יו"ר אמונה מאיימת: אם המדינה רוצה שהמעונות יפתחו שימגנו אותם

שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים מאיימת ליאורה מינקה כי המעונות לא יפתחו אם לא ימוגנו. "אם המדינה רוצה שהמעונות יפתחו - חובה עליה לפעול למיגון מתאים ובהיקף המספק הגנה לילדים ואנשי הצוות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/08/14 10:50 כו באב התשעד

יו"ר אמונה מאיימת: אם המדינה רוצה שהמעונות יפתחו שימגנו אותם
Lars Plougmann-cc-by-sa, צילום: Lars Plougmann-cc-by-sa

האם מעונות 'אמונה' לא יפתחו בתחילת שנת הלימודים בעוד כשבוע וחצי? בעקבות התמשכות מבצע 'צוק איתן' והשלכותיו על העורף קוראת תנועת 'אמונה', המפעילה מאות מעונות ילדים ומוסדות חינוך ברחבי הארץ, לממשלה לטפל בדחיפות בנושא מיגון המעונות ומאיימים כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה.

רובם המכריע של מעונות אמונה, כשאר מבני המעונות של הארגונים הגדולים אשר מפעילים מעונות יום, נבנו על ידי המדינה והרשויות המקומיות לפני שנים רבות ובהתאם לתקנים ישנים, ואינם ממוגנים כיאות. לדברי ליאורה מינקה, יו"ר 'אמונה, ברוב המעונות של התנועה אין ממ"דים המספיקים לכל ילדי המעון. בנוסף, לאורך ימי מבצע צוק איתן נתקלו ב'אמונה' בקשיים לגייס את הצוות הקבוע של המעונות ואף להגדילו, בשל הצורך בתוספת מטפלות לצרכי הרגעת הילדים והעברתם למרחבים ממוגנים (במידה ויש כאלה).

הקשיים נבעו גם מחוסר התאמה בין מקום המגורים של המטפלות לבין מקום העבודה שלהן, בכל הנוגע להנחיות לפתיחת וסגירת מוסדות. כך, מטפלת שאין לילדיה סידור הולם, נדרשת להגיע למעון הפתוח בו היא עובדת, וכן מבעיות בנושא נגישות, הסעות ועוד.

בהתייחס להוראות ההתנהגות לעורף, ב'אמונה' מצביעים על כך שלעיתים קיימות הנחיות סותרות בין פיקוד העורף לבין הרשויות, לגבי פתיחה וסגירת מוסדות. חלק מההנחיות לא הובהרו מספיק וב"אמונה" מדגישים את הצורך של פיקוד העורף או הרגולטור (משרד הכלכלה) לתת הגדרה של מספר הילדים המורשים לשהות בכל מעון ומעון באופן פרטני.

כמו כן, אומרים בתנועה, כי הנחיות פקע"ר אינן מתאימות לילדים בגיל המעון. כך, תינוקות שאינם הולכים לא יכולים לרוץ למרחב מוגן כמובן.

ב'אמונה' מבהירים כי מפעילי המעונות (ובכללם אמונה, ויצ"ו ונעמ"ת) לא יכולים לקחת על עצמם את מיגון המעונות. לדברי מינקה, "אם המדינה רוצה שהמעונות יפתחו - חובה עליה לפעול למיגון מתאים ובהיקף המספק הגנה לכל הילדים ואנשי הצוות במעונות ובמוסדות החינוך".

עוד טוענים ב'אמונה' כי אין זה סביר שהרגולטור יקבע את סדר העדיפות בקבלת ילדים למעון בכלל ואילו כשצריך לתעדף קבלת ילדים למעון הפתוח בחלקו, ההחלטה מתקבלת ע"פ המקצועות החיוניים של ההורים, כאשר המפעיל הוא זה שעומד איתם בקשר . על משרד הכלכלה לתעדף את סדר הקבלה ולעמוד בקשר ישיר מול ההורים לגבי ההחלטה.

בתנועה קוראים למשרד הכלכלה להגדיר תקן מיוחד ליחס מטפלת-ילדים בעת חרום, ולהודיע כיצד ימומנו עלויות ההגדרה הזו.

לדברי ליאורה מינקה: "אנחנו רוצים להפעיל את המעונות בשגרה כמו גם בחירום, ולתרום בכך את חלקנו לרציפות עולם העבודה והחוסן הלאומי. אך אי הוודאות האמורה, בצירוף הנזקים הכלכליים המושתים עלינו כמלכ"רים, הם בלתי סבירים ומונעים פתיחה תקינה של שנת הלימודים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן