יו"ר האופוזיציה, לקול קריאות בוז: "מפעל ההתנחלויות מסכן את המדינה"

נקודה על האומץ: למרות קריאות מחאה מהקהל, יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג הציג את תוכניתו המדינית ה"הפוכה משל בנט": הקפאת בנייה מחוץ לגושים, פיתוח כלכלי פלשתיני, ישראל תכיר במדינה הפלשתינית כחלק מפרטנר להסדר הקבע אחרי עשר שנות ניסיון

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/17 13:19 יז בשבט התשעז

יו"ר האופוזיציה, לקול קריאות בוז: "מפעל ההתנחלויות מסכן את המדינה"
ששון תירם, צילום: ששון תירם

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג הציג את תוכניתו המדינית בכנס 'בשבע' שמתקיים בימים אלה.

"אין מחלוקת על זכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל. הדגיש הרצוג לפני ה'אבל', "אין מחלוקת על ירושלים כבירתה הנצחית של ארץ ישראל. אבל... "מפעל ההתנחלות גדל מדי והוא עלול לסכן את מדינת הלאום של עם ישראל". אמר הרצוג לקול קריאות בוז מהקהל.

הרצוג קרא להתוות תכנית בשלבים לפיתרון שתי המדינות. מתנגד בתוקף לחוק ההסדרה ולסיפוח. "הפוך. נפתלי. הפוך". אומר הרצוג באומץ רב למרות המחאות מהקהל.

"אנחנו, השמאל, רוצים לחזק את גושי ההתיישבות אבל חלקים מסוימים בימין בישראל רוטטים מהתרגשות לנוכח ההזדמנות לספח. לחסל סופית את חזון שתי המדינות. דבריו של בנט ובכירים בליכוד מצביעים על כך במפורש. הם רוצים להתנפל, להסתער ולחסל כל אופציה להיפרדות ולשלום. אויבינו מבקשים לפרק את המדינה היהודית. התפיסה שמוביל בנט וחבריו עושה זאת גם כן. החזון של מדינה אחת לשני עמים שהיא זו שדוחפים אליה בנט ובכירי הליכוד משרתת את המטרה ששואפים אליה אויבי ישראל. אובדן זהות מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודית".

הרצוג התייחס לנסיעתו של ראש הממשלה, נתניהו לוושינגטון לפגישת עבודה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואמר: "לכן על ראש הממשלה נתניהו עם המראתו בשעה זו, וברכת הצלחת הדרך מטעמי שלוחה אליו, להחליט אם הוא ממשיך להיגרר אחר נפתלי בנט והימין הקיצוני שששים לספח אל מדינת ישראל מיליוני פלסטינים או שהוא פועל במנהיגות ובאחריות ובפגישתו עם נשיא ארה"ב הוא חוזר על המחויבות של ישראל לפתרון שתי המדינות. פתרון שיבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עם רוב יהודי. האינטרס הלאומי העליון של מדינת ישראל".

"אני רוחש כבוד רב לתנועת הימין בישראל, בוודאי לקהל שנמצא כאן", אמר הרצוג והוסיף, "אך המחלוקת היא לא על ימין או שמאל, אלא היא על עתיד המדינה.

הרצוג ציטט את בן גוריון שאמר: "צה"ל יכול לכבוש את כל השטח בין הירדן לים אבל איזו מדינה תהיה לנו? בהנחה שיש בחירות תהיה לנו כנסת עם רוב ערבי. כשעמדה שאלת שלמות הארץ בלי מדינה יהודית, או מדינה יהודית בלי שלמות הארץ - בחרנו במדינה יהודית בלי שלמות הארץ״.

"הערבים טעו ב-47. הם רצו הכל וקיבלו כלום. אסור לנו - היהודים לחזור על הטעות הזו. אסור לנו להצביע בכיוון ההפוך - בעד מדינה אחת לשני העמים. מי שרוצה את הכל עלול לאבד את כל מה שהשגנו!

כאמור, הרצוג הציג את תוכנית עשר הנקודות שהיא "הפוכה משל בנט" לדבריו.

אלו הן עשר הנקודות:

  1. לפעול לאשרור מחודש של מחויבות הצדדים עצמם והקהילייה הבינלאומית ליעד הסופי של שתי המדינות, החיות זו לצד לזו בביטחון ובשלום.
  2. על הצדדים לקבוע תקופה של עשר שנים, שבמהלכן ייקבע כל השטח ממערב לירדן כאיזור ללא אלימות לכל סוגיה. יוסכם על אכיפה משותפת ועל ענישה חסרת פשרות כנגד כל סוג של טרור והסתה. מועצת הביטחון תקבל החלטה אודותיה ותפקח במישרין על יישומה.
  3. בתקופה זו ינועו הצדדים לעבר מימוש חזון שתי המדינות. ישראל תמשיך להתקדם בתהליכי ההיפרדות מן הפלסטינים על ידי השלמת הגדר שתגן על ירושלים והגושים, הקמת חיץ בין ירושלים לכפרים הפלסטינים בעוטף ירושלים וכן - על ידי העברת סמכויות נוספות לפלסטינים בשטח, כולל העברת סמכויות אזרחיות לפלסטינים בחלקים משטח C ובין היתר כדי לאפשר פיתוח אורבני פלסטיני בצמודי הגדר לערים הפלסטיניות הגדולות. בדיוק הפוך למה שתובע נפתלי בנט!
  4. ישראל גם תקפיא בניה מחוץ לגושי ההתיישבות ותימנע מכל פעולה שתשנה את המציאות בשטח באזורים אלה, למעט לצרכי בטחון כדי לאפשר את הגשמת חזון שתי המדינות.
  5. במקביל יואץ בתקופת עשר השנים הפיתוח הכלכלי הפלסטיני בצורה דרמטית, בין היתר בכלים אזוריים ובינלאומיים, כולל פיתוח אורבני, שיקום מחנות הפליטים ופיתוח כלכלה ותעשייה וצמיחה בת קיימא.
  6. הפלסטינים מצידם יפעלו כאמור למניעת כל טרור והסתה. כמו כן, יפעלו לגיבוש הסכמה פנים פלסטינית לאומית רחבה שתכלול את איו"ש ועזה תחת ריבונות אחת. במידה ויעשו כך יהיו רשאים להכריז על מדינה פלסטינית בגבולות זמניים, תוך שיהיה ברור כי גבולותיה הסופיים יקבעו רק בהסכם. ישראל תשקול בחיוב להכיר במדינה הפלסטינית כאמור ותודיע כי היא רואה בה פרטנר למימוש הסדר קבע סופי.
  7. צה"ל ימשיך לפעול בכל מרחב איו"ש עד לגבול נהר הירדן וסביב רצועת עזה. שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות הפלסטינית ומנגנוניה יימשך ואף ביתר שאת.
  8. הצדדים יפעלו לשיקום עזה ובכלל זה להקמת נמל עמוק מים בכפוף לסידורי בטחון קפדניים, פירוז מלא וחיסול המנהרות.
  9. בחלוף עשר השנים ובהנחה שיהיו אלו שנים שבהן האזור יהיה ללא אלימות ייפתח המשא ומתן הישיר בין הצדדים. ללא תנאים מוקדמים כשווים מול שווים, ברצינות ובנחישות, בתנועה להסכם שלום מלא וסופי ליישוב כל הסוגיות שיישארו שנויות במחלוקת ובכללן קביעת גבולות הקבע, סוגיות הליבה וקץ התביעות והסכסוך.
  10. כחלק מהתשתית האזורית שתשמש את הצדדים, ישראל תיזום הקמת מוסדות מזרח תיכוניים משותפים, שיפעלו לפיתוח אזורי ושיתופי פעולה בתחומים שונים ובהם הביטחון, הכלכלה, המים, מעבר סחורות, עובדים ועוד ותציע כי ירושלים תהיה המרכז של הקהילה האזורית הזו

לסיום, והחשוב מכל - תימנע הזליגה לעבר סיפוח, לעבר גיהינום בוסניה וסוריה. תשמר הפרדיגמה של שתי המדינות והתהליך בין העמים יהפוך לאמיתי יותר. ההיפרדות תתקדם, הכלכלה הפלסטינית תתקדם, התשתית האזורית תתפתח ועקרונות יוזמת השלום ילבשו עור וגידים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן