יועהמ"ש אמונה: העברת בתי הדין למשרד הדתות צעד מסוכן אחורה

היועצת המשפטית של אמונה, עו"ד ציפורת שימל, מפרטת את החששות לפגיעה בנשים כתוצאה מההסכם הקואליציוני עם ש"ס ויהדות התורה בכל הנוגע לבתי הדין ומינוי דיינים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/05/15 12:49 טז באייר התשעה

יועהמ"ש אמונה: העברת בתי הדין למשרד הדתות צעד מסוכן אחורה
דוברות אמונה, צילום: דוברות אמונה

ההסכם הקואליציוני של הליכוד עם תנועת ש"ס ממשיך להסעיר גופים בציונות הדתית שמביטים בסעיפים השונים של ההסכם וחוששים שצעדים עליהם עמלו בשנים האחרונות ילכו לטמיון. אחד הסעיפים המשמעותיים בהסכם הוא העברת בתי הדין מסמכות משרד המשפטים לידי משרד הדתות.

"אנחנו רואים בהעברה הזו של בתי הדין לידי משרד הדתות נזק לציבור הציוני דתי כולו ובפרט לציבור הנשים שאנו חוששים שייפגע עמוקות מהמהלך", אומרת ל'כיפה' עו"ד ציפורת שימל, יועצת משפטית לחקיקה של תנועת אמונה.

לדבריה ב'אמונה' רואים בבתי הדין מערכת ממלכתית כחלק ממערכת בתי המשפט וסבורים שהמקום הטבעי והנכון של בתי הדין הוא תחת משרד המשפטים יחד עם כלל מערכות המשפט. הן מבחינת הפיקוח והבקרה של משרד המשפטים על בתי הדין שמשרד הדתות לא יכול להשתוות אליו והן מבחינת ימי העיון וההשתלמויות שמקבלים היום הדיינים תחת משרד המשפטים ויש חשש שייפסקו לאחר המעבר המתוכנן.

"העברת בתי הדין למשרד המשפטים היה צעד אליו הגענו לאחר שנים רבות של פעילות וההעברה למשרד הדתות היא צעד מסוכן אחורה", מזהירה שימל ומוסיפה שנושא הנשים בבתי הדין הוא רגיש במיוחד והדרישה הנוספת בהסכם עם המפלגות החרדיות של הכנסת נציגים נוספים מטעמם לוועדה למינוי דיינים תפגע בייצוג הנשים בוועדה ותגרע את כוחן באופן משמעותי, "גם ככה נשים צריכות להתמודד עם מערכת של גברים, הדיינים שיושבים בבתי הדין והלך החשיבה שלהם ביחס לנשים וביחס למציאת פתרונות אפשריים לנשים עגונות הוא לב ליבו של העניין בבתי הדין הרבנים" טוענת שימל ומסבירה כי ישנם פתרונות הלכתיים והדיינים מכירים אותם אך צריך דיינים שיהיו מוכנים להשתמש בהם. "המגמה בוועדה היא לחבל במינוי הדיינים שמתאימים והמטרה היא באופן כללי לקחת את בתי הדין הרבניים אחורה להגדרה המצומצמת של שירותי הדת בישראל", מתריעה שימל.

באמונה מצביעים על כך שכתוצאה מהחלשת בתי הדין הרבניים יפגעו בעיקר הנשים שהן לפחות 50% מציבור המתדיינים בבתי הדין, "צריך שקולן של הנשים ישמע ואנחנו נעשה ונפעל ככל יכולותינו כדי לצמצם את הנזק שעתיד להיגרם", מבטיחה שימל.

היא התייחסה גם למחסור בדיינים בבית הדין הרבני שמשפיע מאד על יכולת העבודה של בתי הדין, "הוועדה הייתה אמורה לשבת ולקבל החלטות ביום שבו נפלה הממשלה אך לצערנו הרב זה לא קרה ונוצרה מצוקה חמורה. אנו רואים את זה בדאגה רבה מה יקרה אם מינוי הדיינים ייפול לידי המפלגות החרדיות וש"ס", אומרת שימל ומזכירה שש"ס התנגדו לייצוג נשים בוועדה מה שאילץ את 'אמונה' להגיש בג"ץ בנושא.