יהודי אירופה וארה"ב חוגגים חנוכה בצל אירועי הטרור

בשבועות האחרונים, פיגועי טרור קשים מתרחשים בערים שונות בעולם. במערכת 'כיפה' שוחחו עם השליחים הישראליים בגלות, שמספרים על חגיגות חנוכה בצל האיום הבטחוני

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/12/15 16:11 כד בכסלו התשעו

יהודי אירופה וארה"ב חוגגים חנוכה בצל אירועי הטרור
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני כשלושה שבועות נרצחו 130 בני אדם במתקפת טרור משולבת בפריז ואירופה נכנסה לכוננות. ברחבי העיר בריסל תוגברה האבטחה ברחובות לאחר שהתעורר חשד למפגע בעיר. כך גם בגרמניה, שעצרה משחק כדורגל חשוב מחשש לפצצה שהוטמנה במקום.

אמש התרחש פיגוע דקירה ברכבת התחתית של לונדון, כאשר מחבל חמוש בסכין תקף עוברי אורח ופצע שלושה בני אדם, תוך שהוא צועק אמירות תמיכה בסוריה,באירוע הטרור הראשון על אדמת לונדון מאז מאי 2013, אז נרצח החייל לי ריגבי על ידי חברי ארגון אסלאם קיצוני. ידה הארוכה של דעא"ש והאסלם הקיצוני הגיעה גם לארה"ב, שם ביצע זוג המשוייך לארגון המדינה האסלמית, פיגוע ירי קטלני במדינת קליפורניה, בו נגבו חייהם של 14 בני אדם.

בקהילות היהודיות בחו"ל מספרים ל'כיפה' כי ישנו חשש ואבטחה מוגברת, בעקבות האירועים האחרונים אך אין ביטולים או צמצום בחגיגות החנוכה. אליעזר נוי, אחראי על שליחי 'תורה מציון' במינכן שבגרמניה, מספר כי רמת החרדה עלתה בניגוד לשנים קודמות: "השאלה הראשונה של הורים לרוב היא 'האם יש אבטחה לאירוע?'. אבל מאבטחים זה לא דבר חדש, כי תמיד יש לנו אבטחה באירועים. לדוגמא, עכשיו קיימנו אירוע של 70 ילדים ודאגנו שיהיה מאבטח חמוש ומשטרה".

ליאורה טוויטו, שליחת בני עקיבא באנטרוופן בבלגיה, מספרת כי רמת הלחץ והכוננות שהייתה לאחר המתקפה בפריז ירדה בימים האחרונים בדרגה אחת ואנשים נראים יותר רגועים אבל, "יש עדיין חיילים ושוטרים שמסתובבים ברחובות ועובדים בשיתוף פעולה" היא מציינת.

אליעזר נוי מספר כי הוא אינו חושש להציב את החנוכייה בחלון. "אני מדליק חנוכייה בצד שפונה לרחוב הכי מרכזי במינכן ואני לא פוחד מזה", מספר נוי ומוסיף, "אבל בהחלט מרגישים שיש שינוי באווירה, לפחות אצל חברי הקהילה. כי מבחינת כוחות הביטחון תמיד היו ערוכים לתרחישים לא טובים, עכשיו גם אנשים מקהילה היהודית לחוצים".

טוויטו, שאחראית יחד עם שליחה נוספת, אודיה קיטל, על קהילה של 15,00 יהודים בבלגיה, מעידה כי יש חנוכייה גדולה בכיכר לקראת ההדלקה הערב :"יש המון אירועי חנוכה, מרוב אירועים היה קשה למצוא תאריך לאירוע של בני עקיבא. למרות שאנחנו ברמת כוננות גבוהה, הכל מתקיים כרגיל". למרות זאת, מספרת טוויטו, "יש לנו הורים שמפחדים לשלוח את הילדים עם כיפה לסניף של בני עקיבא. ועכשיו לקראת מחנה החורף היו כמה הורים שאמרו לנו שהם לא רוצים לשלוח את הילדים שלהם, כי המחנה יתקיים בצרפת וזה מלחיץ אותם".

נוי מחזק את דבריה של טוויטו ואומר כי הלחץ מתבטא היטב אצל ההורים. "אם אנחנו עושים פעילות לילדים בדירה מסויימת לאחר בית הספר, של השליחות לדוגמא, חלק מהם מתעקשים לקחת אותם בעצמם לדירה ולא כקבוצה גדולה, כי זה מלחיץ אותם שיש קבוצה של יהודים שהולכת יחד", מספר נוי.

השליחים מציינים כי בתקופה האחרונה, יש זהירות רבה ובדיקה מוקפדת לגבי אנשים שנוכחים באירועים של הקהילה. "למשל, מעמידים בכניסה לאירוע מאבטח ומישהו מתוך הקהילה שיבדוק שכל האנשים שבאירוע שייכים אליו ולא הסתננו", מספר נוי ומפרט, "בודקים תעודות זהות, אם יש מישהו שיש לו חזות ערבית - מזרחית אז בודקים אותו".

באופן כללי מעידים השליחים כי בצל פיגועי הטרור האחרונים, החגיגות יתקיימו כרגיל בתגבור רב של אבטחה. אך אין דחיות או ביטולים מיוחדים. עם זאת, בשל האירועים הקשים שהתרחשו בפריז, , משטרת פריז הורתה לחב״ד לבטל את רוב אירועי הדלקת הנרות הציבוריים לחנוכה. כרגע מתמקדים המאמצים של חב"ד להביא לאישור הטקס המרכזי ברחבת האייפל, שאם יערך, יהיה תחת אבטחה כבדה במיוחד.