ירידת הדורות: הסבא והאבא אל מול הנכד

הסבא, הרב הראשי לישראל יצחק הרצוג קרע את "הספר הלבן" שאסר על עליית יהודים לארץ ישראל. האבא, חיים הרצוג קרע באו"ם את ההחלטה שה'ציונות היא גזענות'. הנכד, בוז'י הרצוג: קרע את חוק ההסדרה שמאפשר ליהודים להתיישב בארץ ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/16 10:03 ו בכסלו התשעז

ירידת הדורות: הסבא והאבא אל מול הנכד
פלאש 90 / Al Gilbert C.M.-cc-by, צילום: פלאש 90 / Al Gilbert C.M.-cc-by

אמש במליאת הכנסת ערך יו"ר האופוזיציה 'מחווה' לאביו ולסבו. במהלך דיון על חוק ההסדרה עלה הרצוג לדוכן ואמר: "זו לא ציונות, זו אובדנות והתאבדות לאומי. מה שאנחנו עושים כאן זה ויכוח שייכנס להיסטוריה כי זה החוק להקמת המדינה הדו לאומית. זאת הקומבינה של קרנפים כי אתם יודעים שזה מסכן את מפקד צה"ל, את קברינטי המדינה, אתם יודעים שזה מנוגד לחוות הדעת של היועצים המשפטיים ואתם יודעים שזה מסכן את המדינה. היום הזה הוא יום שחור לכנסת".

בסיום דבריו קרע ח"כ הרצוג את נוסח החוק.

[embed]https://www.facebook.com/IsaacHerzog/videos/1272688359440792/[/embed]

מעניין להשוות בין ח"כ הרצוג לאביו ולסבו ובהגדרה שלהם למה זו ציונות.

ב-10 בנובמבר 1975 קיבלה עצרת האו"ם את החלטה 3379, אשר קבעה כי הציונות היא סוג של גזענות. לאחר קבלת ההחלטה עלה שגריר ישראל באו"ם, ולימים נשיא המדינה חיים הרצוג, לדוכן העצרת והשמיע את מה שנחשב עד היום לאחד הנאומים החשובים ביותר בתולדות הדיפלומטיה הישראלית. הרצוג הזהיר את השגרירים כי יישאו באחריות לשואה הבאה שעלולה לפרוץ בעקבות ההחלטה, שהתקבלה ביום השנה ה-37 לליל הבדולח. "עבורנו, העם היהודי, זאת לא יותר מפיסת נייר - וכך גם נתייחס אליה", הכריז הרצוג - וקרע את נוסח ההחלטה לגזרים.

[embed]

]

גם סבו של הרצוג, הרב הראשי לישראל שעל שמו הוא קרוי, הרב יצחק הרצוג זצ"ל קרע באופן הפגנתי. ב-1939 היה הרב הרצוג בין המשתתפים בועידת השולחן העגול בלונדון. לאחר כישלונה, כאשר יצא הספר הלבן השלישי, שהגביל את ההגירה היהודית לארץ ישראל ואת רכישת הקרקעות בידי יהודים, הזהיר הרב הרצוג "כי הספר הלבן עלול לדרבן את הערבים ולהפוך לספר אדום ואף לספר שחור" וקרע אותו בהפגנה פומבית.

(צילום: Kluger Zoltan)

הרב אמנון בזק כתב בדף הפייסבוק שלו על ה'קריעה' של הנכד: "אין שום פרופורציה בין 'חוק ההסדרה', הנתון בוויכוח פוליטי ומעשי, לבין מסמכים אלו, שהיוו עוול כלפי העם היהודי כולו, ושקריעתם הייתה מעשה של זקיפות קומה לאומית. סביר להניח שלו היו רואים האב והסב לאן לקח הנכד את הפעולה הסמלית שלהם, הם היו קורעים קריעה".