יד ושם נגד ארגוני בעלי החיים: "פרובקציה לשמה וזילות השואה"

ביד ושם תוקפים את קמפיין ארגוני בעלי החיים ובארגון חותם דורשים מהיועמ"ש להורות על הפסקתו באופן מיידי - "בזיון לנרצחי השואה". אנונימוס בתגובה: "הכפשה של קמפיין באמצעות טענות בדיוניות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/16 09:43 כח באב התשעו

יד ושם נגד ארגוני בעלי החיים: "פרובקציה לשמה וזילות השואה"
אנונימוס, צילום: אנונימוס

בשבוע האחרון פתחו בארגון אנונימוס ו'תנו לחיות לחיות' בקמפיין כנגד מה שהם מכנים "מסעות המוות" ו"משלוחים חיים" של בקר לישראל.

אולם השימוש במונחים מהשואה, גרם ל'יד ושם' לגנות את הקמפיין בצורה חריפה בעקבות הנסיון להשוות את סבל החיות לסבלם של היהודים בשואה, ולארגון 'חותם - יהדות על סדר היום', לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על עצירת הקמפיין לאלתר עקב פגיעה ברגשות הציבור.

בתשובה לאיתי אסמן, אזרח שפנה ליד ושם וביקש את התערבותם בנושא הקמפיין "המזעזע והמקומם כלשונו", ענו ביד ושם כי: "יד ושם דוחה בשאט נפש השוואות לשואה במחאות מסוג זה, צודקות ככל שתהיינה".

ב'יד ושם הוסיפו כי "יד ושם מבקש להדגיש שהרצון לעורר פרובוקציה אינו מצדיק זילות של זכר השואה ופגיעה ברגשות הציבור בכלל וציבור הניצולים בפרט. ההשוואה בין סבלן של החיות לבן סבלם של היהודים בשואה גורמת לעיוות המשמעות והמהות ההיסטורית של השואה. גישה אטומה ופרובוקציה לשמה, כפי שנוקטים יוזמי הקמפיין, פוגעות בתשתית הערכית שעומדת גם ביסוד התביעה שלהם ובכך למעשה כורתים את הענף עליו הם רוצים להישען".

בארגון חותם, הפועל להגברת הזהות היהודית של המדינה בנושאי חקיקה פנו היום ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להורות על הפסקת הקמפיין לאלתר.

"אצל ארגוני בעלי החיים אכילת בשר היא רצח, הובלת בעלי חיים שקולה לשואה הנוראה ואין הבדל בין אדם לבהמה", אומר מנכ"ל חותם עמיטל בראלי. "על פי הטרמינולוגיה הזו, שר החקלאות שמעודד הקלות על הייבוא הוא לא רחוק ממפקד האס.אס. זו זילות השואה, ביזיונם של הנרצחים והסתה פרועה ולכן את הקמפיין הזה יש לעצור מיד".

בנוסף מציינים בארגון חותם כי בדיקה שערכו העלתה כי הובלת בעלי חיים נמצאת תחת פיקוח הדוק של מדינות המוצא ושל משרד הבריאות בישראל. "הפיקוח הדוק הן מבחינה בריאותית, והן מצד הרצון להמעיט ככל האפשר בסבלם של בעלי החיים. אם קיימים מקרים חריגים, יואילו הארגונים הנ"ל להעבירם אל משרד הבריאות על מנת שהאחרונים יטפלו בנושא באופן מידי", אומרים בחותם ומדגישים כי על פי התורה בעלי החיים מותרים לשימוש האדם, כמובן ללא התעללות או פגיעה מיותרת בהם.

"התורה שציוותה על איסור 'צער בעלי חיים', היא אותה תורה שהתירה אכילת בשר ואף ציוותה על כך בשבתות וחגים, תוך השתדלות יתרה למעט את צערן של הבהמות ככל שניתן. מי שלא יודע להבדיל בין אדם לבהמה סופו שיתאכזר אל בני אדם", מציינים בחותם.

מדוברות ארגון אנונימוס נמסר בתגובה: "שבועיים לאחר שהקמפיין עלה לאוויר, וכשבמשרד החקלאות חשים את הלחץ הציבורי להפסיק את המשלוחים החיים, החליטו בפורום חותם - התומך במשלוחים - לנסות להכפיש את הקמפיין באמצעות טענות בדיוניות, המבזות הן את הנושא והן את זכר השואה. אנחנו מודעים היטב לרגישות של הנושא, ואיננו סבורים שיש להידרש להשוואות על מנת לגנות את הסבל של בעלי החיים. המלה "משלוחים" משמשת בשלל הקשרים בעברית, וביניהם גם בתעשיית הבשר בישראל בהקשר לשליחת בעלי-חיים לשחיטה. המונח "מסעות מוות" הנו תיאור עובדתי של המתרחש במסעות הימיים על פני יבשות וימים, שבהם בעלי החיים מתבוססים בהפרשותיהם בצפיפות איומה, וחלקם לוקים במחלות ופציעות או מתים."

ברקע הקמפיין עומדת עתירה לבג"ץ שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס, שדורשת לאסור על המשלוחים החיים, והצעת חוק בעניין שהגישו חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ) ומיקי זהר (ליכוד). בדיון בכנסת בחודש שעבר התחייב שר החקלאות לפעול לצמצום המשלוחים החיים, אולם טרם הציג תכנית אופרטיבית ליישום התחייבותו. יש לציין, כי במקביל אושר להגדיל את היבוא של בשר טרי, שלמעשה מייתר את הצורך ביבוא עגלים וטלאים בעודם בחיים.

בשבעת החודשים הראשונים של 2016 יובאו לישראל 317,185 עגלים וטלאים במשלוחים החיים. מדובר בעלייה חדה: בשנת 2015 כולה יובאו 292,274 בעלי-חיים. לאורך השנים עודדה הממשלה את יבוא העגלים באמצעות הקלות במכס, ובמאי 2014 הוחלט לבטל לחלוטין את המכס, בטענה שהדבר יביא להורדת מחירי הבשר - זאת על אף שבשר טרי המיובא בקירור נמכר במחיר זול יותר מאשר בשר מבעלי-חיים שנשחטים בישראל (כך לפי נתוני משרד הכלכלה).

החלב לשנת 2015, 59% מבשר הבקר שנמכר בישראל הוא בשר מיובא בהקפאה ובצינון. 18% הוא בשר בקר טרי מבעלי-חיים ילידי ישראל (מתעשיית החלב או מגידול במרעה). רק 23% מהבשר מקורו בעגלים מיובאים.