טרנד: פירות יבשים לט"ו בשבט לא מטורקיה

וועדי עובדים גדולים דורשים השנה מארזי פירות יבשים לא מטורקיה בשל היותה תומכת טרור. גם מבחינה הלכתית ישנה עדיפות ברורה לפירות ארץ ישראל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/12/15 19:12 טז בטבת התשעו

טרנד: פירות יבשים לט"ו בשבט לא מטורקיה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

טו' בשבט מתקרב ואתו תעשיית הפירות היבשים שבהן נשתבחו בדרך כלל טורקיה ומדינות נוספות, אך מסתבר שהשנה יש טרנד חדש עם דרישה שלא להשתמש בפירות טורקיים במארזי הפירות היבשים.

"מוסדות וועדי עובדים לא ממהרים להתפייס עם תורכיה, שהעניקה בשנים האחרונות את חסותה לפעילות טרור נגד ישראל ונציגי ועדים הודיעו לנו בעת ההזמנות שהם מעוניינים בחבילות שי לחג שאינן מכילות פירות יבשים מתורכיה" מספר נדב עטיה מ'סטודיו אנד ג'וי', העוסק בהכנת חבילות שי לחגים ואירועים על ידי העסקת אנשים שמתמודדים עם מוגבלויות.

לדבריו, מדובר בכוח קניה משמעותי שהביא אותו להזמין פירות יבשים ממקורות חלופיים, ממדינות דרום אמריקה ומזרח אסיה. כדי להתאים לדרישת הצרכנים להכנת צלחת ט"ו בשבט וחבילות שי מגורמים ידידותיים בלבד.

בשיחה עם הרב אהוד אחיטוב מ'מכון התורה והארץ' הוא מסביר כי מדובר לא רק בנושא פוליטי כי אם גם בנושא הלכתי ודתי. "חשוב בהחלט כל השנה להקפיד על פירות ארץ ישראל ובמיוחד בטו בשבט שכל עניינו הוא מצוות התלויות בארץ ולכן ישנה עדיפות לחגוג אותו אפילו רק עם פירות ארץ ישראל", הוא פוסק.

הרב אחיטוב מסביר כי בטו' בשבט כל הרעיון של הפירות הוא לאכול פירות של ארץ ישראל שזו המעלה הגדולה הקשורה למצוות התלויות בארץ כעורלה ותרומות ומעשרות ודווקא נושא הנטיעות קשור לכל השנה שיש מצווה לנטוע עצים בארץ ישראל.

הרב אחיטוב מצביע על כך שגם מבחינה הלכתית יש מעלה לאכול פירות הארץ, "ניתן לראות בברכה אחרונה של פירות שבעת המינים שאנו מברכים על הארץ ועל פירותיה אם זה פירות שגדלו בארץ ישראל כך גם במזונות מברכים על מחייתה אם הם מקמח שגדל בארץ. לכן ברור שיש מעלה לפירות הארץ אפילו לא משבעת המינים".

באופן כללי מציין הרב אחיטוב, כי מידי שנה לקראת טו' בשבט מבצע המכון בדיקות מקיפות לפירות היבשים כדי לבדוק את מצב התולעים ולקבוע מה צריך לבדוק וכמה, "פעמים רבות המצב משתנה משנה לשנה, למרות שהתאנים תמיד נגועות. הדברים משתנים בין חיוב וודאי של בדיקה לבין מצב שאין בכלל חיוב בדיקה ורק ראוי לבדוק".

גם נושא הכשרות של הפירות היבשים נבדק על ידי המכון ולדברי הרב אחיטוב יש בו עדיפות ברורה לדברים שמיוצרים בארץ, "כל דבר תעשייתי צריך לבדוק מה מדובר האם זה לגמרי נטו או שמערבים בזה דברים עבור תהליך הייבוש. ברור שמבחינת ההמלצה כדאי לקנות רק דברים שגדלים בארץ והם בפיקוח, כאשר ידוע שרוב הכשרויות בארץ מתמודדות הרבה יותר טוב עם נושא הכשרות מאשר הכשרות בחו"ל שהיא ברף נמוך יותר אף באופן כללי", אומר הרב אחיטוב.