"יש רבנים בצהר שמחתנים בניגוד להלכה"

רבה של שכונת גילה תוקף בחריפות חופות של כמה מרבני צהר וטוען כי הן נעשות בצורה שנוגדת את ההלכה ויוצרות בעיות הלכתיות חמורות שיכולות להצריך כתיבת כתובה חדשה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/07/15 11:05 יט בתמוז התשעה

"יש רבנים בצהר שמחתנים בניגוד להלכה"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"ישנם רבנים המשתייכים לצהר ופועלים שלא כהלכה בעריכת חופות תוך כדי יצירת בעיות הלכתיות קשות שמצריכות שאלת רב כיצד לנהוג ולתקן את המעוות", אומר ל'כיפה' הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה וראש מערך הכשרות של רבנות ירושלים.

הרב מסביר כי נושא הנישואין על תנאי אותם מקדמים גורמים בצהר או הסכמי ממון שנועדו למנוע בעיות של עגינות אך יוצרים בעיות הלכתיות אחרות בשל תוכנן שקובע שבני הזוג לא חייבים מאומה אחד לשני. "הכתובה תפקידה כפי שהגמרא אומרת שלא תהא קלה בעיניו לגרשה. כשיש סכום מסוים בכתובה אותו צריך לשלם לאישה במידה ומתגרשים, האדם יחשוב פעמיים ויעשה מאמץ נוסף לחיות בשלום עם אשתו. ברגע שיש הסכם ממון וכתוב שהוא לא מחויב זה עוקר את רעיון הכתובה מעיקרו", טוען הרב שלזינגר.

הוא מוסיף כי האישה לא יכולה להסכים לביטול כתובתה, "גם אם היא מסכימה שלא יכתבו לה כתובה זה לא תופס. יש ראשונים שסבורים שכתובה היא מהתורה ולא רק מדרבנן ולא ניתן לוותר עליה. אנו נוהגים בכתובה אלפי שנים ולעשות הסכם שהוא מבטל את הכתובה זה בעייתי מאד. חכמים קבעו כמה צריכה להיות כתובה וזו ההלכה".

הרב שלזינגר מוסיף כי הוא לא נגד הסכמי ממון, אך בתנאי שזה לא יעקור את ההלכה ואת תקנות חכמים הוא מסביר כי ניתן לעשות הסכם ממון ספציפי על הדירה או על גמול ההשתלמות אך לא מול הכתובה עצמה. לשאלה כיצד צריך לנהוג מי שכבר ביצע הסכם כזה, אומר הרב שאו שהסכם הממון בטל ומבוטל אך קשה לומר את זה כשיש עליו חותמת של עו"ד והוא עשוי על פי החוק. "צריך ללכת לשאול ולברר ולראות את ההסכם ויכול להיות שצריך לשנות את ההסכם" אומר הרב ומוסיף כי יכול להיות שיצטרכו לכתוב כתובה חדשה וזה דבר שצריך לדון ולבדוק אותו.

הרב שלזינגר מאשים את אותם רבנים ב"רצון להיראות יפים" מה שמונע מהם לסרב לעדים שאינם שומרים שבת ומצוות. "יש הלכות עדות בשו"ע אי אפשר לומר שזה לא קיים בימינו כי זה לא מספיק מאיר פנים", תוקף הרב.

בעיה הלכתית נוספת עליה מצביע הרב היא שהרבנים מאפשרים לכלה לתת טבעת תחת החופה לבעל ו"לקדש אותו". "ברגע שאתה לא יודע מי לוקח את מי זה נגד התורה וזו בעיה הלכתית. כתוב כי ייקח איש אישה וזה צריך להיות ברור מי לוקח את מי ואם זה נעשה באותו מעמד זה בעייתי. לא אכפת לי שהיא תיתן טבעת שתעשה את זה בחדר הייחוד או לאחר מכן, אך צריך להיות ברור שהוא זה שמקדש והיא נקנית לו. לאשה ישנם תפקידים אחרים חשובים לא פחות ביהדות וצריך לשמור על זה כך", אומר הרב שלזינגר.

הוא מוסיף כי הוא באופן אישי נגד טבעת לגבר כי המקור הוא חוקות הגויים, "אנו באנו מהגלות ששם זה מקובל ומכאן זה נכנס גם אצלנו, למרות שבעיקרון מי שרוצה יכול לענוד טבעת כי זה לא נוגד את ההלכה אך כאמור בתנאי שזה לא ניתן בחופה כמעשה קניין בפני עדים מתחת לחופה".

מצהר נמסר בתגובה: "ראוי לרב בישראל לקיים בעצמו את ההלכה, ולטרוח לבדוק את המציאות לפני שהוא מדבר בפומבי, מפרסם דברי שקר, ועובר על איסור חמור של מוציא שם רע על כל אדם בישראל, ועל למעלה מאלף רבנים ומתנדבים של הארגון.

לגופם של דברים, חבל שהרב שלזינגר לא טרח לקרוא את הסכם הנישואין של ארגון רבני צהר שהושק לפני מספר חודשים, ותופס תאוצה בקרב הזוגות המתחתנים. לו היה טורח לעשות זאת היה מגלה כי דבריו אינם נכונים, וכי אין בהסכם קדם הנישואין של צהר מחילה על הכתובה!

טענתו של הרב שלזינגר כי ארגון רבני צהר מקדם נישואין על תנאי, או שרבני הארגון עושים זאת היא שקר גמור!

טענתו של הרב שלזינגר כי רבני הארגון מחתנים עם עדים שאינם שומרים תורה ומצוות היא שקר וכזב!

ולגבי טענתו בנושא הענקת טבעת של הכלה לחתן הרי שעל פי הנחייתו של הרב יעקב אריאל שליט"א נתינת הטבעת מתקיימת לאחר מעמד הנישואין, אין בכך בעיה הלכתית, והדבר אינו מטעה כלל את העדים.

לצערנו הרב שלזינגר לא טרח לבדוק את הדברים, ובחר לעבור על איסור תורה ולפרסם השמצה שקרית על למעלה מאלף רבנים ומתנדבים המקדשים שם שמיים ברבים!".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן