טרנד חדש-ישן: אפיית מצות ידנית ברחבי הארץ

איגוד רבני קהילות הקים צי רכבים עם תנורים נגררים לאפיית מצות קהילתיות לקראת פסח שיגיעו לכל רחבי הארץ. עמיחי אליהו: חיבור למורשת שייסד הראשון לציון הרב מרדכי אליהו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/03/16 16:20 כא באדר ב'

טרנד חדש-ישן: אפיית מצות ידנית ברחבי הארץ
עיריית ירושלים, צילום: עיריית ירושלים

הפרשת חלה גרסת פסח: איגוד רבני קהילות יוזם אפיית מצות בקהילה במסגרת שחזור מורשת הקהילות היהודיות בגלות. מטרת המיזם לחבר את הציבור הרחב למקורות היהודיים, זאת לאור השתלטות הקדמה והטכנולוגיה על אורח החיים.

במסגרת היוזמה הקים 'איגוד רבני קהילות' צי של רכבים עם תנורים נגררים וציוד אפייה נוסף, במסגרתו ניתן להכין מצות כשרות בעבודת יד ב-18 דקות - מרגע לישת הבצק ועד לסיום אפיית המצות.

במקביל לצי הרכבים שיגיע לכל רחבי הארץ, יקים האיגוד נקודות אפיית מצות יחד עם עיריית ירושלים ועיריית רעננה על מנת לאפשר לציבור הרחב להתחבר למקורות ולחוות את אפיית המצות מקרוב.

(צילום: עיריית ירושלים)

לדברי מנכ"ל איגוד רבני הקהילות, עמיחי אליהו, המודרניזציה והמכשור הטכנולוגי יצרו ריחוק וחוסר הבנה של תהליך אפיית המצות בקרב ציבור ואת חשיבות המצווה שבהכנת המצות ביד כפי שנהגו בקהילות היהודיות בגלות. "המטרה שלנו היא לחבר את הציבור למסורת ולערכים של אבותינו שאפו את המצות במו ידיהם, בארצות ערב ואשכנז". אליהו מסביר, כי אפיית מצות היד מגבשת את הציבור הרחב שצמא למסורת ופעילות יהודית וערכית שכיום הוא כמעט ולא מכיר, כי הוא קונה את המצות בחנות ולא חווה את התהליך שהן עברו.

"על אף המשגיחים הצמודים וחומרות עליהם אנחנו מקפידים בכל אפיה. שמחנו להיווכח שההקפדה היתרה על ההלכות היא גורם מקרב. ולא מרחיק כפי שאולי היה אפשר לחשוב. בשנה הקודמת עשינו אפיה לנשים, בסוף האפיה בזמן הפרשת החלה ביקשה אחת הנשים לתאר את החוויה שלה בדגש על ההקפדה ההלכתית במשפט: "מצה עושים באהבה, או שלא עושים בכלל"", מספר אליהו.

האיגוד גם מסבסד "ערכת אפיה קהילתית" לקהילות שמעוניינות לעשות זאת בעצמן ולאפות בערב בפסח ממש, כפי שמופיע בשולחן ערוך.

"באפייה אנחנו מסבירים על החג, סיפור הנס, וסיפר אפיית כיצד נעשה בכל הקהילות היהודיות בגלות. יש פה מצווה חשובה שרוב הציבור הישראלי מתחבר אליה אולם לא מכיר אותה לפרטים וזו הזדמנות לחבר אותו כי הוא צמא לזה", אומר אליהו.

(צילום: עיריית ירושלים)

(צילום: עיריית ירושלים)

(צילום: עיריית ירושלים)