ירושלים תשתתף בפיילוט לרפורמת שירות ההשגחה במסעדות

המשרד לשירותי דת החליט כי ירושלים תהיה חלק מפיילוט לרפורמת שירות השגחת הכשרות במסעדות, זאת לאחר דרישה מטעם גורמים בעיר

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/02/15 18:56 טו בשבט התשעה

ירושלים תשתתף בפיילוט לרפורמת שירות ההשגחה במסעדות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ירושלים תשתתף בפיילוט לרפורמת שירות השגחת הכשרות במסעדות, כך נמסר ל'כיפה' על ידי המשרד לשירותי דת.

עד עתה בירושלים, כמו ברוב הערים בארץ, משגיחי כשרות הועסקו ישירות על ידי בעלי העסקים עליהם הם מפקחים. הדבר יוצר בעיה חמורה ביחסי עובד-מעביד בין מפוקח למפקח שלו. בכך יש פגיעה הן באיכות עבודת המשגיח והכשרות בשל חששו לעתים מתגובת בעל העסק במקרים של בעיות כשרות והן באיכות השירות שמקבלים בעלי עסקים בשל חוסר בפיקוח חיצוני שמוודא שהמשגיח אכן עושה את מלאכתו.

לאחרונה, יצא משרד הדתות בקול קורא לשלוש מועצות דתיות שיעברו את התהליך הזה כפיילוט. ירושלים היא אחת מאותן מועצות שתשתתפנה בפיילוט. במועצה הדתית ביקשו ב-1.2.15 ארכה של שלושה חודשים בכדי לגבש את הקריטריונים למכרז שיוגש על מנת להעסיק את המשגיחים דרך חברות חיצוניות.

לפני כמה ימים דרשו בתנועת התעוררות ירושלים שהפיילוט יערך בעיר, אך מתברר כי עוד טרם דרישתם, ירושלים הייתה חלק מהפיילוט. בהתעוררות הלינו הן בנוגע לנושא המשגיחים והן בנוגע להעדר השקיפות לגבי הקריטריונים בנושא הלכות הכשרות ומחיר התעודה. לטענתם, המועצה הדתית לא מפרשת בשום מקום קריטריונים אחידים לגבי הכשרות, בצורה זו כל משגיח עושה "ככל העולה על רוחו". כמו כן, מחיר התעודה משתנה מבעל עסק אחד לשני, גם כאשר מדובר בבתי עסק שווים בגודלם ובתוכנם. בעלי העסקים עומדים חסרי אונים כנגד המשגיחים אשר במסעדה אחת גובים מחיר ותקנות מסוימות, ובבית עסק אחר המחיר כמו גם הביקורות ודקדוקי ההלכה שונים. ככל הנראה בעקבות יוזמת 'התעוררות' החלה המועצה הדתית לפרסם באתר שלה את הקריטריונים עבור סכום איגרת הכשרות והיקף העסקת משגיחי הכשרות בהתאם לגודל ואופי העסק.

במשרד לשירותי הדת ציינו, כי פרטי הפיילוט עדיין לא סגורים וכי הוא יידחה כאמור לאחר הבחירות.