנצל בפניהם בשל החלטתי זאת בתקווה שיבינו אותי, והנני מאחל לכל הרבנים המתמודדים הצלחה, וה' יהא בעזר הרבנים הנבחרים להרים קרנה של הרבנות בישראל ולדאוג לאחדות עמנו“.

14:05

הרב אליהו מגיע למלון לאונרדו, מקום ההצבעה בבחירות לרבנות -

14:00

ח“כ שולי מועלם, חברה בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים: ”כשאומרים שעת רצון אני חושבת מיד על היום הזה ממש, יום ההבחירות לרבנות הראשית. נכון, המערכה הזו לא הוסיפה כבוד למוסד הרבנות, אבל בדיוק בגלל זה צריך לבחור היום בשני רבנים מהציונות הדתית כדי להחזיר עטרה ליושנה במובן החיובי שלה. צריך לבחור היום ברב שמואל אליהו לרב הראשי הספרדי וברב דוד סתיו לרב הראשי האשכנזי מהטעם ששניהם חולקים עם רוב הציבור בארץ השקפה ציונית, לשניהם קשר עמוק לעם ישראל ולתושבי הארץ הזאת.

”דווקא בעת הזו חשוב לבחור רבנים ראשיים מקרב הציבור הדתי לאומי. רבנים שמגע עם כלל הציבור הישראלי אינו זר להם, רבנים שהם ובניהם שירתו ומשרתים בצה"ל. דווקא כעת חשוב לבחור רבנים שההסתגרות וההתבדלות אינה דרך חייהם. אם רוצים שהרבנות הראשית תהפוך למקום משמעותי לכלל הציבור, מזמין ומאיר פנים, חייבים לבחור היום ברב שמואל אליהו וברב דוד סתיו. בהצלחה“.

13:55

פורום ”תג מאיר“ מקיים הפגנה מול בית מלון לאונרדו, בו יתקיימו הבחירות לרבנות הראשית, נגד מועמדותו של הרב שמואל אליהו.

13:45

הרב יעקב שפירא, המתמודד לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, עלה לקבר אביו, ראש ישיבת ”מרכז הרב“ לשעבר, הרב אברהם שפירא זצ“ל. כמו כן עלה לקברו של הראי“ה קוק וקברו של הרצי“ה קוק.

13:25

הרב דוד לאו פתח את יום הבוחר בשיעור תורה ובברית מילה לנכדו, בן לבנו ידידיה לאו. הברית התקיימה באולמי סיטי טאוור ברמת גן. באירוע הביע הרב לאו אופטימיות לקראת ההצבעה שתחל הערב.

12:40

יו"ר "הבית היהודי", השר נפתלי בנט, בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מתפלל, ופועל במלוא כוחי, כדי שבסוף יום זה נחזיר את הרבנות לידיים ציוניות. כל כך טבעי, כל כך ברור".

12:15

הרב דוד סתיו, המתמודד לתפקיד הרב הראשי האשכנזי לישראל, פתח את יום הבוחר בתפילה אישית בכותל המערבי בירושלים ולאחר מכן עלה לקברו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ“ל, בהר הזיתים.

בשעות אלו נמצא הרב סתיו בבקעת הקהילות במוזיאון יד ושם בבירה. הרב בחר במקום זה מתוך הכרה שהקמנו את מדינת ישראל כדי להמשיך את הקיום של העם היהודי. ”כל מטרתו כרב ראשי תהיה כדי לעשות הכל שנישאר עם יהודי אחד במדינת ישראל“, אומרים במטה הרב סתיו.

”המחויבות ההיסטורית שלנו לקהילות שנכחדו בשואה היא שנעשה הכל להבטיח את עתידו ואחדותו של העם היהודי“, אמר היום הרב סתיו, ”שנקבל בזרועות פתוחות את יהודי העולם מכל קצוות תבל ונעשה הכל כדי דמדינת ישראל תחבק בזרועותיה את יהודי הקהילות כולם".