טראמפ לאחר פגישתו עם אבו מאזן: "לא ייכפה שלום"

הנשיא האמריקני נמנע מלהזכיר את נושא המדינה הפלסטינית וחזר על רצונו בהשגת שלום. יו"ר הרש"פ: "אנו מגדלים את הנוער על תרבות של שלום". השר אריאל: "אבו מאזן מדבר על שלום וממשיך לממן מחבלים"

חדשות כיפה 04/05/17 10:53 ח באייר התשעז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש אמש (רביעי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כשבירושלים הטו אוזן בקשב רב, על מנת לבחון מה נאמר בה ולא פחות מכך, מה לא הוזכר בשיחה בין השניים.

טראמפ המשיך לדבר על רצונו להגיע להסדר שלום כבר בזמן כהונתו, ולצד זה חזר גם על מה שאמר לנתניהו על כך שממשלו לא מתכוון לכפות הסכם על הצדדים. הנשיא האמריקני לא הזכיר בפגישה את נושא המדינה הפלסטינית ולא הציג תכנית מפורטת להשגת הסדר השלום. 

במסיבת העיתונאים המשותפת הוא אמר: "שוחחתי עם ביבי נתניהו ועם מנהיגים אחרים. אעשה הכל כדי להשיג הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים". בהמשך הוא ציין כי הוא "מוכן להיות מתווך, בורר ומתחזק של המהלך. שלום לא ייכפה על הצדדים על ידי מדינה אחרת".

טראמפ הוסיף כי "חזרתו של עבאס לבית הלבן היא ציון דרך חשוב לקראת חתימה על הסכם עם הישראלים, לקראת שלום. אנחנו רוצים ליצור שלום בין ישראל והפלסטינים — ונשיג את זה".  המנהיג הפלסטיני הובך מעט כשמקבילו האמריקני אמר כי הוא "מקווה שעבאס יחזור לכאן לחתום על הסכם עם ישראלים. שמעתי שההסכם הכי קשה לביצוע הוא בין ישראל והפלסטינים, בואו נוכיח שהם טועים, ושזה לא יהיה כל כך קשה. אוקיי?".

אבו מאזן עצמו דווקא כן הזכיר את נושא שתי המדינות ואמר: "הבחירה האסטרטגית שלנו היא להביא לשלום על פי חזון שתי המדינות, מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית, שחיה במקביל ובשלום עם ישראל בגבולות 67. אני מאמין שנוכל לפתור את זה. וגם את בעיית הפליטים והאסירים". בהמשך הוא טען כי העם הפלסטיני הוא העם היחידי בעולם שעדיין נתון תחת כיבוש. "אנחנו רוצים שישראל תכיר במדינה הפלסטינית בדיוק כשם שהעם הפלסטיני מכיר במדינה הישראלית".

בנוגע לטענות ישראל על אווירת ההסתה שעליה גדלים הילדים הפלסטינים וכתגובה לדרישת האמריקנים לשים סוף להסתה מצד הרשות הפתיע אבו מאזן כשאמר: "אני מבטיח לך שאנחנו מגדלים את הנוער שלנו, את הילדים שלנו את הנכדים שלנו על תרבות של שלום. אנחנו מחויבים להביא חירות ביטחון ושלום כדי שילדינו יחיו כמו כל הילדים ברחבי העולם, לצד הילדים הישראלים בביטחון חירות ושלום".

במסיבת העיתונאים בחר הנשיא האמריקני שלא להעלות את נושא המשכורות שמשלמים ברשות למחבלים. עם זאת, לדברי דובר הבית הלבן העניין עלה בפגישה ביניהם וטראמפ ביקש מאבו מאזן לפתור את הסוגיה. 

 

שר החקלאות ויו"ר האיחוד הלאומי אורי אריאל, הגיב לפגישה ואמר כי "אבו מאזן מדבר על ״שלום״ אבל ממשיך לממן רוצחים ומחבלים. בעוד שאבו מאזן מתאר כי הוא מכיר במדינת ישראל ומבקש לחדש את המשא ומתן, הרשות הפלסטינית בראשותו מממנת רוצחים ומחבלים ומסרבת להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית. את זה יש להפסיק לאלתר ובמקביל להגביר את תנופת הבניה וההתיישבות ביהודה ושומרון".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי התייחסה גם היא לפגישה ואמר כי "פתרון שתי המדינות מת מזמן אך האובססיה כלפיו עדיין לא. טראמפ לא יצליח להשיג דבר מלבד שיחות קוקטייל משותפות עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית. כפי שהוכח במשך השנים, ההנהגה הפלסטינית איננה רוצה לא הסדר ולא שלום".