"ישנם רבנים המשתייכים לצהר ופועלים שלא כהלכה בעריכת חופות תוך כדי יצירת בעיות הלכתיות קשות שמצריכות שאלת רב כיצד לנהוג ולתקן את המעוות", אומר ל'כיפה' הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה וראש מערך הכשרות של רבנות ירושלים.
הרב מסביר כי נושא הנישואין על תנאי אותם מקדמים גורמים בצהר או הסכמי ממון שנועדו למנוע בעיות של עגינות אך יוצרים בעיות הלכתיות אחרות בשל תוכנן שקובע שבני הזוג לא חייבים מאומה אחד לשני. "הכתובה תפקידה כפי שהגמרא אומרת שלא תהא קלה בעיניו לגרשה. כשיש סכום מסוים בכתובה אותו צריך לשלם לאישה במידה ומתגרשים, האדם יחשוב פעמיים ויעשה מאמץ נוסף לחיות בשלום עם אשתו. ברגע שיש הסכם ממון וכתוב שהוא לא מחויב זה עוקר את רעיון הכתובה מעיקרו", טוען הרב שלזינגר.
הוא מוסיף כי האישה לא יכולה להסכים לביטול כתובתה, "גם אם היא מסכימה שלא יכתבו לה כתובה זה לא תופס. יש ראשונים שסבורים שכתובה היא מהתורה ולא רק מדרבנן ולא ניתן לוותר עליה. אנו נוהגים בכתובה אלפי שנים ולעשות הסכם שהוא מבטל את הכתובה זה בעייתי מאד. חכמים קבעו כמה צריכה להיות כתובה וזו ההלכה".
הרב שלזינגר מוסיף כי הוא לא נגד הסכמי ממון, אך בתנאי שזה לא יעקור את ההלכה ואת תקנות חכמים הוא מסביר כי ניתן לעשות הסכם ממון ספציפי על הדירה או על גמול ההשתלמות אך לא מול הכתובה עצמה. לשאלה כיצד צריך לנהוג מי שכבר ביצע הסכם כזה, אומר הרב שאו שהסכם הממון בטל ומבוטל אך קשה לומר את זה כשיש עליו חותמת של עו"ד והוא עשוי על פי החוק. "צריך ללכת לשאול ולברר ולראות את ההסכם ויכול להיות שצריך לשנות את ההסכם" אומר הרב ומוסיף כי יכול להיות שיצטרכו לכתוב כתובה חדשה וזה דבר שצריך לדון ולבדוק אותו.
הרב שלזינגר מאשים את אותם רבנים ב"רצון להיראות יפים" מה שמונע מהם לסרב לעדים שאינם שומרים שבת ומצוות. "יש הלכות עדות בשו"ע אי אפשר לומר שזה לא קיים בימינו כי זה לא מספיק מאיר פנים", תוקף הרב.
בעיה הלכתית נוספת עליה מצביע הרב היא שהרבנים מאפשרים לכלה לתת טבעת תחת החופה לבעל ו"לקדש אותו". "ברגע שאתה לא יודע מי לוקח את מי זה נגד התורה וזו בעיה הלכתית. כתוב כי ייקח איש אישה וזה צריך להיות ברור מי לוקח את מי ואם זה נעשה באותו מעמד זה בעייתי. לא אכפת לי שהיא תיתן טבעת שתעשה את זה בחדר הייחוד או לאחר מכן, אך צריך להיות ברור שהוא זה שמקדש והיא נקנית לו. לאשה ישנם תפקידים אחרים חשובים לא פחות ביהדות וצריך לשמור על זה כך", אומר הרב שלזינגר.
הוא מוסיף כי הוא באופן אישי נגד טבעת לגבר כי המקור הוא חוקות הגויים, "אנו באנו מהגלות ששם זה מקובל ומכאן זה נכנס גם אצלנו, למרות שבעיקרון מי שרוצה יכול לענוד טבעת כי זה לא נוגד את ההלכה אך כאמור בתנאי שזה לא ניתן בחופה כמעשה קניין בפני עדים מתחת לחופה".
👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן