יעלון: אין לי שפה משותפת עם אנשי שוליים בבית היהודי

הוויכוחים בין חברי הכנסת בקואליציה, שהחלו בשבוע שעבר, כלפיי המדיניות הביטחונית ממשיכים לעורר סערה. שר הביטחון תוקף הבוקר את חברי הבית היהודי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 24/01/16 10:41 יד בשבט התשעו

יעלון: אין לי שפה משותפת עם אנשי שוליים בבית היהודי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

החיכוכים בקואליציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לבין שר החינוך נפתלי בנט והח"כים בבית היהודי, עולים מדרגה ומעוררים סערה. החילוקים נוגעים בעיקר למדיניות הביטחונית של הממשלה, המעדיפה להתמקד ב'מיגון' ופחות ב'התקפה' ו'התיישבות' כפי שאומרים בבית היהודי.

ביום חמישי שעבר נרכשו שני בתים שנועדו למגורים עבור תושבי היישוב היהודי בחברון, ואוכלסו על ידי תושבים. חברי כנסת ושרים בירכו על ההתיישבות, אך יום למחרת, בהוראת שר הביטחון, פונו המבנים על ידי כוחות הביטחון וגררו ביקורות נוקבות. הבוקר (א') נודע כי לפחות אחד מהבתים יאוכלס בשנית, אך עם מגבלות מסויימות.

למרות זאת, הביקורות על שר הביטחון ועל המדיניות הביטחונית שנהוגה בקואליציה, לא נפסקת. בבוקר אמר ח"כ סמוטריץ' כי הוא לא יצביע מחר במליאה יחד עם הקואליציה כאות מחאה וטען כי הפינוי הוא צעד מיותר.

גם חברי כנסת מהליכוד מחו נגד הפינוי, יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין אמר כי צריך לחזק את ההתיישבות ולא לפנות במיידי: ״כאשר מתיישבים פועלים על-פי החוק, הדבר הנכון הוא להמתין עם הפינוי ולבחון את האופציות החוקיות לחיזוק ההתיישבות מתוך דאגה לשלטון החוק. אני קורא לדרג המדיני הממונה על גורמי הביטחון להזדרז ולבדוק את חוקיות הרכישה ולא להלהיט את הרוחות בפינוי מתיישבים. דווקא בימים בהם אויבנו מנסים לפגוע לא רק בגופנו אלא בזכותנו על הארץ נכון להעביר מסר שאנחנו שבנו הביתה״.

שר הקליטה וירושלים, זאב אלקין קרא לשר הביטחון לעצור את הפינוי, כיוון שהבתים נקנו כדין: ״זה זמן להילחם בטרור ולתמוך בחיזוק ההתיישבות ולא להילחם במתיישבים. מי שמדבר בשם החוק והסדר מוזמן קודם כל לטפל באנשי הרשות הפלסטינית ובפעילי שמאל קיצוניים שמוציאים להורג פלסטינים, שמעיזים למכור אדמות או בתים ליהודים!״

שר הביטחון משה יעלון, הגיב לדבריו של סמוטריץ' ואמר כי הוא הורה לפנות את הפולשים למבנים, וכינה אותם כך מכיוון שיש צורך לבדוק את חוזה הרכישה של הבתים "אני בעד ההתיישבות, זה לא סוד, אבל קודם כל בעד שלטון החוק". עוד הוסיף יעלון כי עם ח"כ סמוטריץ ועוד מספר ח"כים מהבית היהודי, שנחשבים לקיצוניים מדי, אין לו 'שפה משותפת'.

בשבוע שעבר חלה מבוכה כאשר שר החינוך ויו"ר הבית היהודי בנט, ביקר את רה"מ נתניהו על כך שלא מנע את החרם שאירגנו נגדו עובדי משרד החוץ. לאחר מכן תקף בחריפות השר בנט את המדיניות הבטחונית שמנהיגים ראש הממשלה ושר הביטחון, שלדעתו נחשבת למיושנת ולא רלוונטית.

גורמים בסביבתם של ראש הממשלה ושר הביטחון תקפו את בנט בחזרה וטענו כי הוא מתנהג כטוקבקיסט פופוליסט שמעתיק מהם את הרעיונות שהוא שומע מהם בישיבות הקבינט. הנאום גרר הדים רבים ועורר וויכוח בין בנט לנתניהו. בבית היהודי הראו הח"כים כי ישנה תמיכה בעמדתו של יו"ר המפלגה נפתלי בנט, אך חלקם סירבו לומר זאת בצורה מפורשת.