יום העגונה: מסורבות גט מחו ברחבת המשביר הישן בירושלים

תענית אסתר הוכרזה גם כיום העגונה בישראל ועשרות נשים מסורבות גט קיימו עצרת ברחבת המשביר הישן בירושלים תחת הכותרת 'די להפקרות של נשים מסורבות גט'

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/03/14 15:11 יא באדר ב'

יום העגונה: מסורבות גט מחו ברחבת המשביר הישן בירושלים
מבוי סתום, צילום: מבוי סתום

היום (ה'), יום תענית אסתר, מציינות נשים מסורבות גט ועגונות את 'יום העגונה' ברחבי הארץ. ברחבת המשביר הישן בירושלים קיימו עשרות נשים, יחד עם ארגון 'מבוי סתום', עצרת תחת הכותרת 'די לסחתנות בדרך אל הגט". ו"די להפקרות של נשים מסורבות גט".

אחת הנשים מהעצרת סיפרה כי "בעלי עזב לחו"ל שנה אחרי החתונה והשאיר אותי לבד עם ילדה בת שנה, שמאז הוא לא ראה ולא שילם מזונות עבורה. הוא נשוי אזרחית לאישה אחרת איתה הביא ומגדל ילד, ובינתיים אני נשארתי פה עגונה וכלואה ב'נישואים' שלנו. בשביל לקבל את הגט שלי ולקבל את החופש שלי אני מוכנה לוותר על מזונות לילדה שלי ולי, ולמעשה לקנות את את החופש שלי, אך הוא כל פעם מתחרט ומחזיק אותי כלואה בלי שום סיבה".

(צילום: מבוי סתום)

בתוך כך, לקראת יום העגונות השנתי, ארגון רבני ”בית הלל“ משיק מיזם שמטרתו שינוי התודעה הציבורית והרבנית ביחס לפתרונות לעגינות ולסרבנות גט

רוב הציבור הישראלי סבור כי ההנהגה הרבנית לא עושה מספיק כדי לסייע לעגונות. מהסקר הגדול שנערך על ידי ארגון הרבנים ”בית הלל“ עולה כי ביחס לשאלה ”האם נשים עגונות מקבלות יחס הוגן בבית הדין הרבני“ ענו בחיוב רק 3.9% מקרב הציבור החילוני,7.5% מקרב הציבור הדתי-מודרני, 9.6% מקרב הציבור המסורתי, 18.2% מקרב הציבור הדתי ו 41.1% מקרב הציבור החרדי לאומי.

עוד עולה כי באופן חוצה מגזרים, כ- 70% מהציבור סבור כי הטיפול בבעיות הנשים העגונות הינו נושא חשוב ביותר. הנתונים מצביעים על פער רב בין חשיבות הנושא בעיני הציבור לבין האופן שבו הוא מטופל.

לאור הנתונים ולקראת יום העגונות השנתי אשר יצויין היום (ה‘), משיק ארגון רבני ”בית הלל“ מיזם אשר מטרתו שינוי תודעת הציבור ותודעת המחנכים והרבנים, ביחס לפתרונות לעגינות ולסרבנות גט. המיזם כולל בין השאר פעולות חינוך להבנת הבעיה ולאפשרויות הפתרון, פרסום והפצת פתרונות הלכתיים פרקטיים ואפקטיביים דוגמת הסכמי קדם נישואין והנגשתם לקהל הרחב.

(צילום: מבוי סתום)

”בית הלל“ הינו הארגון הרבני הראשון בארץ שתמך בהסכמי קדם נישואין. לפני שנה, בתמיכתם של ראש ישיבת ”הר עציון“ הרב אהרן ליכטנשטיין וראש ישיבת מעלה אדומים, הרב נחום רבינוביץ, יצא הארגון בפניה לציבור ולרבנים להתחתן ולחתן עם הסכם קדם נישואין.

בארגון הביעו תקווה לאימוץ נרחב של ההסכם למניעת סרבנות גט הן על ידי רבנים מחתנים, והן על ידי הציבור. ”אנו מברכים על כך שארגון צהר המחתן רבים מקרב העם, הודיע לאחרונה על תמיכה בהסכמי קדם נישואין וכן הרבנות הראשית עושה צעדים להכיר בנושא. זהו צעד חשוב ביותר בדרך לשיפור מצבן של הנשים העגונות“, נמסר מהארגון.

הרבנית ירדנה קופ יוסף, מובילת המיזם מטעם ארגון רבני ”בית הלל“, אמרה כי ”אימוץ הנושא על ידי ארגון רבנים ורבניות הוא בעל חשיבות היסטורית. זאת בעיה שאינה ’בעיית נשים‘ אלא בעיה של כולנו, גם גברים - ומכל המגזרים“.

”עלינו לשלב ידיים לפתרון בעיית העגונות. קל מדי להאשים את בתי הדין, האחריות על כולנו - רבני קהילות והציבור הרחב, לעשות כל שבידינו להשתמש ולקדם פתרונות מנע לבעיית העגונות. יחד עם זאת, נמשיך בדרישה מבתי הדין לראות את בעיית מסורבות הגט בתקופתנו, באותה החומרה בה ראו רבנים בכל הדורות את העגונות אשר בעליהן נעדרו, ולהפוך כל אבן אפשרית על מנת למצוא את תקנתן“.

(צילום: מבוי סתום)





👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן