יו"ר "אדי" מאשים: הרבנים רוצים שדתיים יתרמו רק לדתיים

יו"ר עמותת "אדי" לתרומת איברים חושף בשיחה עם כיפה כי אנשי עמותת "בלבבי" הכשילו בכוונה את המשא ומתן עם "אדי", על מנת לגרוף הון פוליטי וציבורי

חדשות כיפה אורי פולק 27/07/11 15:54 כה בתמוז התשעא

יו"ר "אדי" מאשים: הרבנים רוצים שדתיים יתרמו רק לדתיים

"הרבנים והגורמים העומדים מאחורי עמותת "בלבבי" מנסים להקים מאגר סקטוריאלי של תרומת איברים, במסגרתו דתיים יתרמו את איבריהם לדתיים אחרים, על מנת לגרוף הון פוליטי וציבורי. לא נשמע דבר כזה בישראל, ואין סיכוי שהחוק יאפשר זאת" - כך אומר היום (ד') לכיפה גד בן-דרור, יו"ר עמותת "אדי" לתרומת איברים, בהתייחס לארגון "בלבבי" שביקש להקים מועדון חברים דתי-לאומי לתרומת איברים.

כפי שדווח בכיפה, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ויו"ר ארגון "ישפה", חיים פלק, הקימו בחודשים האחרונים את ארגון "בלבבי", שיועד להיות מועדון חברים דתי-לאומי לתרומת איברים, במקביל לכרטיס "אדי". הרעיון זכה להסכמתם של רבני בכירים בציונות הדתית, אשר קבעו כי רגע המוות יוגדר בנקודה בה המוח מפסיק לפעול. ההנחה היא כי היות ומדובר במאגר פנימי שינוהל בפיקוח רבני צמוד, יותר ויותר דתיים ומסורתיים יסכימו לחתום על הצטרפות למאגר.

בשבוע שעבר פסלה ועדת הכנסת ברוב מוחלט את הצעתו של ח"כ עתניאל שנלר לשינוי בחוק תרומת האיברים בישראל ולהקמתו של מאגר תורמי איברים דתיים, המבוסס על כך שניתן יהיה להתנות את התרומה באישור רב או ועדת רבנים. בכך, כשלה באופן זמני יוזמת "בלבבי".

בן-דרור חושף בשיחה עם כיפה כי קודם להקמת "בלבבי" נערכו פגישות בין אנשי עמותת "אדי" לבין הרבנים המלווים את הקמת הארגון החדש, במסגרתו נעתרו "אדי" לכל דרישות הרבנים, על מנת שישתלבו בתוך העמותה ולא יפתחו ארגון נפרד. "הרבנים טענו כי צריך להסיר את המילה "מוות" מהכרטיס, כי זה חשש לעין הרע. הסכמנו לזה, מפני שגם אנחנו כחילונים לא רוצים עין הרע. הם רצו להדפיס ברכה על הכרטיס - והסכמנו לכך, מפני שגם אנו זקוקים לברכות. כללו של דבר, ביקשנו לכבד את כל הדרישות שלהם, אך הם לא הסכימו לשתף פעולה", אומר בן-דרור.

לדבריו, העיקרון האמיתי העומד מאחורי הקמת "בלבבי" הוא הניסיון ליצור מועדון חברים דתי-לאומי, כדי שאלו יתרמו לאלו, במנותק מהחברה הישראלית. "יש כאן ניסיון להפוך דבר מבורך וקדוש כמו תרומת איברים, לעניין פוליטי, ליצירת הון חברתי", מאשים בן-דרור, "עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי להשאיר אותם איתנו, לאחד כוחות ולהגדיל את השורות בעמותה המרכזית בישראל של תרומת איברים. היינו מוכנים להילחם עם ההסתדרות הרפואית על מנת לאפשר את כל דרישות הרבנים. בכל זאת, הם לא היו מוכנים להתפשר בשום אופן".

בן-דרור מסביר כי "חוק המוות המוחי" שעבר בכנסת בשנת 2008 ונכנס לתוקפו בשנת 2009, סימן את קו המחלוקת הראשון בין אנשי "אדי", לבין הרבנים. "לפני שהחוק התקבל ערכנו פגישות רבות עם רבני המגזר הדתי לאומי ועם הרבנים החרדיים. ח"כ עתניאל שנלר הוביל את כל המהלכים האלה. נעתרנו לכל הדרישות שהרבנים הציגו, על מנת להעביר את החוק ולהתאים אותו ככל האפשר לעמדה ההלכתית. זו הייתה מלחמת עולם עם ההסתדרות הרפואית, הכל כדי לרצות את הרבנים, שהתחייבו כי יקראו לתלמידיהם לחתום על "אדי" ולתרום איברים בפיקוח רבני. החוק עבר בשלום ונכנס לתוקפו, אך עד היום, הרבנים נאלמו ולא כיבדו את ההתחייבות שלהם", מציין בן-דרור.

"שיא החוצפה בפרשת "בלבבי" הוא הדופי שמטילים הרבנים ברופאים ואפילו בבני המשפחות של התורמים. על פי הכרטיס החדש שלהם, הרב הוא שיפסוק אם וכאשר לתרום את איבריו של התורם. לא בני משפחתו. זה נגד החוק, נגד ההיגיון ונגד השכל הישר. איפה נשמע כדבר הזה?", תוהה בן-דרור. הוא הביע תמיהה על התנהלות אנשי "בלבבי", "שעושה רושם שהם סבורים כי תורמי איברים מגיעים לבתי חולים בליווי שמירה, כדי לוודא שלא גונבים מהם שום דבר. איפה האמון ברופאים, שעוסקים בהצלת חיים?".