יהודית שילת: "שילוב החיילות בצבא צריך להיבחן מחדש"

מנהלת פורום תקנה יהודית שילת, מתייחסת לפרשה של תת אלוף של אופק בוכריס :"צריך למנוע את הסיכון שיש בשירות המשותף של גברים ונשים".

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 03/03/16 13:01 כג באדר א'

יהודית שילת: "שילוב החיילות בצבא צריך להיבחן מחדש"
כיפה, צילום: כיפה

יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה, מתייחסת היום (ה') לפרשה של תת אלוף אופק בוכריס, שחשוד כי הטריד ותקף מינית שתי חיילות.

לדבריה, יש צורך לבחון היום מחדש את הסוגייה של השירות המשותף לגברים ונשים בשביל למנוע מצבים בהן החיילות הצעירות מקבלות סמכות מגנרלים "אני לא רוצה לנצל את הבמה ולומר שצריך לא לגייס בנות דתיות לצבא. יש צורך פשוט לחשב מסלול מחדש, לראות כיצד משלבים את החיילות בצורה נכונה ואיזה תפקידים הן מקבלות. צריך למנוע את הסיכון שיש בשירות המשותף"

שילת אומרת כי האכזבה מאדם דתי שמואשם בתקיפות והטרדות מיניות, היא גדולה יותר כי הציבור הדתי לא רוצה לוותר על דמויות שהוא מעריך ומעריץ "אלו דמויות שמקדמות את האג'נדה של המגזר. זה חלומות שנשברים, כי דמויות מופת הן נכס חברתי ואף אחד לא רוצה לוותר על הנכס הזה. זה ממלא בצער ובכאב ואנחנו מעדיפים, שלא להאמין לכל מיני דברים כי מחירם הוא אובדן. ההערצה הזאת הופכת לנכס אישי שלך שמחזק אותך ונותן לך ערך, ופתאום הדבר הזה מתרסק לך מול העיניים".

שילת מבקרת את התגובות האוטומטיות של הציבור, שמאשימות מיד את הקורבן :"אני מצטערת שיש נטייה מיידית להאשים בעלילה ובכוונות זדון את הקורבן. כל מי שמגיב ככה, לא מבין את החומר של פגיעות מיניות, אבל כל מי שמצוי בחומר הזה, יודע מדוע נפגעת נזכרה להעלות את זה כל כך הרבה זמן אחרי הפגיעה".

שילת מציינת כי המגזר הדתי כבר עבר פרשות קשות, והוא צריך לדעת לסגל לעצמו סבלנות ולא להתבטא מיד "צריך לחכות ולשמוע, ולראות מה יהיו התוצאות כי הן לא נבחנות בהיבט הפלילי בלבד. זה שתיקים נסגרים זה לא אומר שאנחנו יכולים להכיל התנהגויות לא מוסריות, שלא נדונו מבחינה פלילית. גם אם הן לא פליליות, הן פסולות ואנחנו לא רוצים להתנהג ככה".

לדבריה, הנורמות שלנו אמורות להיות רחוקות מהרף הפלילי. "אני חושבת שפשוט קשה לנו, כי אנחנו מזדהים עם הדמויות המוכרות ולא מכירות את הנפגעות כי הן יותר חלשות ואתה תמיד מזדהה עם מי שאתה מכיר, וקל לנו להזדהות עם הדמויות הציבוריות ולרחם עליהן".