יצא מגדר הטעם הטוב

הרב בראלי מתיחס לראיון שהעניק הרב סתיו לכיפה בנושא חוק הגיור, ומסביר מדוע החוק החדש מסוכן כל כך לציבור המתגיירים ולציבור בישראל

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 17/09/14 10:31 כב באלול התשעד

יצא מגדר הטעם הטוב
מיקי לנגלטל, צילום: מיקי לנגלטל

הרב סתיו 'זועם' ולכן מותר לו לדבר סרה ברבני ישראל. אמרות לפיהם מתנגדי החוק מהלכים אימים על הציבור בשקרים, או שהרבנים הראשיים פועלים ממניעים פוליטיים - נשמעות לצערנו חדשות לבקרים. תמוהה העובדה שהרב סתיו נתלה בשני גדולי ישראל הרב עובדיה יוסף והרב אברהם שפירא ששניהם 'לא הסכימו' עם דרכו הרבנית. כואב שבערב ראש השנה דברים אלו נאמרים מפי רב בישראל.

לגופם של הדברים אותם אמר הרב סתיו בראיון לכיפה.

"החוק מחזיר לעולם רבני הערים את מה שההלכה נתנה להם במשך כל ההיסטוריה היהודית. אין רב קהילה במהלך ההיסטוריה שלא עסק בגיור"
זו היא תפיסה גלותית שלא הפנימה את החזון של מדינת ישראל יסוד כסא ה' בעולם. הרבנות הראשית היא הביטוי המעשי החזק ביותר למדינה יהודית, מדובר על גוף ממלכתי אשר בעצם קיומו נותן צביון יהודי למדינה. ההפרטה שמציע הרב סתיו מחזירה אותנו אחורה.

"האם הרבנות נותנת סמיכה לרבנים רפורמים?! הרבנים שיקימו בתי דין הם רבנים יראי שמיים שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית"
בודאי שרבני ישראל אינם רפורמים ולא תומכים בהם, אולם השאלה מבחינה משפטית כיצד בג'ץ קורא את החוק ואיזו פרצה נוצרה פה?

בהקשר זה כדאי להעמיק בדברי הרב יעקב אריאל " יש צעירים שחושבים שצריך לרדת - לקרב והם לא מבינים שלקרב זה להעלות את האדם אליך ולא שאתה תרד אליו, יהדות קשובה אינה רק מה שאנשים ברמה הנחותה מצפים ורוצים, אלא גם מה הקב"ה רוצה, מה הדורות הקודמים רצו. הרבנות היא הסמכות הממונה על מי זה רב, מי דיין, מי מגייר, זו רק סמכות אחת ואם יהיה אחרת הכל יתפורר וכל שלושה אנשים ברחוב יגיירו ושלושה אנשים יכולים להיות גם רבאיי רפורמי או מישהו אחר,חייבים לשמור על המסגרת".

"לא יהיה גיור שלא יאושר על ידי הרבנות הראשית, שלא תהיה בו קבלת עול ומצוות. זה לא יוריד שום סטנדרט הלכתי אלא יאפשר הנגשה של הדברים"
כדאי לבדוק מי עומד מאחרי הצעת החוק ולשמוע את חבר הכנסת שטרן אשר מצהיר תחת כל עץ רענן שהוא הולך להפריט את הגיור ולהוציא זאת מידי הרבנות. לכן אין שום אזכור לרבנות הראשית ולכן החוק מנוסח כך שלבית הדין יש חופש החלטה. ברור שהדברים מכוונים לתת למקילים בגיור את המשוכות. הרב סתיו עצמו התבטא - "יש לשחרר את טבעת החנק החרדית שלפתה את מערך הגיור". הסמכות המוקנית לרב הראשי לחתום על פקודת ההמרה מתפרשת על ידי בג'ץ כסמכות טכנית ואין בכוחו לפסול גיורים- בג'ץ לא יאפשר זאת.
הטענה כי שלוש מאות חמישים רבנים שאינם דייני גיור אינם רשאים להביע דעה הלכתית ולהתנגד לחוק, היא תמוהה לחלוטין. האם הרב סתיו הוא שוחט ומוהל כאשר עונה על שאלות בהלכות מילה ושחיטה?

לסיום הנה סיפור הממחיש את מידת הנזק העלולה להיגרם כתוצאה מחוק זה. לפני שבוע סיימו מרסל הורבץ ומריה קוטובה את התהליך הקשה שנמשך שנים, וקיבלו מעמד של גרי צדק. את הדיון על חוק הגיור הם מכירים היטב. החברים של מרסל הורבץ חושבים שהוא משוגע. ליהדות הגיע לאחר שנים של זהות חצויה בין אב יהודי שאמו ניצולת שואה, ואם שאינה יהודייה, ומצא עצמו נמשך לשורשים היהודיים.עכשיו מקנן חשש בו אמיתי מפני דחייה ממסדית של ההליך שעבר: "אם עולם התורה יטיל ספק בלגיטימציה של בתי הדין, אז הגרים בישראל יהיו בסטטוס של ספק", הוא אומר יבדקו: האם התגיירת לפני התאריך של כניסת חוק הגיור לתוקף - או אחריו? אנשים יגידו: 'בסדר, אז אם עברת את זה, אבל זה לא 'כשר'".

הגוף הרשמי היחיד במדינה, האחראי על יישום ההלכה בחיי היום יום במערכת הממלכתית הוא הרבנות הראשית, אותה צריך לחזק ויש מה לשפר, אולם אסור לנו לחזור לימי הגלות ולההפך לקהילות מגוונות ללא גב ממלכתי וציבורי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן