יאיר רביבו פיטר עובדת שהתבטאה נגד חיילים? למעסיק אסור לפטר עובד מסיבה זו

על רקע טענתו של ראש עיריית לוד כי פיטר עובדת ערבייה ישראלית ששמחה על מות חיילים מבהירים באגודה לזכויות האזרח: "למעסיקים אין ולא צריכה להיות שליטה על התבטאויות עובדיהם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/07/14 16:56 א באב התשעד

יאיר רביבו פיטר עובדת שהתבטאה נגד חיילים? למעסיק אסור לפטר עובד מסיבה זו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר דווח ב'כיפה' כי עובדת ערבייה ישראלית בלוד פוטרה בהוראת ראש העיר יאיר רביבו, אך לפחות על פי האגודה לזכויות האזרח, לרביבו כלל אין זכות לפטר אותה על בסיס התבטאויותיה בלבד. פיטורין אלו מצטרפים למקומות עבודה רבים ואוניברסיטאות שנקטו בסנקציות נגד עובדים או סטודנטים בגין התבטאויות ברשת, ואודות דפי פייסבוק, הפועלים לחשיפת העובדים ולפיטוריהם. הבעיה? על פי האגודה לזכויות האזרח אסור לפטר עובד על בסיס התבטאויותיו.

באגודה לזכויות האזרח טוענים כי ככלל, למעסיק אין אחריות על התבטאויות עובדים בחייהם הפרטיים מחוץ למקום העבודה, ואסור לו לבלוש אחריהם או להתערב בחייהם מחוץ למקום העבודה באמצעות סנקציות. יתרה מכך, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק להפלות עובד בשל השקפתו, אלא אם מדובר בהשקפה או ביטוי הפוגעים בתפקוד העובד. לכן, מעסיק שמופעל עליו לחץ לפטר עובד רק בשל השקפות שביטא בפייסבוק, צריך להבהיר כי דרישה זו מנוגדת לחוק, ואף חושפת אותו לתביעה בגין אפליה.

(יאיר רביבו)

"אם עולה חשד כי התבטאות הגיעה לכדי הסתה אסורה לאלימות או לגזענות, יש להגיש תלונה למשטרה, ולא לפעול באופן עצמאי נגד מי שהתבטא", הם מבהירים. "גם במקרה שבו יש לכאורה הצדקה לסנקציה נגד עובדים בגין ביטוי, דוגמת מקרה של פגיעה בביצוע העבודה, או - כשמדובר במגזר הציבורי - חריגה מנהלי שירות המדינה, על המעסיק לקיים שימוע טרם פיטורין".

לדברי עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, "חוזקה של מדינה דמוקרטית הוא בחופש הביטוי שהיא מאפשרת, וההגנה על חופש הביטוי מיועדת בדיוק לביטויים המקוממים והמרגיזים, מימין ומשמאל. מעסיקים המפטרים עובדים בשל התבטאויות בפייסבוק צריכים לדעת כי הם מסתכנים בחשיפה לתביעה בגין אפליה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן