ילדי ישראל ילמדו השבוע על עליות יהודי עדות המזרח

מיישמים את מסקנות ועדת ביטון: השבוע ילמדו ילדי ישראל על העליות השונות של יהודי ארצות המזרח. השר בנט: "נתקן עוול היסטורי. נספר את סיפורם המופלא של העולים מארצות המזרח וספרד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/11/16 14:22 ו בחשון התשעז

ילדי ישראל ילמדו השבוע על עליות יהודי עדות המזרח
דוברות משרד החינוך, צילום: דוברות משרד החינוך

"שבוע העליות", כך נקרא שבוע הלימודים הקרוב במערכת החינוך, במהלכו ילמדו ילדי ישראל על עליות יהודי המזרח, עליות שנזנחו וכמעט שלא נלמדו בבתי הספר.

במגרת יישומן של מסקנות 'ועדת ביטון', יעסקו השבוע, צוותי ההוראה והתלמידים, בסיפורי העליות בכללותן, ובמאפיינים הייחודיים של כל עלייה בנפרד. במשרד החינוך מדגישים כי אמנם מקורו של הרעיון, בהחלטת הממשלה בנושא "הדרך החדשה" שעוסקת בקהילת יוצאי אתיופיה, אך בהשראת 'ועדת ביטון- להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך', החליט שר החינוך להרחיב את הלמידה לכלל העליות, לרבות אלה מעיראק, מרוקו, אלג'יר, תימן, איראן, טוניסיה, מצרים, לוב ועוד.

השר בנט עצמו, סיפר על ההרגשה האישית שלו ביחס ליוזמת משרדו: "גדלתי בבית עם הורים שעלו מארה״ב. אני זוכר היטב את קשיי הקליטה של הוריי, השפה, השוני התרבותי, תחושת הרצון להרגיש בבית, להיות ״אחד משלנו״. לדבריו, היוזמה נולדה, בין היתר, מהעובדה ש-"מדינת ישראל תמיד ידעה לקלוט עלייה, אך לא תמיד ידעה לקלוט את העולים. בקרב העליות הגדולות של שנות החמישים מארצות המזרח, צפון אפריקה וספרד ישנם פצעים פתוחים שטרם הגלידו, כך גם ביחס לעולים מאתיופיה ורוסיה". בנט הוסיף כי "בעקבות דו״ח ביטון החלטתי כי טוב מאוחר מלעולם לא, ובאמצעות החינוך נעשה תיקון עוול היסטורי. נספר את סיפורם המופלא של העולים מארצות ערב, המזרח וספרד בשנותיה הראשונות של המדינה. נספר ונעלה על נס את חלקם המרכזי בסיפור הציוני. לרגע אחד, למעלה משישים שנה אחרי, נביט לעולים בעיניים ונחבק אותם היום, חיבוק שהיה חסר אז".

בנוסף, לקראת שבוע העליות משרד החינוך הנגיש למוסדות החינוך חומרי למידה הכוללים מערכי שיעור במגוון תחומי הדעת, בהם: היסטוריה, אזרחות, מולדת, גאוגרפיה, תנ"ך ומקצועות האמנות השונים. חומרי הלמידה נועדו לסייע למוסדות החינוך לתכנן את הפעילויות ואת המהלך הלימודי בשבוע העליות.