ישיבת בית אורות על סף סגירה

מנכ"ל ישיבת בית אורות מנסה לפטר את ראש הישיבה בשל כישלון כלכלי, תלמידי ובוגרי הישיבה מנסים לעצור את המהלך. כך הפכה ישיבת בית אורות הוותיקה לזירת מלחמה. פרסום ראשון

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/03/15 12:27 יג באדר התשעה

ישיבת בית אורות על סף סגירה
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

מאבק משפטי יכריע אם ישיבת בית אורות, במזרח ירושלים, צפויה להיסגר וראש הישיבה יפוטר.

בשנים האחרונות מתנהל מאבק בין מנכ"ל ישיבת בית אורות שלמה צוויקלר, לבין תלמידי ובוגרי הישיבה, לאחר שהאחרון פעל על מנת לפטר את ראש הישיבה הרב דני איזק, ואת הר"מים זאת בעקבות ירידה משמעותית בכמות התלמידים הלומדים בישיבה, כיום לומדים בה כ-40 תלמידים בלבד, פחות משליש מכמות התלמידים שלמדו בה לפני עשור. בין היתר, מנסה צוויקלר בכדי למנוע את הסגירה באמצעות איחוד עם ישיבת תורה בציון בראשות הרב יצחק נריה. תלמידי הישיבה מתנגדים למהלך, בטענה שהישיבה צריכה להישאר ברוחה של מייסדיה, הרב חנן פורת ז"ל והרב בני אלון, הנמצא בימים אלו במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים.

"מבחינה כלכלית אין לישיבה בראשותו של הרב דני איזק זכות קיום", טוענים עורכי דינו של עמותת בית אורות, מטעם משרד יעקב וינרוט. "הסיבה היחידה להיעדר קליטת תלמידים חדשים הייתה דמותו של ראש הישיבה, שלא משכה תלמידים ואף לא הצליחה לייצר אווירת בית מדרש ראויה ורצינית. לאחר ארבע שנים קשות. בצר לה, ומתוך רצון כן להציל את הישיבה ואת העומד בראשה, לא נותרה להנהלה ברירה אלא להחליף את ראש הישיבה".

עוד מוסיפים עורכי דינו כי "הרב איזק בחר לתעתע בהנהלה פעמים רבות כשהוא מאפשר ומעודד הלבנת פנים, לשון הרע, הפצת דברי שקר, מחלוקות, אלימות מילולית, ניסיונות סקר מסוגים שונים, ערוב גורמים רבים מבית ומחוץ, תוך בגידה באמון שניתן בו ובאמינותו בבחינת 'גם לי גם לך לא יהיה', כל זאת למרות התחייבות מפורשת שלו שלא לעשות כן, תוך שהוא מבקש, בערוץ הידברות שהוסתר מעיני תלמידיו, תנאים מפליגים לפרישתו".

מנגד, טוענים המתנגדים, בראשותם ראשי הישיבה ובוגרי הישיבה אליהו קטן ושבי ספירו, כי ועד עמותת בית אורות התומך בצוויקלר, אינו הועד החוקי, וכי הרב בני אלון מתנגד למהלך המיזוג ולפיטורי הרב איזק. לדבריהם, בחודשים האחרונים מתנכל צוויקלר לתלמידי ואברכי הישיבה, כשהוא מטיל סנקציות על הישיבה, בין היתר באמצעות מניעת משכורות לצוות הר"מים והעובדים, וכן כי הוא לא מאפשר העברת אוכל לתלמידים. "צוויקלר הפסיק את העברת הכספים כך שלא היה אפשר לספק אוכל לתלמידים והקפיא את המשכורות. הצלחנו להביא כסף לטובת הספקים השונים, והבאנו תרומה לטובת אוכל, אך כך לא מתנהגים. הוא מנסה לסגור את הישיבה ומבחינתו כל האמצעים מותרים", מספרים גורמים בקרב המתנגדים.

"לצערנו אנו עדים בימים אלו לניסיונות חמורים של אנשים בודדים שלמרות הזכויות שיש להם בתמיכה ובהחזקת הישיבה, נטלו לעצמם זכות לא להם להביא את הישיבה על כל מפעלה לסגירה", אמרים אליהו קטן ושבי ספירו ל'כיפה' בתגובה לדברי עורכי דינו של צוויקלר. "מעשים אלה ובפרט הניסיון להכניס מוסד תורני אחר מאחורי גבם של הרבנים והתלמידים נעשו על דעת עצמם ללא סמכות ומבלי גיבוי תורני כלשהו. בעזות מצח הם אף מוליכים שלל את הצבור והתורמים כאילו השר אורי אריאל תומך במהלך זה, דבר אשר השר הכחיש נחרצות”.

קטן וספירו מציינים כי לצידם עומדים ראשי הישיבה לדורותיה, חברי העמותה, המייסדים, תלמידי ובוגרי הישיבה וכן הרב דרוקמן, הרב ליאור והרב שטרן. "אין ספור ניסיונות מצידנו של גישור, בירור, והדברות נענו בסירוב מוחלט פעם אחר פעם, כאילו נחתם בטבעת המלך ואין להשיב לא יעלה על הדעת מצב חסר תקדים בו מחליטים אנשים בודדים לסגור ישיבה אחר יותר מעשרים שנות קיום, לפטר את ראשה ורבניה, לגרש את משפחות האברכים הגרות במקום חשוב זה ולפגוע בתלמידים, לבטח כאשר הנושא הוא תורני וחינוכי במהותו.

בשבוע שעבר נדרשו אברכי הישיבה המתגוררים במתחם הישיבה לפנות את בתיהם עד לסוף החודש, זאת כחלק מהמהלך לסגירת הישיבה. בשיחה עם 'כיפה' טענו כמה מאברכי הישיבה כי מדובר "בסיפור הזוי, מלוכלך מאוד".

אתמול (ג') בצהריים הוגשה בקשה לצו מניעה, מטעם אליהו קטן ושבי ספירו, לבית המשפט המחוזי בירושלים, כשהמטרה היא לתת לבית המשפט להכריע את זהות אנשי ועד העמותה שיכול להכריע בסוגיה. אם מדובר באנשיו של צוויקלר, הרי שישיבת בית אורות תשנה את פניה באופן ניכר, תוך כפי הנראה פיטורי הרב דני איזק וחלק מהר"מים, ואיחוד עם ישיבה אחרת. אם צוויקלר ואנשיו יפסידו, הרי שהישיבה תמשיך להתקיים בדומה לכפי שהיא קיימת היום, ועל ראשיה ותלמידיה יוטל להוכיח כי ניתן לשנות את המצב ולשפר את מצבה של הישיבה.