כורעים תחת העומס: בבתי הדין דורשים למנות דיינים חדשים

למרות שאוכלוסיית ישראל גדלה מדי שנה, ועמה אחוז המתגרשים, מסוף שנות ה-80 לא עודכן מספר הדיינים. כעת נציגי הדיינים דורשים הגדלת תקנים: "הסובלים בראש ובראשונה הם הציבור הרחב"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/11/14 17:42 יט בחשון התשעה

כורעים תחת העומס: בבתי הדין דורשים למנות דיינים חדשים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

נציגות הדיינים של בתי הדין הרבניים שיגרה השבוע במכתב חריף ליועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקובי, ובו הם קובלים על המצב הבלתי נסבל בבתי הדין הרבניים.

במכתבם מציינים הדיינים כי על בתי הדין הרבניים מוטל עומס רב ובלתי פרופורציונאלי: "מאז קום המדינה כמעט ולא עודכן מספר הדיינים בישראל, וגם כשהדבר נעשה, הוא נעשה במשורה ובמידה מועטה מאוד מהנדרש. לצורך ההמחשה, מצבת הדיינים עודכנה בפעם האחרונה רק בסוף שנות השמונים, ומאז עומד מספרם על 99 דיינים, כולל שני הרבנים הראשיים ומנהל בתי הדין. מאז ועד עתה, כשנות דור לאחר מכן, לא שונה ולא עודכן מספר הדיינים, כאשר היום ממלאים תקנים אלה רק 84 דיינים, חוסר של יותר מ- 15%”.

על פי נתוני אגף מערכות מידע בהנהלת בתי הדין הרבניים, נכון להיום קיימים בבתי הדין כ- 45,000 תיקים פתוחים. בהנחה שמחצית מתיקי בתי הדין מוטלים על הרכבי בתי דין של שלושה דיינים, ומחצית נדונים בדיין יחיד. המשמעות היא, שעל כל הרכב של שלושה דיינים מוטלים כ- 900 תיקים פתוחים בממוצע, ובנוסף לכך לכל אחד מדייני ההרכב יש עוד כ- 270 תיקי דן יחיד בממוצע.

נכון להיום זמן ההמתנה מרגע הגשת ערעור אל בית הדין הרבני הגדול, עד לדיון ראשון הוא כעשרה חדשים לפחות, זמן המתנה ארוך ומתסכל. לשם השוואה, בעוד שמערכת בתי המשפט גדלה מאז 1950 בכ-400% , מערכת בתי הדין הרבניים גדלה מאז רק בכ- 66% אחוזים בלבד.

לסיום מכתבם מתריעים הדיינים כי, יחד עם העיכוב המתמשך במינויי דיינים לתקנים הקיימים, הדבר הגיע בתקופה האחרונה למצב של עומס בלתי נסבל הנופל על כתפיהם של הדיינים בבתי הדין הרבניים, כשהסובלים בראש ובראשונה הם הציבור הרחב המתדפק על דלתותיהם.

בנוסף מציעים הדיינים שמעבר לצורר הדחוף בעדכון מספר תקני הדיינים בישראל, יש צורך גם רב בוויסות נכון והגדלת כמות הדיינים בבתי הדין ברחבי הארץ בהתאם לגידול באוכלוסייה שבאותו אזור, דבר אשר יוכל להפחית באופן ניכר את זמן ההמתנה לדיון בבתי הדין הרבניים.

וועדת השרים לענייני חקיקה של הכנסת צפויה לדון בנושא "חוק הדיינים", אשר על-פי ההצעה, שר המשפטים - בהסכמת נשיא בית הדין, הגדול יקבע את מספר התקנים הנחוצים עבור כל אזור ועיר - ביחס לגודל האוכלוסייה בתחומי שיפוט בית הדין הרבני.