ירידה חדה במספר החיילים המתגיירים

סערת הגיור נותנת את אותותיה השליליים: צה"ל חושף כי בעקבות הספקות שהוטלו בגיור הצבאי, חלה השנה ירידה של כמאה פונים לתוכנית הגיור הצה"לית

חדשות כיפה אורי פולק 31/05/11 15:06 כז באייר התשעא

ירידה חדה במספר החיילים המתגיירים
יחצ אילוסטרציה, צילום: יחצ אילוסטרציה

לראשונה מתבררים מימדיה השליליים של סערת הגיור בצה"ל: במסגרת דיון מיוחד שהתקיים היום (ג') בועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בהתייחס למצב הגיור בישראל נכון לעכשיו, חשפה אל"מ מרסל אסולין, יו"ר תוכנית הגיור הצה"לית "נתיב", כי מתחילת השנה חלה ירידה של כמאה פונים לתוכנית.

אל"מ אסולין חשפה כי מדי שנה מתגיירים כ-800 חיילים בשורות הצבא, אך מאז החלה סערת הגיור, מספרם הצטמצם לכ-700 חיילים בלבד. היא לא העריכה מה יהיה מצב הגיור בחודשים הקרובים או בשנה הבאה, שכן לא קיימים נתונים ספציפיים המתייחסים למגמה.

במסגרת הדיון נחשפו נתוני הגיור לשנת 2010, העומדים על 4,645 מתגיירים. מולי יסלזון, ראש אגף הגיור, אמר כי מתוך המתגיירים 2,159 הם ממדינות חבר העמים, 1,813 ילדי אתיופיה ו-673 משאר הארצות. בעוד שבין עולי אתיופיה נרשמה ירידה של 51% במספר הפונים, בגלל הירידה בעליה מארץ זו, הרי שבמספר הפונים שהם יוצאי מדינות חבר העמים חלה עליה של 17 אחוז, עליה הנמשכת זו השנה השלישית.

יסלזון טען בדיון כי כיום אין עיכובים בהליך הגיור, והאגף הוסיף עשרה דיינים ופתח מוקד גיור ארצי. עם זאת, הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון "עתים" חשף בדיון דו"ח מקצועי שהתייחס למצב הגיור בישראל, בו התברר כי השנה התגלו ליקויים רבים בתפקודה של ועדת החריגים לגיור. "למעשה במהלך השנה האחרונה לא קיימה הועדה פגישות סדירות, ותיקים חדשים שנפתחו בתקופה זו והועברו לאישור הועדה כלל לא נידונו", נטען בדו"ח.

עוד טען הרב פרבר כי המדינה סגרה מכוני גיור רבים מחוסר תקציב, כשלמעשה מתוך 20 מכוני גיור שפעלו בשנת 2008, כיום פועלים באופן עצמאי כשבעה מכוני גיור בלבד. "תקנים רבים אינם מיואשים כשבבית הדין לגיור של מחוז ת"א והמרכז, העמוס ביותר מבין המחוזות השונים, אין שליח בית דין קבוע מזה כשנתיים", נכתב בדו"ח, בביקורת נוספת על כך שהרבנות הראשית עדיין מסרבת להכיר בגיורים אורתודוקסים הנעשים בחו"ל.

בסך הכל, טוען הרב פרבר, "מערך הגיור עובד היטב אך עדיין חסרים תקנים, וישנם גרים רבים שאינם יודעים להיכן לפנות". ראש מכון "עתים" חשף בדיון כי בכירים במערכת הצבאית נשואים ללא-יהודיות ומעוניינים לגייר אותן, אך ועדת החריגים טרם טיפלה בכך. הוא הדגיש כי אין מטרתו לבקר את העוסקים בגיור אלא להציג תמונת מצב עדכנית על מצב הגיור בישראל, על מנת שכל הגורמים הנוגעים בדבר יוכלו לפעול יחד לתיקון הליקויים ולשיפור מעמד הגרים בישראל.