יוזמה ברשת: צום ביום הזיכרון לשואה

יוזמה חדשה ברשת קוראת לגולשים לצום ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. הרבנים לא מתלהבים מהיוזמה דווקא בחודש ניסן והמארגנים טוענים בתגובה: "צום עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי לא תפס"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/05/16 16:42 כג בניסן התשעו

יוזמה ברשת: צום ביום הזיכרון לשואה
shutterstock, צילום: shutterstock

יוזמה חדשה ברשת האינטרנט קוראת לציבור הישראלי להצטרף לצום זיכרון, כאות הזדהות עם ניצולי השואה ועם סבלם.

בעמוד הפייסבוק של היוזמה נכתב כי מדובר ביוזמה שאמורה לקרב את הצעירים, שייתכן ומרגישים מרוחקים מהטקסיות והממלכתיות הרשמית שבו, לזיכרון השואה: "נפטר ניצול השואה האחרון - זו תהיה הכותרת בכל העיתונים באחד הימים בעשור הקרוב. לא יהיו עוד אנשי עדות, הנסיעות לפולין ילכו ויתמעטו, והקשר שלנו כיהודים לשואה הגדולה שעברה על עמנו תלך ותתפוגג. מה עושים? איך מוודאים שזיכרון זה לא ישכח?בכדי לזכור ולא לשכוח, החלטנו פשוט לצום ביום השואה. צום, הדרך הכל כך יהודית לזכור".

עוד נכתב על היוזמה כי הצום, אמור לעורר הזדהות עם הכאב והרעב שחשו הניצולים. היוזמים קוראים לציבור לצום לכל פרק זמן שיראה כאפשרי, גם אם רק למספר שעות בלבד: "צום אשר יתן לאנשי העדות האחרונים החיים בתוכנו, בטחון נוסף שנזכור גם כשהם כבר לא יהיו כאן, ויעלו אל גנזי מרומים לפגוש את היקרים שלא הצליחו להימלט מהתופת. הצום, המקום בו אנו מונעים מעצמנו את כל מנעמי העולם בו אנו חיים היום בכדי לזכור שלא הכל טריויאלי, ושזה לא ברור מאליו שיש לנו קורת גג, פת לחם ומעט מים".

אסף בנר, שעומד מאחורי היוזמה, סיפר ל'כיפה' כי הוא מקיים יחד עם חבריו מסורת של צום ביום הזיכרון מספר שנים, והשנה הקבוצה החליטה להרחיב את הרעיון ולשתף אותו בפייסבוק: "הרעיון הוא שבעם היהודי אנחנו יודעים לזכור טוב, אבל יש המון דברים שנעלמו במשך השנים. השואה, שהיא האירוע אולי הכי דרמטי שקרה לנו מאז שגורשנו מהארץ לאחר חורבן בית שני, יש סיכוי שגורלה להישכח יהיה דומה ולכן אני ועוד כמה חברים צמים ביום השואה".

הרב רונן נויבריט, מארגון 'בית הלל' אמר ל'כיפה' כי אין לצום במסגרת היוזמה, מכיוון ובחודש ניסן לא חלים דיני אבלות: "השולחן ערוך פסק שאין מתענין תענית ציבור בחודש ניסן. יוצא מזה שלא נכון לקבוע תענית ביום השואה. הרבנות הראשית תיקנה שצום עשרה בטבת יוקדש גם לקורבנות השואה, וראוי לכוון את הצום לזכר השואה לתאריך זה".

הרב חיים נבון טען כי ניתן לצום גם בט' באב לזכר קורבנות השואה :"בעייתי מבחינה הלכתית לצום בחודש ניסן. בכלל, לא חסרים לנו צומות. נדמה לי שעדיף לצרף את זיכרון השואה לזכרם של שאר האסונות שאנו מציינים בט' באב".

בנר אמר בתגובה להתנגדות הרבנים ליוזמה כי "זה נכון שבחודש ניסן לא אמורים לצום, אבל מצד שני, זה היום הממלכתי והמשמעותי לזיכרון השואה. י' בטבת ממש לא תפס ולכן לדעתנו זה כן מתאים. אנחנו פחות מתעסקים בהלכה. בנוגע לרבנים, אני חושב שאם יש בעיה הלכתית הם צריכים למצוא אלטרנטיבה משמעותית, כי כרגע אין".